SFF nya forum

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

SFF nya forum

Inläggav Sven-Erik Jönsson » 06 feb 2008, 19:10

För att skriva ett inlägg krävs att man är registrerad medlem i vårt forum. Du registrerar Dig via länken "Bli medlem" överst till höger.

Vi förutsätter att Du avser använda forumet på ett seriöst sätt och då hoppas vi att Du registrerar Dig med Ditt rätta namn (för och efternamn).
Det är alltid trevligt att veta vem som skrivit ett inlägg.

Tyvärr förekommer det dagligen att sådana som sprider spam-, porr- och andra oseriösa inlägg registrerar sig för att få behörighet till vårt forum. Dessa använder ofta namn av på måfå sammansatta bokstäver, allt från t.ex. pj till PypoEnjoypo och dessa tas alltid bort. För att undvika att Din ansökan om behörighet blir felbedömd och borttagen, använd Ditt namn och komplettera gärna något om Ditt speciella intresse inom flyg.

Välj ett valfritt lösenord och notera det så Du har det tillgängligt nästa gång Du vill besöka forumet.

Du måste ange Din e-postadress, eftersom Du kommer att få ett mail med en länk som Du sedan måste aktivera Ditt konto med.

Det går endast att skapa ett konto på en e-postadress.

Om Du vill lägga till en eller flera bilder, så måste Du ha bilden tillgänglig på nätet via en url-adress (www länk). För att lägga in bilden i Ditt inlägg klickar Du på knappen Img som finns ovanför textrutan när Du skriver inlägget, skriv eller klistra in länken till bilden och sedan kan Du förhandsgranska.

Om Du vill lägga in en länk i Ditt inlägg, så klickar Du först på knappen URL och sedan skriver eller klistrar Du in länken.

Vi förutsätter att våra allmänna och enkla regler som gäller för vårt forum alltid följs. Se även i vänstermarginalen på vår hemsida, rubrik Forum, http://www.sff.n.se

Du finner även FAQ i vänstermarginalen på vår hemsida.

Vi hoppas Du skall trivas med vårt nya forum och ser fram emot att alla skall ha trevligt och trivas på forumet.

Sven-Erik Jönsson
SFF Webbmaster
Senast redigerad av Sven-Erik Jönsson 08 jul 2008, 07:08, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Sven-Erik Jönsson
Site Admin
 
Inlägg: 9856
Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
Ort: Haverdal, Halmstad

Ytterligare några tips om användning.

Inläggav Sven-Erik Jönsson » 23 feb 2008, 15:12

På forumindexsidan finns till höger länkar för att se "Nya inlägg sedan föregående besök".
Man kan även sortera fram "egna gjorda inlägg" samt "alla obesvarade ämnen". Se bild nedan:

Bild

När man är inne på forumet kan man se på vilka trådar det finns inlägg som man inte läst. Framför rubriken syns en liten gul symbol för dokument som indikerar oläst inlägg. Se bild nedan:
Bild

I vänstermarginalen på vår hemsida [url]http:www.sff.n.se[/url] finns under rubriken Forum bl.a. länk till sökfunktion, där det går att söka inlägg som gjorts i detta forum. Där finns även en länk till FAQ, där man kan få en del tips om användning av denna typ av forum.

Hoppas alla skall få nöje och nytta med vårt nya forum.

/Sven-Erik
Användarvisningsbild
Sven-Erik Jönsson
Site Admin
 
Inlägg: 9856
Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
Ort: Haverdal, Halmstad

Några observationer

Inläggav Lars Sundin » 25 feb 2008, 16:16

Jag noterar att jag svarat för en ohemult stor andel av inläggen, men anser inte att det är mitt fel.

Sedan skulle man ju önska sig fler e-postadresser samt intressedeklarationer i profilerna.

Detaljer: Jag har kikat på uppgifterna om hur många besökare vi har för tillfället (under en femminutersperiod). Noterat hur uppgifterna skiljer sig mellkan "indexsidan" och "forumet"; förresten två begrepp som får den bäste filosof att gå i spinn. (Sedan har nog skillnaden en enkel förklaring, t ex att det är något jag inte fattat).

Vidare har jag en stark misstanke att många s k "gäster" i själva verket är registrerade användare som inte "loggat in".

Pladder-Lasse, apropå just ingenting men detta forum är verkligen en utmaning att få grepp på
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2902
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Svar på dina observationer

Inläggav Klas Andersson » 25 feb 2008, 21:07

Hej !
Jag har grubblat över samma sak ,men kom efter test fram till att mitt namn är med på Indexsidan så fort jag är inloggad .
Men på Forumsidan så är namnet inte med förrän man klickat på något inlägg för att läsa det ? tror det är så enkelt !
det står ju faktist att det är ANVÄNDARE som visas ?

Jag har tidigare läst på ett likadant Forum ibland som heter
www.fallrepet.se och där finns överst på startsidan ,Indexsidan?
även en "knapp" som man får fram en medlemslista .
varför finns inte den här tro ? kunde vara vettigt ?

Mvh Klas
Klas Andersson
 
Inlägg: 72
Blev medlem: 21 jun 2018, 17:30

Om e-postadresser

Inläggav Lars Sundin » 25 feb 2008, 21:26

Apropå Klas A:s tankar:
Kanske hänsyn till personlig integritet och PUL hindrar att man lägger ut en lista. Jag själv är kluven - visst vore det praktiskt men å andra sidan kan man ju bara inte lämna ut kontaktinformation om en grupp människor på detta sätt. Flyghistoriskt intresserade kanske inte är utsatta för några hot men andra grupper är det. Och snart anses vi som gillar flyg som miljömarodörer. ;-)

Jag minns att jag hajade till när jag såg en sådan lista på ett annat forum - får man göra så? tänkte jag

Ytterligare ett nonsensinlägg.

Lars S, kluven
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2902
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Inläggav Erik » 26 feb 2008, 00:25

Andra svenska forum verkar ju inte ha några problem med det. Jag förstår inte hur det skulle kunna vara ett problem när man själv väljer vilken information som syns och det är samma information som redan idag finns i varje profil. Dessutom vore det väl lite konstigt om man ena minuten vill att användarna skall använda korrekt namn och nästa minut menar att det är integritetskränkande?

Forumet har ju inte funnits så länge, men man får väl hoppas att flera funktioner kommer med tiden. Själv tror jag att en uppdelning i olika underavdelningar kommer bli nödvändig ganska snart. Till exempel skulle man kunna ha en avdelning som rör forumet och frågor kring detta, t ex förslag på förbättringar. En annan avdelning skulle kunna vara SFF:s verksamhet, en tredje skulle kunna vara till för medlemmar som vill testa olika funktioner (finns ju redan flera trådar för det) och en fjärde för allmänt struntprat. Det centrala måste ju ändå vara diskussionerna kring flyghistoria.
Erik
 
Inlägg: 255
Blev medlem: 23 feb 2008, 15:02

En stofils jämmer

Inläggav Lars Sundin » 26 feb 2008, 10:19

Hej Erik!

En lista är väldigt praktisk medan det är en massa jobb med att leta upp information på diverse ställen. Det är väl därför lagstiftare ser skillnad på "systematiskt arrangerad information"(register) och "löst spridd information".

Jag har redan på vårt nya forum upplevt svårigheten att ta reda på e-postadressen till en viss skribent. Jag måste först hitta ett inlägg som han skrivit, sedan kika på profilen och hoppas att han där anger en e-postadress. (Eller har jag missat någon möjlighet?) Det var förstås inte helt lätt förr heller. Man sökte upp personens alla inlägg (vilket var lätt, särskilt om han hade ett mindre vanligt namn) och så klickade man fram dem ett efter ett tills man i bästa fall hittade ett där han angivit sin e-postadress. Man började lämpligen bakifrån.

Sedan detta med underavdelningar. Det fanns en bättre översiktlighet tidigare. phpBB "döljer" värdefull strukturinformation som var uppenbar i det gamla forumet. Man såg ämnesrubriken och hur många inläggen i tråden var och ev. deltrådar och kunde läsa ev. rubrikmodifieringar. phpBB känns mer abstrakt, ungefär som ett siffervisande ur jämfört med ett visar-ur.

Redan nu har jag efter ett 20-tal ämnen stora svårigheter att återfinna något intressant jag minns att jag sett i ett inlägg. Just synpunkter på systemets funktioner finns ju redan spridda "överallt" (jag är själv skyldig till en del av röran) precis som du påpekar. Kanske det är ett övergående fenomen, men frågor kring forumets funktioner är ett så viktigt ämne sak med så många detaljer att det hela måste hållas samman i ett "underforum" eller vad det skall kallas.

Jag är skeptisk till att en en uppdelning på olika ämnesområden. Man får förlita sig på ämnesrubriken. Efter en månad kommer vi att ha flera sidor med ämneslistor. Att dela upp forumet på säg tre delforum skjuter upp problemet till 3 månader.

Mycket hänger på sökmöjligheterna.

Lars Stofil, som är ledsen att låta så negativ. Förhoppninsgvis lär man sig några bra knep som man ännu inte kommit på
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2902
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Inläggav Erik » 26 feb 2008, 14:58

Lars Sundin skrev:Jag har redan på vårt nya forum upplevt svårigheten att ta reda på e-postadressen till en viss skribent. Jag måste först hitta ett inlägg som han skrivit, sedan kika på profilen och hoppas att han där anger en e-postadress. (Eller har jag missat någon möjlighet?)

Eftersom vi idag saknar en medlemslista så måste du ju hitta ett inlägg från den skribent du vill kontakta. Hade det funnits en medlemslista hade det ju bara varit att söka i den. Tyvärr saknas en sökfunktion också, om den hade funnits hade du ju bara kunnat söka på personens namn och hittat alla inlägg istället för att behöva leta igenom trådarna.

När du väl hittat ett inlägg av personen du söker behöver du faktiskt inte titta på profilen. Längst ner till vänster på varje inlägg finns ett antal knappar där den längst till vänster är för att titta på profilen.
Nästa knapp (märkt pm) är till för att skicka personliga meddelanden i forumet, dvs du behöver inte personens e-postadress för att kontakta honom/henne. I profilinställningarna kan man på de flesta forum välja att få ett meddelande via e-post när man fått ett nytt pm. så även här. Genom pm-funktionen kan man alltså kontakta personer privat utan att behöva röja sin e-postadress.
Sedan finns det för de som i sina profilinställningar valt att tillåta andra att se e-postadressen en knapp för just e-post. För muspekaren över denna och du ser adressen i listen längst ner på skärmen, tryck på knappen för att skicka e-post.

Sedan detta med underavdelningar. Det fanns en bättre översiktlighet tidigare. phpBB "döljer" värdefull strukturinformation som var uppenbar i det gamla forumet. Man såg ämnesrubriken och hur många inläggen i tråden var och ev. deltrådar och kunde läsa ev. rubrikmodifieringar. phpBB känns mer abstrakt, ungefär som ett siffervisande ur jämfört med ett visar-ur.

Själv valde jag länge att inte besöka det gamla forumet just på grund av dess antika gränssnitt. Det "vanliga" sättet att visa inlägg på som ett sorts träd är nästan förhistoriskt. Jag valde alltså att alltid gå till sidan med rubriker. Den information som syntes där visade ju inte mer än vad man får här. Här tycker jag det syns ganska tydligt vem som skapat tråden, vem som skrivit senaste inlägget och när, hur många personer som läst tråden samt hur många som svarat.

Just rubrikmodifieringar ska inte behövas, börjar man komma så mycket från ämnet att man behöver en ny rubrik ska man skapa en ny tråd istället. Det är ganska oförskämt mot frågeställaren/trådskaparen att efter bara ett par inlägg strunta i det tråden handlade om och istället börja diskutera annat. Har man duktiga och aktiva moderatorer delar de tråden när det börjar gå för långt samt varnar eller i värsta fall bannlyser de som inte kan hålla sig i skinnet.
Detta hänger ju också ihop med sökmöjligheterna. Om jag letar efter information på biblioteket vill jag gärna att bokens titel eller åtminstone inledningen visar ungefär vad resten av den handlar om. Det blir ganska jobbigt om man måste läsa igenom samtliga böcker i biblioteket för att hitta det man söker.

Har man underforum vet man precis som på biblioteket vid vilken hylla man ska börja leta. En sökfunktion kommer ändå behövas.
Ett exempel på hur det kan se ut är forum.saabturboclub.com. De har cirka 400 användare på forumet samtidigt och totalt mer än 21000 registrerade användare som skrivit över 1,5 miljoner inlägg. Då behövs det verkligen struktur.

Mycket hänger på sökmöjligheterna

Helt rätt, utan sökmöjligheter kommer det snart bli omöjligt att finna den information man söker, oavsett hur många underforum man har.
Erik
 
Inlägg: 255
Blev medlem: 23 feb 2008, 15:02

Inläggav Stig Kjellman » 26 feb 2008, 17:11

Erik skrev:Helt rätt, utan sökmöjligheter kommer det snart bli omöjligt att finna den information man söker, oavsett hur många underforum man har.

Att lägga sökfunktionen utanför phpBB, som en extra funktion i SFFs website verkar skumt. Det ligger normalt i överkant ihop med annat.

Många gör som jag, öppnar forumet i ett nytt fönster för att slippa information som inte har med forumet att göra. Men jag går in på SFFs website varje dag.
Bild
Användarvisningsbild
Stig Kjellman
 
Inlägg: 37
Blev medlem: 23 feb 2008, 09:02
Ort: Landskrona

Inläggav Lars Sundin » 26 feb 2008, 17:34

Jag tror det sagts att det bara är tillfälligt som sökfunktionen ligger "utanför ramen"; det var en icke önskad följd av en ändring som webmaster tvingades eller valde att göra. På testforumet fanns sökfunktion där den borde vara (samt även medlemslistan).

Webmaster kan säkert ge besked om båda sakerna, sökning och medlemslista.

Lars S
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2902
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Några fler observationer

Inläggav Arne M » 26 feb 2008, 22:36

Hej Lars!

Det är ju en besvärlig omställning för oss alla med det nya forumet. Kan någon exempelvis förklara varför man inte kan ställa om mellan platt visning och trådad forumvisning (det senare alltså som i gamla Parsimony-forumet)? Någon påstod att phpBB-forumen inte har den möjligheten rent tekniskt. Huru härmed alltså?

Eftersom jag är helt präglad av och på de "gamla" Parsimony-forumen är det en svår omställning att inte kunna gå in och svara på "rätt" ställe i en tråd. Men det kanske trots allt är en vanesak; vi får se hur det går. Man får väl göra mer frekvent användning av citeringar av det man svarar på/opponerar sig mot etc.

Beträffande att finna olika skribenters e-postadresser så är det väl så att en del tycker det är ett problem med att ange sådana i ett offentligt forum bl.a. på grund av de allestädes närvarande spamrobotarna som suger upp giltiga adresser på nätet. Men det är kanske så att en del av oss helt enkelt inte är intresserade av att föra privata e-postdiskussioner vid sidan om inläggen på forumet. Min tid räcker inte till för en massa extra e-post helt enkelt hur gärna man än skulle vilja diskutera mer eller mindre esoteriska ämnen.

Skulle man vilja ha kontakt med en viss person som inte öppet visar sin e-postadress så kan man ju alltid i sitt eget inlägg skriva att man söker kontakt; då förutsätter jag att du förstås har uppgett en kontaktadress i den egna profilen och/eller skriver mejladressen i klartext i inlägget.

mvh/ Arne

PS. Varför är inläggen så breda inklusive spalten längst till vänster med namn, avatar etc? Som det nu är måste åtminstone jag scrolla sidledes för att på min normalstora crt-monitor kan läsa hela texten.
Arne M
 
Inlägg: 368
Blev medlem: 26 feb 2008, 15:27

Inläggav curtll » 26 feb 2008, 22:56

Hej
Jag konstaterar att om jag klickar bort mina bokmärken till vänster i webläsaren så behöver jag inte scrolla längre i sidled. Kan naturligtvis bero också på webläsare och upplösning på skärmen.
Curt
Användarvisningsbild
curtll
 
Inlägg: 102
Blev medlem: 23 feb 2008, 10:07
Ort: Vidsel

phpbb 3.0

Inläggav thomas lagman » 26 feb 2008, 23:39

Jag undrar varför inte sff använder senaste versionen av phpbb?
När man ändå startar upp nåt nytt borde man väl välja den senste versionen 3.0 istället för phpbb 2.0.

På denna sida http://www.phpbb.com/about/features/?sid=9ea02a69d227af004293fb194f3b957a listas några skillnader
thomas lagman
 
Inlägg: 71
Blev medlem: 26 feb 2008, 23:26

Re: Några fler observationer

Inläggav Erik » 26 feb 2008, 23:40

Arne M skrev:Skulle man vilja ha kontakt med en viss person som inte öppet visar sin e-postadress så kan man ju alltid i sitt eget inlägg skriva att man söker kontakt; då förutsätter jag att du förstås har uppgett en kontaktadress i den egna profilen och/eller skriver mejladressen i klartext i inlägget.

Eller så använder man pm-funktionen, där pm i det här fallet betyder personligt meddelande.

Varför är inläggen så breda inklusive spalten längst till vänster med namn, avatar etc? Som det nu är måste åtminstone jag scrolla sidledes för att på min normalstora crt-monitor kan läsa hela texten.

Jag har samma problem. Min skärmupplösning är 1024x768, jag har inte några bokmärken till vänster och problemet finns i både Firefox och Internet Explorer. Konstigt nog gäller det endast vissa trådar, bland annat denna.
Erik
 
Inlägg: 255
Blev medlem: 23 feb 2008, 15:02

Re: Några fler observationer

Inläggav Lars Sundin » 26 feb 2008, 23:52

Arne M skrev:Hej Lars!

Det är ju en besvärlig omställning för oss alla med det nya forumet. Kan någon exempelvis förklara varför man inte kan ställa om mellan platt visning och trådad forumvisning (det senare alltså som i gamla Parsimony-forumet)? Någon påstod att phpBB-forumen inte har den möjligheten rent tekniskt. Huru härmed alltså?

.........


PS. Varför är inläggen så breda inklusive spalten längst till vänster med namn, avatar etc? Som det nu är måste åtminstone jag scrolla sidledes för att på min normalstora crt-monitor kan läsa hela texten.


Hej Arne! Ja det är inte lätt att ställa om. Jag är fortfarande efter några dagars användning aldrig säker på om jag upptäckt alla nya inlägg, en ständig krypande osäkerhetskänsla råder (jo jag är forumberoende som en vän sagt mig). Och det finns mycket annat också. Det är väl så att vi använder forum olika, var och en är van att arbeta på sitt sätt. Vårt gamla forum, vars teknik man kan se "in action" på Postvagnen, erbjöd en mängd olika sätt att visa inläggen.

Nu skall man inte gråta över spilld mjölk, men man kunde ju söka ganska meningsfullt både med webbläsarens egen sökfunktion förutom med den interna sökfunktionen där man var lyckligt befriad från kravet/möjligheten att behöva göra ett antal val. Man kunde snabbt se vad som var nytt; sådant presenterades med avvikande färg eller överst. Däremot kom ju inläggen i litet knasig följd. Och det fanns alltför stor frihet att välja själv hur man skulle placera sitt svar, så det kunde bli mycket rörigt ibland.

Man förstod ju av kommentarerna att många kände sig vilsna även om det var många av klagomålen jag aldrig förstod. Vi jobbar ju olika med ett forum. Om man bara är intresserad av ett "ämne" så är ju allt annat mest förvirrande. Det finns onekligen fördelar att ha underforum för enskilda ämnen om dessa är rätt valda. Med tanke på att exempelvis gruppen av FV-intresserade är så stor, finns det ju skäl att ha ett speciellt underforum för detta ämne.

Det skall förresten bli skoj att på torsdag (fredag?), då G-kraft öppnar igen, jämföra dess forum med vårt. G-krafts forum var ju rätt likt vårt nya men med en stor mängd ämnesområden. Det var också lättare att editera i (jag använder förresten relativt sällan kommandoknapparna ovanför vår textruta).

Jag har inga problem med bredden på meddelandena men så har jag också anskaffat en extra bred skärm ;-)

http://larssundin.ownit.nu/080226_forumskarm.jpg

Skämt åsido, jag tror det ser olika ut hos oss var och en.

Om jag får vara grinig igen så kan man i bilden lägga märke till ergonomiska "oskönheter" såsom att knappar är spridda över hela skärmen. Plottrigt!

Hälsningar/Lars S
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2902
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Re: Några fler observationer

Inläggav Stig Kjellman » 27 feb 2008, 09:24

Arne M skrev:......PS. Varför är inläggen så breda inklusive spalten längst till vänster med namn, avatar etc? Som det nu är måste åtminstone jag scrolla sidledes för att på min normalstora crt-monitor kan läsa hela texten.

Beror på att ett antal bilder ligger ovanför i tråden. Den bredaste är på 950px. Man bör inte göra bilder bredare än 600px om man skall använda dem i en tråd. Även om jag själv fuskat ovan. Min är dock smalare än 950 pixlar.

Har försökt att få bilder att radbryta sig som text men det .... sig.

Länken till forumet utan den blåa SFF-menyn till vänster och man slipper också förstasidan =
http://forum.sff.n.se/viewforum.php?f=1
Bild
Senast redigerad av Stig Kjellman 27 feb 2008, 11:06, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Stig Kjellman
 
Inlägg: 37
Blev medlem: 23 feb 2008, 09:02
Ort: Landskrona

Off subject

Inläggav Lars Sundin » 27 feb 2008, 09:38

Fin smiley!

Bild

Greetings/Alec
Bild
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2902
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Underavdelningar

Inläggav Sven-Erik Jönsson » 01 mar 2008, 11:44

Ett första steg till underavdelningar är nu skapat. Det är ett Galleri, där det är möjligt att dela med sig av foton, teckningar m.m. Tack Sten för förslaget.

/Sven-Erik
Användarvisningsbild
Sven-Erik Jönsson
Site Admin
 
Inlägg: 9856
Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
Ort: Haverdal, Halmstad

Sökning, användare on-line m fl funderingar

Inläggav Lars Sundin » 05 apr 2008, 12:05

Man börjar vänja sig vid forumets finesser, även om jag fortfarande faller i djupa grubblerier när jag ser uppgifter om "användare on-line". Jag har insett att de som kallas "gäster" nog ofta är registrerade användare som inte loggat in. Vidare kan man nog vara on-line även om man är ute med hunden, är aktiv i ett annat webbfönster, skriver mail eller gör något annat. Hur som haver ger denna uppgift en fin gemenskapskänsla. Man är inte ensam. Man vet att någon annan som man kanske t o m känner tittar (eller nyligen gjort det i varje fall).

G-krafts forum har rullat igång och någon frågade vad registrerade användare online med namn som MSNbot Media, Yahoo, Google [Bot] var för några typer. Onekligen underliga namn. (G-kraft har en lista över sina användare.) Det visade sig vara robotor med "konton" gjorda för att förenkla för diverse webbspindlar att söka igenom forumet. Bl.a. för att öka forumets sökbarhet i exempelvis MSN, Yahoo och Google.

Jag gjorde på skoj två googlingar (globalt på webben) på registreringar som nämnts på vårt forum och fick träff på inläggen/trådarna. Bra tycker jag!

Lasse S
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2902
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Om tidszon och sommartid

Inläggav Lars Sundin » 08 apr 2008, 06:32

För några dagar sedan påpekade jag i förbifarten i ett inlägg att den aktuella tid som anges på forumet var olika om jag var inloggad eller inte.

Man kan själv korrigera detta sin profils tids-val, men det finns dock inget valalternativ där man följer den tidsreferens webbmaster valt för forumet. När han växlar till sommartid vilket ju nyligen skett får man därför själv ändra i sin profil.

(I G-krafts forum förefaller man inte kunna/behöva göra några egna val, och f n är det så att i inloggat läge gäller GMT, annars "vanlig svensk sommartid". Variationerna är nog många...

Tillägg: Nu har jag i G-krafts forum hittat en möjlighet att göra egna val av tidsreferens. Sedan verkar det hela ändå inte vara korrekt ordnat och begär man "sommartid" så omdateras inlägg i exempelvis februari till sommartid. Svårt detta...)

Lars S
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2902
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen


Återgå till Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst