Sprit med vid större flygombaseringar?

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Sprit med vid större flygombaseringar?

Inläggav Bengt Ekbladh » 29 apr 2019, 22:18

Sprit med vid större flygombaseringar?

Hur vanligt var det att en div vid ombasering hade ett "spritförråd med?
...
Handlar om B18B haverierna 1946-02-10
Vid nödlandningen.....Order::
" försöka rädda den kommistrunk vi hade i planets bagagefack.
Vi lyckades dock inte eftersom massor med folk rusade ut mot oss över
isen (det hade varit sparkstöttetävling i stan) och isen under vingarna började knaka.
=Röd Gustav
MEN dock sägs..
Bild säger:: Off-mässens spritförråd fiskas upp av fu Lundin.
Väskan med sprit var intakt efter bärgningen, den bevakades och återfördes till off-mässen F14
...
Se sid 6-9 här::
http://www.f8kamratforening.nu/KamratBl ... 161113.pdf

Var detta vanligt förekommande vid säg 40- 50 talets flygövningar ?
Bengt Ekbladh
 
Inlägg: 6821
Blev medlem: 23 feb 2008, 14:18
Ort: Gävle

Re: Sprit med vid större flygombaseringar?

Inläggav Arne M » 30 apr 2019, 00:11

Bengt Ekbladh skrev:Sprit med vid större flygombaseringar?

Hur vanligt var det att en div vid ombasering hade ett "spritförråd med?
...
Handlar om B18B haverierna 1946-02-10
Vid nödlandningen.....Order::
" försöka rädda den kommistrunk vi hade i planets bagagefack.
Vi lyckades dock inte eftersom massor med folk rusade ut mot oss över
isen (det hade varit sparkstöttetävling i stan) och isen under vingarna började knaka.
=Röd Gustav
MEN dock sägs..
Bild säger:: Off-mässens spritförråd fiskas upp av fu Lundin.
Väskan med sprit var intakt efter bärgningen, den bevakades och återfördes till off-mässen F14
...
Se sid 6-9 här::
http://www.f8kamratforening.nu/KamratBl ... 161113.pdf

Var detta vanligt förekommande vid säg 40- 50 talets flygövningar ?


Inget svar på frågan men spriten var nog 'helig' den här tiden i det svenska samhället som helhet. Betänk att det i februari 1946 fortfarande skulle dröja till nästan tio år senare (1955) innan motboken försvann i samband med att det s.k. Brattsystemet skrotades. Motboken var ju dessutom närmast en klassfråga och det var tydligen mycket viktigt att säkra tillgången på alkoholhaltiga drycker även inom det militära.

Man kan dock undra varför man var tvungen att ha en särskild 'kommistrunk' med sig i ett av B18 B-planen från F14 och inte bara förlita sig på de lokala resurser som rimligen redan fanns i Luleå?! Det var ju ingen 'vildmark' man skulle flyga till och därför var tvungen att ha med sig ett eget spritförråd. Vad var därför spritförrådet i planet egentligen tänkt för?
Arne M
 
Inlägg: 367
Blev medlem: 26 feb 2008, 14:27


Återgå till Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 7 gäster