Sk 14 och F 15 Söderhamn

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Sk 14 och F 15 Söderhamn

Inläggav Lennart A » 08 nov 2019, 15:26

I slutet av 40-talet fick F 15 i Söderhamn inte mindre än 20 stycken Sk 14. Typen delades ju ut till många flottiljer efter tiden på F 5, men aldrig i så stort antal. Vet någon möjligen varför F 15 fick så många?

Lennart A
Användarvisningsbild
Lennart A
 
Inlägg: 399
Blev medlem: 24 feb 2008, 23:14

Re: Sk 14 och F 15 Söderhamn

Inläggav Bengt Ekbladh » 08 nov 2019, 23:27

Måste nog säga hangarutrymme....
..
I dåtid var F15 under "blivelse" allt var inte klart.
Verkar varit just då det fanns ledigt hangarutrymme!
Noterar att tex F18 J22.or förrådställdes vid F15 (17st)
juni/juli -47,de flesta försvann på hösten
..Frågan blir då...vilka togs J22:ornas plats?

Lite om Sk14.
Enligt mina noteringar från mestadels Kra ser det ut såhär
OBS de antal jag nämner är bara antal = har i detta fall nästan inga serienr.
..
De först Sk 14A på F15 dyker upp juni/juli 1946...= en överlämnad från F20 och 2 lån från F5
. sen "försvann ?" F20 kärran = kvar de 2 på lån från F5
Detta var under hösten -46
Under nov/dec finns en Sk14 noterad "ska vi säga längre underhåll=(bedömdes över 30 dagar)
Detta plan kom igång april/maj -47
..
ca juni/juli -47 har F15 11st Sk14A (lån från F5)+en Sk14
högsta antal vid F15 har jag hösten -47--början -48=
14 Sk14A och en Sk14...sen minskar antalet,,men ibland ankommer fler Sk14
Lån från olika flottiljer.
(tror jag har mer om Sk14:om...lovar inget
Bengt Ekbladh
 
Inlägg: 6785
Blev medlem: 23 feb 2008, 14:18
Ort: Gävle

Re: Sk 14 och F 15 Söderhamn

Inläggav Lars Sundin » 09 nov 2019, 06:04

I flottiljboken "Från Orre till Vigg" nämns litet om de allra första planen som baserades på F 15 (ett par Stieglitz och Klemm; till att börja med gällde Mohed). När 21:an kom 1947 kunde den inte använda det mjuka fältet utan inflygningen skedde på F 17. Kanske de piloter som var kvar i Söderhamn behövde något att flyga med. Och hangarerna behövdes inte för flottiljens nya J 21.

En fundering bara.
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2334
Blev medlem: 23 feb 2008, 06:17
Ort: Handen

Re: Sk 14 och F 15 Söderhamn

Inläggav Lennart A » 10 nov 2019, 10:44

När man tittar närmare på saken verkar det ha varit en väldig karusell med flygplan när F 15 skulle sättas upp, utöver den "normala" tilldelningen av B 5, Sk 12, Sk 15 och segelflygplan. Källorna är delvis motstridiga. Enligt fredsplaceringslistan tilldelades F 15 7 Sk 14 1946 och ytterligare 9 minus en 1947. Det stämmer med rapport över "beredskapsläget" för december 1947 som anger 15 Sk 14, men inte med tidigare uppgifter i samma rapporter som anger endast ett egen Sk 14. Sen fick man 4 minus en 1948 och plus 4 1949. Enligt "beredskapsläget hade antalet minskat till 8 i december 1948, vilket betyder att ett antal av de Sk 14 man fått måste ha försvunnit från F 15.

F 15:s J 21-plan levererades mellan december 1946 och april 1947 (ca 35 stycken) och i oktober 1947 hade F 15 fått alla sina 59 exemplar. Minst 13 av dem var utlånade till F 12 och till Fc under denna period. Samtidigt lånade F 15 in 17 J 22 1946-1947 (enligt Bengt stod de i förråd?). Dessutom lånades 20 Sk 16 in under 1947.

Mohed användes till 1946, men var F 15:s flygfält obrukbart även 1947? Var det kanske så att man då bara kunde flyga med flygplan med sporrhjul (J 22, Sk 14, Sk 16), men inte med noshjulsförsedda J 21?

LA
Användarvisningsbild
Lennart A
 
Inlägg: 399
Blev medlem: 24 feb 2008, 23:14

Re: Sk 14 och F 15 Söderhamn

Inläggav Mats Averkvist » 10 nov 2019, 10:48

Kan det ha varit så att flera av Sk 14-planen hade noshjul? Om de nu skulle börja med J 21 så ville de kanske ha några för landningsövningar...?
Eller hade man en plan att förse flera Sk 14 med noshjul?
Användarvisningsbild
Mats Averkvist
 
Inlägg: 928
Blev medlem: 23 feb 2008, 09:33
Ort: Strömsnäsbruk

Re: Sk 14 och F 15 Söderhamn

Inläggav Lennart A » 10 nov 2019, 10:58

Tror att F 15 bara hade en Sk 14 med noshjul (nr 603).

LA
Användarvisningsbild
Lennart A
 
Inlägg: 399
Blev medlem: 24 feb 2008, 23:14

Re: Sk 14 och F 15 Söderhamn

Inläggav Bengt Ekbladh » 10 nov 2019, 16:51

Hej, lite om F15:s flygfält::
"Flottiljen som egentligen sattes upp som en jaktflottilj, men fick inte först förrän i slutet av 1946 sina första jaktflygplan, då man beväpnades med svensktillverkade J 21. Dock kunde inte flygtjänsten med de nya flygplanen bedrivas i Söderhamn, då flygfältet inte klarade vikten på de nya och tyngre flygplanen. Flygtjänsten fick därför förläggas på nytt utanför Söderhamn, dock endast tidvis, men denna gång 700 km söder ut, till Blekinge flygflottilj. År 1948 var rullbanorna vid flottiljen färdigställda."

kan läsas på wikipedia..
Hälsinge flygflottilj – Wikipedia
Bengt Ekbladh
 
Inlägg: 6785
Blev medlem: 23 feb 2008, 14:18
Ort: Gävle

Re: Sk 14 och F 15 Söderhamn

Inläggav Lennart A » 10 nov 2019, 17:01

Bengt Ekbladh skrev:" då flygfältet inte klarade vikten på de nya och tyngre flygplanen. Flygtjänsten fick därför förläggas på nytt utanför Söderhamn, dock endast tidvis, men denna gång 700 km söder ut, till Blekinge flygflottilj. År 1948 var rullbanorna vid flottiljen färdigställda.


Man började bygga flygfältet sommaren 1943 så det måste ha tagit ovanligt lång tid att få det klart. Svåra markförhållanden eller begränsade medel, kanske? Ett nytt gräsfält tog ju några år innan det gick att använda vår-sommar-höst. Hårdgjorda banor var väl en fördel för J 21, men nog inget krav.
Användarvisningsbild
Lennart A
 
Inlägg: 399
Blev medlem: 24 feb 2008, 23:14

Re: Sk 14 och F 15 Söderhamn

Inläggav Bengt Ekbladh » 10 nov 2019, 20:20

Lennart skrev...Tror att F 15 bara hade en Sk 14 med noshjul (nr 603)
denna kärra , 603--F15-1.nödlandar 46-08-02 ca 4km från fältet ,motorkrångel kostnad 3000:-
notis där:"kom från F20 48-06-28....kolla.
viewtopic.php?f=42&t=7105&p=28859&hilit=603#p28859

hur länge var 603 kvar vid F15?....kolla dess vidare öden enligt länken
(det fanns väl 2 till Sk 14 plan med noshjul)
Bengt Ekbladh
 
Inlägg: 6785
Blev medlem: 23 feb 2008, 14:18
Ort: Gävle

Re: Sk 14 och F 15 Söderhamn

Inläggav Bengt Ekbladh » 10 nov 2019, 22:24

OM F15.s tidiga flygfält sägs följand i "från Orre.../F15"::
bla""Första kontakt med GFSU-elever (15st) var ...när?. de skulle se landning med J21==
ljt Thorstensson startar bra Men vid landningen blir det Buklandning =Glömde landstället
...
Fältet..Det visade sig att fältytan på det nyanlagda fältet var för svag!
Bromsarna gjorde att flera sjönk igenom

F15 plan ombaserades till F17
Inflygningen försenades med ett par månader
...
Vid F17 var det fpl.tillgänglighet..2-3 plan på linjen..
Nåväl på sensommaren återvändes det till en nybyggd landningsbana

Några ex. på F15 plan som då hade tillbud nära Kallinge..
...
47-06-19 21183 motor 2274=ofrigvillig bromsning F17 beräknad kostnad 150000:-
viewtopic.php?f=1&t=14090&p=39469&hilit=21183#p39469
((det finns många tillbud med J21/F15!))

eller 470715 J21 21186-gP---buklandning F17..(( Här står F15 Detachment där)
...
Sen kan man ju undra lite .tidpunkten..F17 hade väl då 2 div B3 som sen ombeväpnades till T 18B
Fanns utrymme för J 21:or från Söderhamn...
Bengt Ekbladh
 
Inlägg: 6785
Blev medlem: 23 feb 2008, 14:18
Ort: Gävle


Återgå till Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster