Reservhorisont fpl 29

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Reservhorisont fpl 29

Inläggav Lennart Berns » 15 okt 2019, 15:48

Den ursprungliga konstgjorda horisonten av katodstråletyp i Saabs fpl 29, tillverkad av AGA, visade sig ha brister. Vid kantring ställde sig balken horisontellt, och lurade alltså piloten att han låg rätt på vingarna när han i verkligheten kanske låg i inverterad dykning. Den s k Glotterolyckan, då fyra J 29 från F 13 flög ner i sjön Glottern, antas ha berott på detta. Därför försågs fpl 29 med en reservhorisont som tydligen hade lite olika platser på instrumentbrädan. Här två bilder för att visa vad jag menar. I ena exemplet sitter reservhorisonten t h ovanför platsen för den ursprungliga horisonten, i andra exemplet på den plats där flygplansuret satt. Kom reservhorisonten att sitta på ytterligare någon plats? Skilde det på J 29 och S 29?

29-horisont 1.JPG
29-horisont 1.JPG (51.11 KiB) Visad 3408 gånger


29-horisont 2.jpg
29-horisont 2.jpg (74.34 KiB) Visad 3408 gånger
Användarvisningsbild
Lennart Berns
 
Inlägg: 533
Blev medlem: 23 feb 2008, 08:13
Ort: Stockholm

Re: Reservhorisont fpl 29

Inläggav Lars Sundin » 15 okt 2019, 18:46

Inget svar men en relaterad fråga: Var 29:ans (och 21:ans) KH sämre än samtida gyroinstrument i Mustang och Vampire? AGA:s gyro byggde på någon tysk konstruktion har jag hört. Men en gång i tiden tålde ju inga gyron alltför vilda manövrar utan de kantrade/låste sig. Kanske AGA:s KH hade ett särskilt olyckligt beteende när det kantrade? Hade FV problem med Mustangens och Vampires gyroinstrument?

Fick på webben inget svar på när "kantringsfria" gyron infördes i militärplan. Hittade dock litet detaljer från ett forum att ännu 1966 var Vampirens gyron inte helt bra:

"...according to aircraft status card aircraft "crashed, exploded and burned whilst on a training flight" 21/01/66.
MIDN A.H.Hammond killed. the date recorded as 20/01/1966 (It was a night flight)
From Phil Thompson "Briefly the story is that due to the known precession of the Vampire Attitude Indicator during the Takeoff Run, it was known to allow for that by - after liftoff at night - to fly with about a five degree to port attitude with nose slightly higher than usual for climb. This overrode the precession which - if followed - would cause the aircraft to fly as Hammond did - to the right and down. All Vampire students were shown this effect by flying towards the hills (with instructor) during the day. They all pointed to the same black spot in the hills to the east of the airfield (we all took off on RW 36)."


Här en amerikansk WW2-horisont som tydligen bör låsas när det börjar bli kyttigt (eller skall manövreras): https://aeroantique.com/products/gyro-h ... 8753047050
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2898
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Re: Reservhorisont fpl 29

Inläggav Klas Andersson » 15 okt 2019, 20:43

Hej
tror jag har ett svar ... eller delvis svar ivarjefall !
den övre bilden visar en J 29 ombyggd till måldragare - inget sikte -modernare radio (fyrkantiga i VÄNSTER panelen )
så såg F10s J29 ut innan Andreas där byggde tillbaka den till orginal

den nedre bilden ... är min bild !! från min J29621 ! så skall det se ut efter modifieringen !
stämmer även överens med reservdelsboken , så det hävdar jag bestämt är så en J29F såg ut efter att blivit modifierad !
så ser det även ut i den J29 som står på museet i Söderhamn

sen S29 ... F21s är inte modifierad på något sätt !
däremot den S29 som står i Västerås -som är modifierad till måldragare
syns bla ,genom att inställningsvreden för kamerorna i ned kant på panelen är borttagna
där har man in ett stort kursgyro modell Lansen
se bild
HPIM2460.JPG


Här är ytterligare en bild på en S29 panel som jag har ,troligen från S29927
som synes är den ochså modifired OCH den var i slutet en måldragare

så min slutsats är att ingen S29 med kamerorna kvar fick ett modernare horisontgyro ?? men jag kan ha fel !
HPIM5313.JPG


vidare så har detta varit uppe här förut !
viewtopic.php?f=1&t=644&p=3470&hilit=29927#p347

så här fungerade den gamla orginal KH-29
https://www.youtube.com/watch?v=fhvfF9G-pCw&t=112s
Senast redigerad av Klas Andersson 16 okt 2019, 10:01, redigerad totalt 1 gång.
Klas Andersson
 
Inlägg: 72
Blev medlem: 21 jun 2018, 17:30

Re: Reservhorisont fpl 29

Inläggav Lars Sundin » 15 okt 2019, 22:53

Tack Klas, intressant att se din demonstration och speciellt vad som händer när man bankar 110 grader (eller så). Min farbror omkom med en A 21 antagligen för att han inte i moln kunde hantera planet vars vingspetstankar tömts ojämt. Rote-tvåan vågade inte följa hans konstiga "svängar". ( https://larsan13.files.wordpress.com/20 ... ing-12.jpg )

Därför har jag sparat en del texter som jag nu inte längre vet varifrån de kommer, men de kan vara av intresse, även om de inte ger svar på frågan om "reservhorisont". Kula och spade fanns förstås kvar.

https://www.dropbox.com/sh/7jpgwqx52la4 ... JpcTa?dl=0

Förutom Glottern-olyckan omkom tre 29-flygare 3 september 1953 i närheten av Nävekvarn av troligen samma orsak några år tidigare. Den olyckan var uppe i FB-gruppen för J 29 för några månader sedan och jag visade då några tidningsklipp. https://larsan13.files.wordpress.com/20 ... -09-05.jpg

Här en not i SFF Kronologi om Glottern-olyckan (där jag uttryckt mig försiktigt!): Flera haverier med J 29 kan ha haft sin orsak i felfunktion hos eller felhantering av J 29:ans avancerade kurshorisont, framtagen av och tillverkad av AGA. Så var troligen fallet vid detta haveri i sjön Nedre Glottern liksom vid ett tidigare haveri 3 september 1953 nära Nävekvarn. Se boken ”In Memoriam” (AHR, 2002).
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2898
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Re: Reservhorisont fpl 29

Inläggav Lennart Berns » 16 okt 2019, 08:12

Tack för de initierade inläggen! Den olycksaliga gyrohorisonten av katodstråletyp satt utöver fpl 29, även i fpl 21, som Lars Sundin påpekar. Gyrohorisonterna i Vampire var av konventionell mekanisk typ. Jag flög själv både tvåsitsiga J 28C och ensitsiga J 28B och där skilde sig instrumenten åt. Med J 28B hade man att låsa gyrohorisonten före avancerad flygning. Det gjordes med ett litet vred t h under instrumentet, varvid en liten röd skyld med texten "LÅST" visades. Efter avslutad avancerad flygning, låste man upp gyrot vilket då behövde ett antal minuter för att spinna upp. Om man inte låste gyrot och t ex gjorde en kraftig brytsväng, kantrade det varvid balken ställde sig "på sniskan". J 28C (och som jag minns det alla underversionerna C1 - C3) hade en mera utvecklad gyrohorisont som inte behövde låsas vid avancerad flygning. Den hade emellertid sina begränsningar i roll- och loopingled.

På den bifogade bilden av J 28B cockpit, ses gyrohorisonten något skymd under siktet uppe till höger, med vredet för låsningen. Notera i övrigt att J 28B inte var försedd med katapultstol, inte heller J 28C.

Om någon månad kommer Alf Ingesson Thoors och Göran Jacobssons bok om flyghaverier under kalla kriget, och där redovisas säkert haverier där gyrohorisonten kan ha spelat roll.

20190609_134110 - kopia.jpg
Användarvisningsbild
Lennart Berns
 
Inlägg: 533
Blev medlem: 23 feb 2008, 08:13
Ort: Stockholm


Återgå till Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst