Sida 1 av 1

Visste du att T-2 Heinkel betalades med båtar till Rumänien?

InläggPostat: 19 aug 2019, 20:47
av Bengt Ekbladh
Visste du att T-2 Heinkel betalades med båtar till Rumänien?

Visste du att varvet Boghammar Marin hyrts ut till Svenska Aero, som byggt sjöspaningsflygplan och jaktflygplan i lokalerna?
Visste du att Boghammar i enlighet med ett handelsavtal byggde kustbevakningsbåtar – så kallade Kriegsfischkutter– till Tyskland under andra världskriget?
Visste du att betalningen för de båtar som exporterades till Rumänien under samma period bestod av tyska torpedflygplan av typ T-2 Heinkel?
...
Dessa påstående finns tydligen i en ny bok...
OM varvet vid Skärsätra ,Lidingö alltså Boghammar Marin
...
Detta sägs i förhands infot om boken som nu kan beställas på
https://tidning.pennanochsvardet.se/?sida=42
...
Okänt?...eller allmänt känt?
((har inte läst boken än..!))
Vad ska man tro?
Kan säga att i Heinkelflyg i Sverige// M.Forslund..inte hittat något om "betalningen"....än!

Re: Visste du att T-2 Heinkel betalades med båtar till Rumän

InläggPostat: 19 aug 2019, 21:14
av Lars Sundin
Googling ger flera träffar på att Boghammars båtar till Rumänien betalades med T 2:or från Heinkel/Tyskland. Exempelvis: https://sv.wikipedia.org/wiki/Boghammar_Marin

(Byggde Svenska Aero så mycket som ett hundratal flygplan?)

https://web.archive.org/web/20141219042 ... bogbat.se/ (Boghammarvarvets historik) kan man läsa:
"Under krigstiden byggde varvet fem kustbevakningsbåtar och sex tyska 90 tons fiskefartyg. Dessa båtar var en del i det handelsavtal med Tyskland som Jacob Wallenberg med flera var med om att förhandla fram, betalning för kol och andra förnödenheter som Sverige led brist på i folkhushållningen. Fartygen var robust byggda, 20 meter långa, köl och stävar i ek, furubordläggning på järnspant. Det byggdes också tio rumänska fiskebåtar, en torpedbärgningsbåt, ett antal tankningsbåtar till de svenskköpta tyska T-2 Heinkel torpedflygplanen. <Oklart formulerad mening!> Samtidigt var varvet ansvarigt för underhåll av de Svenska motortorpedbåtarna. Varvet lever vidare än idag med tillverkning av fartyg under namnet Boghammar Marin AB."

Tar en titt i Söderbergs "Med spaken i näven". Det verkar inte ha varit några svårigheter att få köpa He 115.

Re: Visste du att T-2 Heinkel betalades med båtar till Rumän

InläggPostat: 19 aug 2019, 22:45
av Bengt Ekbladh
Tack Lars.
Angående.. Under 1921-32 hyrde företaget "Gustafsson & Andersson" ut sin varvsbyggnad till Svenska Aero AB. Det var flygpionjärerna Svenska Aero AB som lät tillverka sin flygplan vid varvet. Här byggdes nu bland annat sjöspaningsplan för svenska marinen, liksom det på sin tid ryktbara jaktflygplanet Jaktfalken. Svenska Aero AB byggde ett hundratal flygplan till de svenska, estniska och litauiska försvarsmakterna. Bolaget såldes sedan till ASJA i Linköping. Dessa två gick sedan ihop till Svenska Aeroplan AB, mest känt som SAAB.

Re: Visste du att T-2 Heinkel betalades med båtar till Rumän

InläggPostat: 20 aug 2019, 09:38
av Lars Sundin
Vi får väl se vad som står att läsa i den nya boken. Jag har på webben hittat tre omnämnanden om möjlig koppling mellan Boghammars insats och leverans till Sverige av He 115 (T 2). Texterna är mycket lika men Boghammars version antyder inte något om att planen levererades i byte mot levererade svensktillverkade båtar.

Planen levererades under 1939, både före och efter själva krigsutbrottet, och köpevillkoren som väl var från 1938 kan inte ha varit influerade av "detaljer" i det utbrutna (och förväntade) kriget.

Re: Visste du att T-2 Heinkel betalades med båtar till Rumän

InläggPostat: 20 aug 2019, 20:55
av DB605
I SAAB-minnen del 18 kan man läsa att:

Svenska Aero AB i Lidingö grundades av Clemens Bücker (som senare startade sitt eget bolag) i mitten på 20-talet. Svenska Aero AB var ett dotterbolag till Heinkel. De skall ha tillverkat totalt 40st flygplan varav 32st till Sverige.

/Thomas A

Re: Visste du att T-2 Heinkel betalades med båtar till Rumän

InläggPostat: 20 aug 2019, 21:49
av Lars Sundin
Jag letade i gamla SvD efter något om det hela, men som väntat hittade jag inget. Dock fanns en artikel om en visning av en T 2 på Hägernäs i juni 1939 som kan vara intressant. Man får veta en del kul detaljer, t ex om spanaren/bomb/torpedfällarens sidroderstyrning, autopilot och befälsordningen ombord.

https://larsan13.files.wordpress.com/2019/08/t_2.jpg

Jag tror att jag någon gång på min skolgård ca 1950 såg en T 2 långt borta, strax över horisonten över östra Södermalm. En stor "blaffa" (flottörerna), som rörde sig väldigt långsamt. En följd av planets storlek. Transairs Curtiss C-46 och Boeing 747, under inflygning över London, har gett mig samma intryck av "ovanligt sakta".

Dessutom tycker jag omgivande notiser i tidningen är intressanta som de om en tragisk drunkningsolycka, problem med nazister i Belgien samt om hittelön för en tappad propeller. Se mer om den händelsen hos Fredric Lagerquist på https://lae.blogg.se/2017/may/klerren-o ... atorn.html )