Sölve Skerfving-Wester

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Sölve Skerfving-Wester

Inläggav Mats Averkvist » 03 apr 2008, 12:55

Med anledning av frågeställning i annan tråd är här ett utdrag från min planerade bok om AB Flygplan:

Nils Sölve Wilhelm Wester föddes som Sölve Svensson 09-02-1908 i Sölvesborg, därav Sölve. Han var en riktig mönsterelev i skolan och hade stort A i alla ämnen inkl. gymnastik. Han hoppade t o m över flera årskurser och hjälpte gärna de andra eleverna som inte hade det lika lätt. Han bedrev också privatundervisning mot betalning. Han tog studenten vid sjutton års ålder.
Fadern som var postiljon tyckte att Sölve skulle jobba inom staten, det var ju en säker inkomstkälla och han tog då jobb som postassistent. Sedan som kammarskrivare vid tullen. Han blev sedan anställd som kontorsassistent/försäljare på en firma som sålde skrivmaskiner i Malmö under 30-talet. Han skötte detta så bra att han också inofficiellt drev firman när ägaren var borta.
Familjen flyttade till gården Skärvaholm utanför Växjö och bytte namn till Skerfving, fint skulle det vara. Egentligen ansökte man om att få heta Skerfve, men det var redan upptaget.
Sölve lärde sig flyga och tog certifikat vid Aeroklubben i Skåne 1937. Våren 1938 köpte han Spetsbergsmothen SE-ADZ, detta var en lördag och redan nästa dag flög han Bulltofta-Norrköping tur och retur.
Under Finlands Luftvärnsförbunds Internationella utställning (SILI) i Helsingfors i maj 1938 träffade Sölve Klemms representant och fick den svenska agenturen för Klemm i Sverige på stående fot. Sölve Skerfving startade firman AB Flygplan i juli 1938 för detta ändamål. Sommaren 1938 reste han till Tyskland och gick Klemms flygskola. Med sig hem därifrån hade han en blå-gul ("svenska färgerna") Klemm Kl 35 (D-EPIU) som han och Ulf Christiernsson sedan flög runt i Sverige och demonstrerade för flygklubbarna och naturligtvis för Flygvapnet. Ett av de flygplan som valdes av KSAK som lämpligt klubbflygplan blev just Klemmen. Den första Klemm 35:an (SE-AIH) leverades av Sölve 11-07-1939 till Stockholms Flygklubb (Bromma). (Det var dock inte den första Klemmen i Sverige.) Sedan kom beskedet som slog ned som en bomb, Flygvapnet valde Klemm 35 som skolflygplan typ I. Det blev bråda dagar för AB Flygplan och Sölve Skerfving. Man hyrde en hangar på Bulltofta där maskinerna skuvades ihop och provflögs innan leverans.
Till och med Klemm-fabriken i Tyskland fick en del problem att brottas med, man fick ta maskiner ur den ordinarie produktionen som egentligen skulle ha gått till Luftwaffe för att kunna leverera till Sverige.

Det blev en hel del pengar av denna försäljningen och för att undgå beskattning beslutade Sölve att investera dessa i ännu ett stort projekt. Man köpte CGS (Centrala Glid- och Segelflygplanfabriken) i Västerås, tidigare Västerås Snickerifabriks flygplansavdelning. I samma veva fick man också licens för Grunau Baby, DFS Kranich och Weihe. Inte nog med det, KSAK beslutade också att just dessa maskiner var lämpliga som klubbflygplan för segelflygklubbarna. Sommaren 1941 satte man igång att producera delar till Grunau baby. 1 oktober flyttade man med tiotalet man til hyrda lokaler på Hälsingegatan i Stockholm. Denna placering var bara tänk som tillfällig, Sölve hade planer på en stor egen segelflygplanfabrik i närheten av huvudstaden. Man anställde mera personal, efter kort tid var man uppe i 50 mans arbetsstyrka. Man tog folk från hela Sverige, främst möbelsnickare, modellbyggare och gärna sådana som hade handikapp av olika slag. De första Grunau baby började levereras under vintern. Kontrollflygare var den i segelflygsammanhang kända Heinrich Kipp, utlånad från Tuppens Väfverier i Norrköping. Så beställde Flygvapnet segelflygplan av alla tre typerna, Baby, Kranich och Weihe och då började det bli trångt på Hälsingegatan. Licensen på Weihe överlät man till AB Flygindustri i Halmstad där Rudolf Abelin huserade, Sölve och Rulle var kompisar sedan tidigare.
AB Flygplan fick förmånligt hyra stora lokaler i Norrköping av Tuppens och 1 april 1942 flyttade man in där. Totalt byggde man sedan ca 130 segelflygplan av typerna baby och Kranich. Man hade på det mesta ca 200 anställda som gick tvåskift. Det var inte helt lyckat för limmet hann inte torka mellan skiften. I november 1943 sålde Sölve Skerfving firman till en svensk-amerikan, Carl Olson.
Sölves bror Åke som var inköpschef på AB Flygplan startade tillsammans med Sölve firman Skerfving & Co och började bl a importera lacker från Tyskland. På 50-talet när Flygvapnet fasade ut sina Sk 15 köpte de tillbaka en stor del av dem och sålde vidare till privatpersoner och klubbar.
Sölve började studera till läkare och blev Med.Kand i maj 1951, Leg. läkare 07-03-1956. Sölve var gift med en österrikisk kvinna (von Maurer, adelssläkt).
Under sommaren 1955 praktiserade han som extra läkare i Rättvik där paret hade byggt sig ett sommarhus. Han hittade en tomt på Lerdalshöjden som han köpte. Han fann också ett hus, men det låg på ett annat ställe. Så han lät plocka ned huset stock för stock och byggde upp det på den köpta tomten. Resten av året bodde de i Stockholm. Paret flyttade till Italien och Sölve upprättade en läkarpraktik där. Han fick bl a ett avtal med SAS om läkartjänster för SAS-personal i Italien.
Sölve Skerfving bytte namn till Sölve Wester 04-06-1952 (moderns flicknamn) för att det var ingen som klarade att uttala eller skriva namnet riktigt, men då fick han ett annat problem istället. Ingen visste vem Sölve Wester var. Då kallade han sig för Sölve Skerfving-Wester, men hette alltså Sölve Wester officiellt.
Han jobbade som läkare i Rom till någon gång troligen på 70-talet. Han var inblandad i försäljningen av MFI-9 till Biafra genom bulvanföretaget Aircraft Lease Co. Därefter flyttade han till Saltzburg där han också hade läkarmottagning. Hans fru längtade hem til Wien och paret flyttade dit.
Sölve Wester avled i Wien 03-06-1991.
Senast redigerad av Mats Averkvist 05 feb 2013, 09:54, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Mats Averkvist
 
Inlägg: 915
Blev medlem: 23 feb 2008, 10:33
Ort: Strömsnäsbruk

Inläggav Fredric Lagerquist » 03 apr 2008, 13:59

Skervaholm? Kan det ha att göra med Skärvaregården i Gemla?


Om jag fattat det rätt så var Sölve W den här tjejens farfar: http://www.petronellawester.se/

Ibland tar flyghistora intressanta vändningar :lol:
Användarvisningsbild
Fredric Lagerquist
Moderator
 
Inlägg: 1498
Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35

Inläggav Lars Sundin » 03 apr 2008, 16:27

Hej Mats! Säkert har du läst alla Flyghistoriskt Månadsblad m fl äldre texter där man kan hitta något om Wester.

För oss andra kan det vara kul att se hur Dr Wester såg ut för 48 år sedan (så när som på en dag): http://larssundin.ownit.nu/Solve_Wester.jpg Bilden är "lånad" ur FM 11/77 där Wester berättar om hur Klemm 35 kom till Sverige.
Lars S
Senast redigerad av Lars Sundin 05 apr 2008, 01:32, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2279
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Inläggav Mats Averkvist » 04 apr 2008, 23:10

Här är ett par bilder av Sölve Skerfving.

Bild
Användarvisningsbild
Mats Averkvist
 
Inlägg: 915
Blev medlem: 23 feb 2008, 10:33
Ort: Strömsnäsbruk


Återgå till Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster