Förorenat bränsle orsakar haverier i FV

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Förorenat bränsle orsakar haverier i FV

Inläggav Claes G Pettersson » 07 maj 2019, 20:08

Ytterby gruva på Resarö/Vaxholm användes från 50-talet till 1995 som bränslelager.

Fram till första delen av 70 talet för flygbränsle och därefter för dieselolja.

Vid ett besök där nyligen sades det att anledningen till att flygbränsle slutade lagras där var att bränslet hade tagit upp föroreningar från berget och detta orsakat haverier.
Något mera viste ingen så jag låter frågan gå vidare. Orsakade förorenat flygbränsle haverier i Flygvapnet under 50 till 70-talet? Om så När, Var och Hur.
Claes G Pettersson
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 07 maj 2019, 18:06

Re: Förorenat bränsle orsakar haverier i FV

Inläggav Bengt Ekbladh » 07 maj 2019, 22:24

Förorenat bränsle orsakar haverier i FV..
Förorenat.?
kan det vara så här?
"under krigsåren användes ett bränsle, bentol, som löste upp lackeringen på korkflottörerna i motorernas förgasare med bränsleläckage och motorbrand som följd."
(detta gäller Caproni)
Bengt Ekbladh
 

Re: Förorenat bränsle orsakar haverier i FV

Inläggav Lars Sundin » 08 maj 2019, 04:24

Så här står att läsa i historiken över gruvan från intresseföreningen Föreningen Ytterby Gruva på http://ytterbygruva.se/ :

"En ny era påbörjades år 1953 när gruvan byggdes om till att bli ett drivmedelsförråd i Försvarets tjänst. Det gamla schaktet täpptes igen med en 15m tjock förslutning, och en 500m lång tunnel sprängdes för att förbinda schaktet med en lastkaj på Resarös östra sida som skulle kunna ta emot djupgående tankfartyg. Det 53.000 m3 stora schaktet var därmed redo att fyllas med flygbränsle. Bränslet låg på en vattenkudde vars nivå kunde anpassas i djupled. Verksamheten pågick till 1978 då det uppdagades kemiska förändringar i bränslet pga lagringen. Därför raffinerades flygbränslet om och schaktet fick istället lagra tåligare diesel.
1995 tömdes slutligen anläggningen och en 20-årig saneringsperiod vidtog som nu har kommit till sitt slut."

Problem av denna art vill nog Försvarsmakten inte gärna tala öppet om. "Motorstörningar" var ju inte ovanliga ser jag i Widfeldts "In Memoriam". Och 1967 hade ett "bränsle med hög svavelhalt anskaffats" som orskade korrosionsskador på bränslepumpen på Draken.

Bildande läsning:
https://www.naturvardsverket.se/Documen ... 8157-8.pdf
https://www.classicmotor.se/artiklar/ex ... itronsyra/
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2898
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Re: Förorenat bränsle orsakar haverier i FV

Inläggav Claes G Pettersson » 04 jun 2019, 11:55

Ja Flygvapnets ersättningsbränselen under andra världskriget är värd en egen tråd, ja kanske en Revy till och med, men inte relevant ang, Ytterby och 1950 till 90-talen. Läste för länge sedan att 80 % av det bränsle som använders var olika "alkoholblandningar".

Lars, lite rundgång på informationen här. Våra guider vid mitt, vårt ett "gäng" bestånde av i huvudsak kemister, besök var just från Ytterbys vänner och gav just den informationen frånsett konspirationsteorier.
Geologin vid Ytterby är minst sagt komplicerad och skall tydligen bli föremål för en disputation i höst.

Är mest intresserad om det finns någon haverirapport där det uttryckligen sägs att orsaken till haveriet var förorenat flygbränsle.
Claes G Pettersson
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 07 maj 2019, 18:06


Återgå till Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 1 gäst