Så här står att läsa i historiken över gruvan från intresseföreningen Föreningen Ytterby Gruva på
http://ytterbygruva.se/ :
"En ny era påbörjades år 1953 när gruvan byggdes om till att bli ett drivmedelsförråd i Försvarets tjänst. Det gamla schaktet täpptes igen med en 15m tjock förslutning, och en 500m lång tunnel sprängdes för att förbinda schaktet med en lastkaj på Resarös östra sida som skulle kunna ta emot djupgående tankfartyg. Det 53.000 m3 stora schaktet var därmed redo att fyllas med flygbränsle. Bränslet låg på en vattenkudde vars nivå kunde anpassas i djupled. Verksamheten pågick till 1978 då det uppdagades kemiska förändringar i bränslet pga lagringen. Därför raffinerades flygbränslet om och schaktet fick istället lagra tåligare diesel.
1995 tömdes slutligen anläggningen och en 20-årig saneringsperiod vidtog som nu har kommit till sitt slut."
Problem av denna art vill nog Försvarsmakten inte gärna tala öppet om. "Motorstörningar" var ju inte ovanliga ser jag i Widfeldts "In Memoriam". Och 1967 hade ett "bränsle med hög svavelhalt anskaffats" som orskade korrosionsskador på bränslepumpen på Draken.
Bildande läsning:
https://www.naturvardsverket.se/Documen ... 8157-8.pdfhttps://www.classicmotor.se/artiklar/ex ... itronsyra/