Bildfråga UTAN bild

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Bildfråga UTAN bild

Inläggav Bengt Ekbladh » 06 nov 2019, 19:25

Tänkte fråga om
35808 Sk 35C
..ex 35009
Det blev en startmotorsprängning
Tänkte fråga om när det hände

Ser att jag tydligen redan hade ett svar...( tor sep 11, 2014 18:18)…
viewtopic.php?f=34&t=11871&p=34675&hilit=35808#p34675
""F16-808 , -77
Startmotorsprängning 1974-06-04....Kasserad 1977-11-07
Någon som kan bekräfta?
Kanske det finns någon bild?
och mer info om händelsen?
Det uppstod förr ett antal Startmotorsprängningnar ...Varför...Orsak?
Bengt Ekbladh
 
Inlägg: 6779
Blev medlem: 23 feb 2008, 14:18
Ort: Gävle

Re: Bildfråga UTAN bild

Inläggav Bengt Ekbladh » 06 nov 2019, 21:13

Startmotorsprängningnar….!

Lite om Startmotorsprängningnar...kolla dessa...Det finns säkert fler uppgifter
34047
34082
34038
Bengt Ekbladh
 
Inlägg: 6779
Blev medlem: 23 feb 2008, 14:18
Ort: Gävle

Re: Bildfråga UTAN bild

Inläggav Bengt Ekbladh » 06 nov 2019, 23:29

!!
OBS
Gjorde en liten koll på Google angående sökresultatet...Startmotorsprängningnar
…nada , men

Efter några timmar kom
35808
621017
771107
F16-808, -77
Mod 35009, startmotorsprängning

Samt vad jag nyss skrivit..!
Har inte sett om det jag skrev om J34:orna är "registrerat!"
...
Det säger väl en del om "ska man säga """upplysnings verksamheten Google ""bjuder på""
…Återgår till

Kanske det finns någon bild? och mer info om händelsen?....35808 Sk 35C Startmotorsprängning 1974-06-04
Det uppstod förr ett antal Startmotorsprängningnar ...Varför...Orsak?
Bengt Ekbladh
 
Inlägg: 6779
Blev medlem: 23 feb 2008, 14:18
Ort: Gävle

Re: Bildfråga UTAN bild

Inläggav Lars Sundin » 07 nov 2019, 00:26

Det var ju rätt häftiga bränslen man hade, vätskor eller krut. Läste hos Åke Hall någonstans om hur någon prövade bränslet på en moped.

Om man inte har egen erfarenhet kan man ju börja med att se sig omkring litet innan man går in på vissa specifika fall. T ex Wikipedia: https://en.wikipedia.org/wiki/Aircraft_engine_starting .

Från en annan Wikipediaartikel citerar jag: "Isopropyl nitrate is extremely flammable and burns with a practically invisible flame. This presents unique hazards in its handling. The flame is significantly less luminous than hydrogen or methanol flame and is only visible due to the turbulent hot air it generates. Isopropyl nitrate was previously used in a jet engine rapid starting system for military interceptor aircraft (a requirement for fast scrambling, as it provided simultaneous, near-instantaneous engine starting for twin engines) and was known as AVPIN.[6] The exhaust fumes from an AVPIN monopropellant engine may themselves be explosive, if mixed with further air."
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2331
Blev medlem: 23 feb 2008, 06:17
Ort: Handen

Re: Bildfråga UTAN bild

Inläggav Bengt Ekbladh » 07 nov 2019, 00:35

Kunde det alltså ibland vara felhantering vid uppstart som blev följden = Startmotorsprängning
Bengt Ekbladh
 
Inlägg: 6779
Blev medlem: 23 feb 2008, 14:18
Ort: Gävle

Re: Bildfråga UTAN bild

Inläggav Lars Sundin » 07 nov 2019, 01:05

Vill man skylla på personalen kan man ju säga så. Annars kan man ju lägga skulden på konstruktören, själva målsättningen eller upphandlaren.
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2331
Blev medlem: 23 feb 2008, 06:17
Ort: Handen


Återgå till Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron