Tipps

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Tipps

Inläggav Bengt Ekbladh » 15 jul 2019, 22:38

Tipps!
Som ni kanske sett har jag kollat lite på.
Nålstens Vänner
Den återger FRÄD:s insattser 1967---1997..främst från F17
...
Totalt antal uppdrag under denna period är 1443.
Varav 1011 är genomförda med Hkp 4 fram till 1992-01-11och 432 med Hkp 10.
Av totala antalet uppdrag är 1293 civila (89,6%) och 150 militära (10,4%).
...
Jag har mest kollat de militära uppdragen.
De civila har jag dålig koll på, men Ni som har mer kännedom hittar säkert en hel
del om omständigheterna vid de olika civila haverierna.?
...
Sen finns det tex. en del om insatser/hjälp. då tex. ryska/öststats fartyg behövde
help då någon hade "magsmärtor eller fått tummen i kläm"...!
...
Ja sen förekommer skogsbrands bekämpning och ubåtssökning.
...och nödsändare som var svåra att slå av fast planet kanske stod i hangar.....!
Lycka till!
länken..
http://home.swipnet.se/nv/uppron.html
Bengt Ekbladh
 

Re: Tipps

Inläggav Bengt Ekbladh » 17 jul 2019, 17:45

FRÅGA.,?
Vilket plan var detta?
FRÄDS sökning::
""R96055 96-11-27 Gir, Nom, Fl, Tor, F.Gunnarsson Q98
Larm Cefyl 0030. Nödsignal uppfattad av civilt flygplan och satellit i pos N5537 E1500. Start 0114. Sökte i angiven position och efter leden mellan Sandhammaren och S Utklippan utan att få indikering på någon nödsändare. Återvände RON, landning 0255. Flygtid 1 tim 40 min. /Nom
R96056 96-11-27—28 Gir, Nom, Fl, Tor, F.Gunnarsson Q98
Larm Cefyl 1505. Ett privatflygplan med en person ombord, som tidigare på dagen skulle flyga sträckan Trelleborg – Skivarp – Sövde, rapporterades saknat. Startade 1519 och var framme vid Sövde-fältet 1545. Sökte efter färdlinjen – Sövde – Skivarp – Trelleborg och tillbaka längs kusten. Det hade nu blivit ganska mörkt och sökning skedde med strålkastare. I högre terräng (Romeleåsen) var marken snötäckt vilket underlättade flygningen, men minskade möjligheterna att upptäcka flygplanet, som till största delen var vitt. Vittnesuppgifter gjorde att vi koncentrerade sökningen till ett område norr Rydsgård. Med avbrott för tankning och fika på Sturup, pågick sökningen fram till ~2245 då vi efter samråd med Cefyl gick tillbaka till RON för tankning och vila, för att återta sökningen i dagsljus. Landade RON 2333. Startade 0710 på morgonen och var framme i området strax före 0800. Vi koncentrerade sökandet till samma område som under kvällen eftersom vi bedömde det som ”hetast” pga vittnesuppgifterna. Efterhand kom uppgifter om att man analyserat ett ”radarspår” som slutade i samma område. Så småningom fick vi en mer exakt angivelse angående slutet på radarspåret. När vi kom till denna position hovrade vi sakta framåt, varvid ytbärgaren upptäckte flygplansvraket till höger om hkp. kl 1008 i pos N5531.55 E1353.31. Vi kunde konstatera att vi sökt i rätt område och flugit över platsen utan att upptäcka vraket pga snön och flygplanets vita färg, samt att det låg i skogsterräng. Efter landning på ett gärde i närheten gick delar av besättningen bort till vraket och kunde konstatera att föraren omkommit.Vi lämnade över ”fallet” till polisen, som anlänt med helikopter och markpatruller. Efter tankning Sturup återvände vi till RON. Landning 1210. Flygtid (4 pass) 10 tim 10 min. /Nom ""

.ELLER Detta?
"R98022 98-05-24 Joo, Gir, Fl, Hel, N.Petersson H92
Larm Cefyl 1021 när vi stod på plattan under uppstartning. Havererat Ultralätt flygplan i närheten av Tingsryd. Start 1024. Flygplanet hade startat i Emmaboda och var på väg till Höganäs. Piloten hade ringt SOS på mobiltelefon, men linjen hade brutits. Vi startade mot Tingsryd och påbörjade sök mot Emmaboda. Fl Ronneby kom in på kanalen och meddelade att han hade telefonkontakt med piloten och att han hörde oss norr om sin position. Vi styrde söderut och efter ett par kilometer hittade vi det havererade flygplanet i en hage (Pos: N5632.22 E1504.46; RN 626794/145485). Vi landade i en hage med intresserade ungdjur intill haveristen. Piloten hade ett brutet ben och ett skärsår i det andra benet samt i ansiktet. Besättningen tog hand om skadorna och han fördes i bår till helikoptern för vidare transport till Karlskrona lasarett. Åter RON 1126. Väder: CAVOK. Flygtid 40 min. /Joo ""
…?
eller detta
"R98027 98-06-29 Lan, Oo, Oha, Tor, M.Edström H90
I samband med instumentflygträning över hav söder om Gö, fick vi kl 1345 av Fl F17 att vi skulle lyssna av fq 121.5, för där var det någon som hört Mayday -anrop. Det visade sig vara fyra stycken ”Ultralätta fpl” på väg från Gdansk!!! till Ronneby, varav en fått motorstopp och landat i havet. I Karlskronaområdet befann sig också Y75 samt en hkp 6, som skulle
fota en vinschövning, de styrde också mot det befarade haveriet. De kom fram ca tre minuter före oss och hittade en man i en gummibåt i position, som stämde med den vi fått av en av kamraterna i ett av de ultralätta. Y75 plockade upp mannen och livbåten varefter de tog honom till Karlskrona las. Emellertid var han oskadd, så han fick tas med till F17. Fl F17 bad
oss leta upp och följa de andra ännu flygande ”Ultralätta”. Vi letade med hjälp av Myran upp övriga tre galningar. De eskorterades av oss mot landning F17. Vi hade hela tiden radiokontakt med ”ettan” i gruppen, den ende som verkade ha våra radiofrekvenser. För övrigt hade de även GPS, därav den rätta positionen för haveriet (N5557.40 E1555.36).
Alla tre landade lyckligt på F17 till slut. Vädret var bra, men vind 250º/ 20 knop. Flygtid 1 tim 15 min för oss, men för polackerna 6 tim. Oo/Oha (*VIDEO 21*) ...
Bengt Ekbladh
 


Återgå till Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst