Färgfält på skidor J8?

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Färgfält på skidor J8?

Inläggav Stellan » 02 jul 2019, 22:04

Slår i Forslunds bok Gloster Gladiator & Hawker Hart om dessas medverkan i F 19.

Kan se tydliga fält av en något mörkare ton i två av segmenten på främre delen av skidan. Vad är detta? Färgfält? Dessa fält finns på många av bilderna på Gladiator men ser det inte på bilder med Hart.

På sidan 11 syns en vinterbild på Gladiator i m/37 med "2 div.F8"-texten på fenan. Daterar bilden sålunda någon gång mellan slutet av augusti 39 och juni 40 om jag förstår boken Kronmärkt rätt. På bilden syns Gladiator med skidor, dock ej vinterkamouflerad. Enligt mina ögon är kronornas nyans likvärdig med fälten på skidorna.

På bild i Forslunds bok sidan 31 är bokstavskoden på F 19-Gladiator mycket ljusare än fälten på skidorna, kan komma sig av att bokstaven är av en ljusare nyans med mindre rött i? Bokstaven brukar återges i det närmaste citrongult på illustrationer.


1. Kan man göra antagandet att fälten på skidorna är gula och av samma nyans som på kronmärkena?

2. Vilken funktion fyllde fälten? Enhetsfärg eller som varningsfärg att där fanns ett par skidor (vilka kunde delvis ha snö över sig)?

3. Var detta ett arv från användandet i Sverige eller påfördes färgen i Finland?

4. Bonusfråga: Om jag förstår Forslunds bok rätt så kamouflerades Gladiator-planen på F 8 innan avfärd norröver, bokstavskoden anges ha påförts i Boden. Varför använde man i så fall en ljusare nyans av gul än kronmärkesgul och var det en civil nyans?

Tror mig aldrig sett dessa färg-/nyansskiftningar på skidorna på några illustrationer tidigare varför upptäckten blir lite intressantare.
Stellan
 
Inlägg: 402
Blev medlem: 05 maj 2008, 15:14

Re: Färgfält på skidor J8?

Inläggav Stellan » 06 jul 2019, 12:32

Om jag tolkar bilden och tidpunkten på sid 11 rätt så fanns denna färgmarkering, om det nu är en sådan vi ser..., redan på skidorna i Sverige och var sålunda ej påmålade i Finland.

På bilden på sidan 156 så har en skida två något mörkare band och den andra skidan har två mörkare och ett mellan dessa som har ett snäpp ytterligare mörkare nyans. Så vad är det jag ser egentligen, variation i metallen/silverfärgen eller vad? Hawker Harts skidor uppvisar ej denna skillnad i nyanserna...

Finns det några färgdokumentation alls på J 8 med skidor, foton eller på film?
Stellan
 
Inlägg: 402
Blev medlem: 05 maj 2008, 15:14


Återgå till Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst