,Forumet funkar inte i kväll heller!

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

,Forumet funkar inte i kväll heller!

Inläggav Bengt Ekbladh » 11 apr 2019, 23:56

Forumet funkar inte i kväll heller!
Gör man planerade "uppdateringar" SKALL man väl veta vad man gör??
……..Just nu verkar en del funka?
...
Nästa gång :::Förvarna !!
Varför blir det oftast så vid "uppdateringar" ?
Lär man sig inte?

Tummen NER för resultatet.
Bengt Ekbladh
 

Re: ,Forumet funkar inte i kväll heller!

Inläggav Per Björkqvist » 12 apr 2019, 07:43

Hemsidan fungerade inte heller, så det var nog något annat än uppdatering, gissar jag :D
Användarvisningsbild
Per Björkqvist
 
Inlägg: 376
Blev medlem: 23 feb 2008, 10:09
Ort: Linköping

Re: ,Forumet funkar inte i kväll heller!

Inläggav Sven-Erik Jönsson » 12 apr 2019, 09:17

Det var ett helt oplanerat avbrott som gjorde att hemsida och forum gick ned. Strömavbrott eller överbelastning av server är som alla säkert förstår omöjligt att förvarna om.
Sista tiden har forumet flyttats till vår egen server för att hålla ned IT-kostnader och det har därför varit några kortare avbrott för arbete vid några tillfällen. Inget ovanligt vid flytt.
Vi har även vårt bild- och mediearkiv på servern och det innebär att den datamängd som servern skall hantera är 600-700 Gb. En vanlig hemsida är kanske på 40-50 Mb. När back-up körs, så ligger belastningen högt, men väl inom alla marginaler för normala förhållanden.
SFF har en begränsad budget för hemsida, forum och bildarkiv och IT är inte gratis alltid.

Bengt skriver:
Nästa gång :::Förvarna !!
Varför blir det oftast så vid "uppdateringar" ?
Lär man sig inte?

Tummen NER för resultatet.

Har Du förslag på hur vi skall få något som egentligen kostar 10-20 ggr mer, utan att betala mer än vi gör, så tala om det.
SFF är en ideell förening och för att hålla ned kostnader har vi inget IT-avtal som garanterar omedelbart omstart vid stopp mitt i natten eller på en helgdag.

/Sven-Erik
Användarvisningsbild
Sven-Erik Jönsson
Site Admin
 
Inlägg: 9839
Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
Ort: Haverdal, Halmstad

Re: ,Forumet funkar inte i kväll heller!

Inläggav Sven Blomberg » 12 apr 2019, 11:21

Jag är förvånad över de negativa inläggen här. Är man medlem i en ideell förening bör man inte förvänta sig samma service som ett större företag. Heder åt er som administrerar forum och hemsida
Användarvisningsbild
Sven Blomberg
 
Inlägg: 92
Blev medlem: 24 aug 2016, 14:20

Re: ,Forumet funkar inte i kväll heller!

Inläggav Lars Sundin » 13 apr 2019, 08:18

Jo jag instämmer i uppskattningen av vad Sven-Erik och andra föreningsaktiva gör. Jag var medlem i föreningen i 19 år (t o m 2009) och hade ofta tillfälle att ta kontakt med Sven-Erik som var drivande på forumet och i annat som kanske inte var hans grej. Men som måste skötas. Samtidigt hade jag ju uppfattningen att allt inte funkade internt som det borde, det var andra som inte kunde ta sitt ansvar. Alla hade sitt eget favoritämne. Samordning det är svårt det. Det blir väl så med idealister.

Bengt känner jag också sedan många år på forumet. Han är en ivrig entusiast men tar i litet hårt ibland. Man får vänja sig - om kan kan. Jag fick tåla mycket då före 2009 när jag var en mer aktiv forumdeltagare.
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2898
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen


Återgå till Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst