Sida 1 av 1

Incidentberedskapsstart mot lågprisflyg (2010)

InläggPostat: 15 sep 2019, 21:32
av Bengt Ekbladh
Incidentberedskapsstart mot lågprisflyg Den 13:e juli startade vi med en rote JAS 39 mot ett flygplan som

inte hade hört av sig på radio i en halv timma.
Vi hade fått en förvarning från Tyskland och Danmark före eftersom de inte fått kontakt.
Danmark startade sin beredskapsrote men de hann inte upp.
Vår rote mötte charterplanet och upprättade kontakt på nödfrekvens och ärendet var ur världen.

Förfarandet har diskuterats i media och ifrågasatts som överreaktion.
Förfarandet är ett standardförfarande inom ramen för incidentberedskapen och de uppgifter
Regeringen har ställt till FM avseende Sveriges territoriella integritet.
I det aktuella sammanhanget kunde antas att flygplanet hade tekniska problem men risken för att
flygplanet skulle vara utsatt för brottslig handling (kapning) kunde inte uteslutas.
Vi startade helt enkelt roten för att lösa ett problem som ingen annan kunde lösa.

http://kamratforeningenf21.se/pdf/20100 ... tsbrev.pdf
Finns några "nyare "rapporter om Incidentberedskapens insatser?