Italienskt flygbesök i september 1920

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Italienskt flygbesök i september 1920

Inläggav Stig Jarlevik » 22 sep 2019, 12:28

Hej

Undrar om någon har exakt datum då den kände italienske flygare Umberto Maddalena ankom till Stockholm i en Savoia S.16 på sin rundtur som inkluderade Helsingfors och de baltiska staterna.
Det är möjligt han startade i september och ankom till Stockholm tidigt i oktober.
Förhoppningsvis är det omnämnt i Stockholmstidningarna - någonstans....

Hälsningar
Stig i Göteborg
Stig Jarlevik
 
Inlägg: 230
Blev medlem: 29 apr 2009, 20:58

Re: Italienskt flygbesök i september 1920

Inläggav Lars Sundin » 22 sep 2019, 12:57

Han var tydligen redan i november 1919 i Stockholm (och Helsingfors):

https://digi.kansalliskirjasto.fi/sanom ... 397?page=5

Ska leta i SvD. Kanske han var här även 1920.

Tillägg: Jo, Maddalena var här också på hösten 1920, med två plan. Han kom till Stockholm måndagen 13 september 1920. Den andra manskinen hade blivit fördröjd. Vid återfärden till Stockholm, gick Maddalenas plan förlorat. Om jag nu kunnat hålla isär de många notiserna i SvD. Här klipp ur två notiser:

https://larsan13.files.wordpress.com/20 ... a_1920.jpg

Fanns väl pengar att tjäna (hoppades man) och flygplan fanns det gott om efter första världskriget. Engelsmän, italienare m fl tävlade men så tog Junkers hem spelet i Skandinavien.
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2898
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Re: Italienskt flygbesök i september 1920

Inläggav Lennart A » 22 sep 2019, 15:39

Maddalena var en flitig gäst i Sverige 1919-1920. Den 20.10.19 kom han med en Savoia S.9 till Göteborg. Han fortsatte den 22.20 till Stockholm och den 10.11 till Helsingfors.

Den 17.6.20 kom en Savoia S.13 till Malmö och jag tror att även den flögs av Maddalena. Den kom till Stockholm den 19.6.

Den 9.6.20 startade tre Savoia S.13 ledda av Maddalena från Milano/Sesto Calende för leveransflygning till Sverige och den 24.7 nödlandade Maddalena med en av dem i Wilhelmshafen.

Den 12.9.20 kom han så med en Savoia S.16 till Göteborg, därefter 15.9 Stockholm, Riga 22.9, Tallin, Helsingfors25.9. Den 26.9 sjönk flygbåten på Ålands efter nödlandning. Det är den frågan gäller. Start frpån Milano skedde den 30.8.

Lennart A
Användarvisningsbild
Lennart A
 
Inlägg: 497
Blev medlem: 25 feb 2008, 00:14

Re: Italienskt flygbesök i september 1920

Inläggav Stig Jarlevik » 23 sep 2019, 10:57

Fantastiskt Grabbar

1000 x tack för hjälpen!!! :D

Hälsningar
Stisse
Stig Jarlevik
 
Inlägg: 230
Blev medlem: 29 apr 2009, 20:58

Re: Italienskt flygbesök i september 1920

Inläggav Stig Jarlevik » 23 sep 2019, 17:00

Lennart

Jag har problem med några av dina datum
1919 överensstämmer med tidningsartikeln från Lars, och det bör också ha varit i samband med den italienska gåvan av en Macchi M.8 (Fb 41) och en Savoia S.13 (Fb 42), men sedan blir det lite mer problematiskt
1920 så leveransflögs ju tre S.13 till marinen och med tanke på datum (19.6.1920 ankomst till Stockholm) så bör ju den S.13 ha varit Fb 43 (jag har ett datum på flygplanskortet som är detsamma, alltså 19/6)
På nästa rad säger du att tre S.13 startade från Milano den 9/6 (1920), och det bör ju vara just dessa tre som skulle till svenska marinen. Jag har svårt att tänka mig Sverige drunkna i S.13.... :D
Alltså bör ju det du säger på rad två och tre vara samma flygning, eller missar jag något?
Jag har också svårt med nödlandingsdatumet 24/7 (1920). Den nödlandningen har tidigare rapporterats både den 30/6 (1920) och 26/7 (1920). Med tanke på datumet när man startade så undrar man ju varför det tog så lång tid att haverera i Wilhelmshafen? Även 30/6 känns som väldigt sent med tanke på att den första ankom redan 19/6. Vad jag förstår så fick just detta exemplar bytas ut emot ett nytillverkat som ankom i efterskott.
När jag ändå frågar, finns det exakta ankomstdatum för dessa sista två ex (Fb 44 och Fb45)? Datumen som anges här på nätet är ju tagna från din bok Propellerepoken, och de överensstämmer inte bra med de datum som anges på flygplanskorten.

Till sist, om skall tro tidningarna så är inte ankomst till Stockholm onsdag 15.9.1920 korrekt. Med tanke på angiven dag (måndag) så stämmer 13.9.1920 som Lars angett bättre (se tidningsurklippet)

Hälsningar
Stisse
Stig Jarlevik
 
Inlägg: 230
Blev medlem: 29 apr 2009, 20:58

Re: Italienskt flygbesök i september 1920

Inläggav Lennart A » 23 sep 2019, 18:57

Stig Jarlevik skrev: 1919 överensstämmer med tidningsartikeln från Lars, och det bör också ha varit i samband med den italienska gåvan av en Macchi M.8 (Fb 41) och en Savoia S.13 (Fb 42)


Denna Savoia S.9 överlämnades som gåva till Finland. De svenska S.13 och M.8 flögs av di Robilant. Det var många italienare som var ute och åkte flygbåt de här åren.

Stig Jarlevik skrev: Savoia S.13 till marinen

Detta är en invecklad historia. Många av de italienska flygningarna slutade med haveri, t ex leverans av fler exemplar till Finland (båda störtade i Schweiz). Vi tar det från början med marinens tre Savoia S.13:

Tre S.13 provflögs i Italien 17-21.5, besiktades 22.5 och godkändes där 25.5. De startade mot Sverige den 8.6 (Enligt SvD 9.6).
8.6 nödlandade en i Cuxhaven. 17.6 kommer 24017 (S.1013) från Cuxhaven till Malmö. Den är i Stockholm 19.6, besiktas 23.6, men leverans accepteras inte pga reparationsbehov. Det hela löser sig till till sist och 31.12 övergår flygbåten i svensk ägo.

30.6 Belligieri och Thornberg havererar med nästa S.13 i Stege, Danmark.

26.7 Longo havererar med en tredje S.13 i Fanö, Danmark.

30.8 start från Italien, 12.9 kommer Longo med S.13 nr 24018 till Göteborg, den är i Stockholm 13.9, besiktas 29.9, leverans accepteras inte pga reparationsbehov. Det löses till till sist och 31.12 övergår flygbåten i svensk ägo. Besiktas på nytt 8.2.21.

??.9 kommer S.13 nr 24020 troligen till Göteborg, besiktas 28.9, accepteras inte, sänds till Stockholm, övergår 31.12 i svensk ägo. Godkänd 16.2.21

Nummer 43 till 45 fick dessa flygplan den 5.3.21.

Av fem (?) utskickade kom tre fram, men blev inte godkända. Senare tog marinen över dem i alla fall, sannolikt efter prisreduktion. Ungefär så. Går det ihop med dina uppgifter?

Stig Jarlevik skrev: Till sist, om skall tro tidningarna så är inte ankomst till Stockholm onsdag 15.9.1920 korrekt. Med tanke på angiven dag (måndag) så stämmer 13.9.1920 som Lars angett bättre (se tidningsurklippet)

Stämmer bra. Maddalena flög tillsammans med Longo från Italien den 30.8, kom från Göteborg till Stockholm den 13.9, medan Longo kom fram en dag senare.

Kul med lite flyghistorisk diskussion på forumet!

L
Användarvisningsbild
Lennart A
 
Inlägg: 497
Blev medlem: 25 feb 2008, 00:14

Re: Italienskt flygbesök i september 1920

Inläggav Stig Jarlevik » 23 sep 2019, 23:48

Härligt Lennart, härligt :D

Jättestort tack. Här fick jag en hel del att bita i.
Mycket, mycket kött på benen som man säger.
Problemen som uppstod har jag nu via en schweizisk artikel förstått skall ha berott på sabotage från kommunistiskt håll i Italien.
Det verkar som nästan varenda flygning norrut gick snett på ett eller annat sätt.

Någon borde faktiskt uppdatera hemsidan med dina uppgifter.

Kanske kan vi i slutändan förvänta oss en uppdatering av boken Propellerepoken också?
Det du skriver här är ju helt nytt, i alla fall för mig!!

Tack igen Lennart!!

Hälsningar
Stisse
Stig Jarlevik
 
Inlägg: 230
Blev medlem: 29 apr 2009, 20:58

Re: Italienskt flygbesök i september 1920

Inläggav Lars Sundin » 24 sep 2019, 11:05

Italienska besök i länderna kring Östersjön har behandlats tidigare på forumet, viewtopic.php?f=1&t=925

Alla länkar verkar ha brustit förutom denna: http://www.avrosys.nu/aircraft/MFV/59Savioa.htm

Jag tittade i Flyghistorisk Revy nr 24 utgiven 1974 med titeln "Svenskt trafikflyg 50 år" och fann denna bildsida i ett avsnitt om "Stockholm-Reval, en alternativ flygväg till Ryssland" som kan vara kul. Stora fotot gissningsvis taget 19 juli 1921. https://larsan13.files.wordpress.com/20 ... _fr_24.jpg Annars verkar inget sägas i FR 24 om ev. italienska affärsplaner.

Det var tydligen först 1938 trafik öppnades mot Sovjet: https://commons.wikimedia.org/wiki/File ... _JU-52.jpg
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2898
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Re: Italienskt flygbesök i september 1920

Inläggav Stig Jarlevik » 24 sep 2019, 20:12

Hej Lars

Ja 1921 så började det ju hända saker inom civilflyget också, men som du säger så finns detta behandlat väldigt väl tycker jag i SFFs publikationer.
Men det är 1919-1920 och besöken (tillika leveranserna) som intresserade mig för ögonblicket.

Hälsningar
Stisse
Stig Jarlevik
 
Inlägg: 230
Blev medlem: 29 apr 2009, 20:58

Re: Italienskt flygbesök i september 1920

Inläggav Stig Jarlevik » 25 sep 2019, 18:14

Hej igen Lennart

Jag har nu försökt pussla ihop en tidsaxel och har åtminstone två problem

I ditt första svar säger du att Maddalena nödlandade i Wilhelmshafen den 24/7 1920.
I ditt andra svar nämner du inte den nödlandningen överhuvudtaget. Vad är korrekt?

I ditt andra svar refererar du till en notis i SvD (9.6.1920) att samtliga tre startade 8/6
Ett av dem nödlandade samma dag i Cuxhaven. Om det avser det kända Cuxhaven (tyska nordkusten) så är det en väldigt, väldigt lång flygning.
Står detta också i SvD? Maddalena själv (enligt hans memoarer) tycks ha föredragit att följa Rhen till Amsterdam och därifrån följa nordkusten och sedan skutta över Danmark.
Dessutom, om alla tre startade samma dag, så tog det nästan en orimlig tid för de två som havererade på vägen att just göra det, faktiskt en nästan orimlig tidsskillnad mellan de tre.
Det första kommer till Cuxhaven 8/6, det andra havererar 30/6 medan det tredje kraschar 26/7. Onekligen undrar man vad piloter/flygplan har för sig i mellantiden.

Både Wilhelmshafen och Cuxhaven ligger dock på Maddalenas "favoritrutt",

Ytterligare ett problem har dykt upp och det är piloten Longo. Vet man vad han hette i förnamn? Det finns nämligen en flygloggbok bevarad i Italien av en Ulisse Longo, som också flög flygbåtar, Den piloten var aldrig i närheten av några leveransflygningar under Juli-Dec 1920. Vet inte hur vanligt efternamnet Longo var (är), men det känns konstigt med två Longo under samma tid i italienska marinen.

Hälsningar
Stisse
Stig Jarlevik
 
Inlägg: 230
Blev medlem: 29 apr 2009, 20:58

Re: Italienskt flygbesök i september 1920

Inläggav Lennart A » 25 sep 2019, 20:05

Never ending story det här, och det är ju kul. Hur som helst så är ämnet rätt snårigt.

Stig Jarlevik skrev: I ditt första svar säger du att Maddalena nödlandade i Wilhelmshafen den 24/7 1920. I ditt andra svar nämner du inte den nödlandningen överhuvudtaget. Vad är korrekt?

Tja, säg det. Allt är enligt anteckningar. Ser nu att det står "f.24.7", vilket betyder "före" 24.7. Hur som helst hade Maddalena en H Hansson med sig. Cuxhaven och Wilhelmshaven ligger ju rätt nära så det kan vara samma nödlandning det handlar om.

Stig Jarlevik skrev: I ditt andra svar refererar du till en notis i SvD (9.6.1920) att samtliga tre startade 8/6

Missförstånd: Enligt SvD startade de 9.6, enligt mina anteckningar 8.6. Bara att välja. :-)

Stig Jarlevik skrev: Dessutom, om alla tre startade samma dag, så tog det nästan en orimlig tid för de två som havererade på vägen att just göra det, faktiskt en nästan orimlig tidsskillnad mellan de tre.
Det första kommer till Cuxhaven 8/6, det andra havererar 30/6 medan det tredje kraschar 26/7. Onekligen undrar man vad piloter/flygplan har för sig i mellantiden.

Ser så ut, ja. Materielen var nog inte i bästa skick.

Stig Jarlevik skrev: Ytterligare ett problem har dykt upp och det är piloten Longo. Vet man vad han hette i förnamn? Det finns nämligen en flygloggbok bevarad i Italien av en Ulisse Longo, som också flög flygbåtar, Den piloten var aldrig i närheten av några leveransflygningar under Juli-Dec 1920. Vet inte hur vanligt efternamnet Longo var (är), men det känns konstigt med två Longo under samma tid i italienska marinen.

Det fanns tydligen två, för "den svenske" hette Rimondo i förnamn. Han var senare anställd av SLA.

Var lite ambitiös och kikade i mina anteckningar från KrA också:
SIAI 14.5.20: Flygplanen klara ca 16.5.
SIAI 25.5.20: Sänder 3 S.13 "på egen risk".
1 S.13 anlände Malmö-Karlskr 18.6.
S.13 24017 besiktades med Isotta Faschini nr 6759, rapport Sthlm 22.6.20, emotttagningsbevis samma dag.
Thornberg 6.7.20: S.13 monterades 10.5-, provflögs av mig 17+21.5, avfärd 8.6, haveri 30.6.
14.7.20: 24017 kom till Stockholm skadad.
28.9.20 besiktningsrapport S.13 24018, havererad i Göteborg.
5.10.20 till Italienska marinattachén: Den första S.13 i Stockholm accepteras om Savoia skickar reservdelar. Den andra är i Göteborg, måste sändas till Sthlm för inspektion. Den tredje kan accepreas om Savoia betalar reparation.
En S.13 besiktades i Göteborg 4-5.11.20, skadad (Gäller trol 24018)
S.13 24020 nämns 12.20
31.12.20: Uppgörelse träffas ang tre S.13.
Besiktningsprotokoll Sthlm 8.2.21: 24017 (nr 43), 24018 (nr 45) skadad, 24020 (nr 44) skadad. En nedmonterades i Gbg och sändes till Sthlm, beordrades(?) 23.12. (=) 24018.
Besiktningsrapport TDS 9.2.21: 24017, 24018 (nr 45), 24020 (nr 44).

... och så lite dagstidningsanteckningar:
21.10.19: Igår kom till Gbg från Amsterdam-Esbjerg: M.8 di Robilant + 1 mek, S.9 Maddalena +2 mek.
11.6: Tre Savoia för marinen start 9.6 från Sesto Calende.
12.6: Milano 10.6: Två Savoia för marinen start Sest Calende 10.6.
12.6: En Savoia nödlandade Cuxhaven 8.6, en gick ned i Holland.
18.6: Italiensk flb för marinen Maddalena Cuxhaven tillMalmö, beställd av staten. Vidare till Karlskr.
2.7: En Savoia för marinen haveri Stege vid landning 1.7, Belligieri och Thornberg
2.7: En a marinens Savoia havererade i Danm 1.7. Flög på en badhusbrygga och sjönk. Belligieri och Thornberg räddades.
2.7: En Savoia totalhaveri 30.6 vid Stege, Malmö, sjönk. Belligieri och Thornberg.
3.7: En S.13 för marinen 1.7 till Stege, sjönk.
29.7: Longo med flb för marinen återigen missöde i Danm 27.7.
12.9: Idag kom till Gbg S.13 Longo, till Köpenh 10.9.
15.9: Longo start Gbg 13.9 med S.17(sic) gick ned i Norrköping, till Sth 14.9.

Lite mer att pussla med ... :D

Lennart A
Användarvisningsbild
Lennart A
 
Inlägg: 497
Blev medlem: 25 feb 2008, 00:14

Re: Italienskt flygbesök i september 1920

Inläggav Stig Jarlevik » 26 sep 2019, 00:37

He,he, he Lennart :lol:

Ja det kan man ju säga. Fick svar på Longo från Italien också, det fanns faktiskt en till under samma tid, Raimondo, vilket
man väl får säga stämmer rätt bra med din Rimondo.

Jaha, då är det väl bara att kolla igenom dina datum igen.... :-)

Tack för allt jobb du lagt ner på det här. Hoppas det är fler som verkligen förstår det!!

Hälsningar
Stisse
Stig Jarlevik
 
Inlägg: 230
Blev medlem: 29 apr 2009, 20:58


Återgå till Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst