Finsk Koolhoven F.K.52 i Sverige 1940

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Finsk Koolhoven F.K.52 i Sverige 1940

Inläggav Jukka Nisula » 01 apr 2019, 21:18

Hej,
Jag söker foton tagit i Sverige som gäller två st von Rosens gåva-Koolhoven F.K.52-maskiner. De flögs från Rotterdam (Holland) till Sverige och vidare till Finland i januari 1940. Man har diskuterat vilka märkningar var målat till de två Koolhoven i Sverige, tillfälliga militärkoder KO-1 och KO-2 eller tillfälliga civilkoder OH-MVH och OH-MVG? Eller både och som är också skrivit i vissa källor? Eller var OH-märkningar bara "radiokoder"? Till kapten Olavi Seeves logbok är skrivit bara "KO-1", när han flög från Barkarby via Hägernäs till Åbo och vidare till Tammerfors.

Båda Koolhovens flögs (svenska piloter Ahlsell och Nylander i spaken) först from Rotterdam över Nordsjön tillsammans med von Rosen i DC-2 "SE-AKE" i dåligt väder (dimma) till Sverige. Von Rosen och Ahlsell lyckades landa till Bulltofta. Nylander i stället landade på Öresunds isen nära Malmö. I Västerås Koolhoven-maskiner överlämnades till finländaren. Från Västerås flögs maskiner till Barkarby varifrån kapten Olavi Seeve och fänrik Osmo Marttila flög dem vidare till Finland. Alltså det kan finnas finska F.K.52-bilder tagit i Malmö, Västerås, Hägernäs och Barkarby.

Man har hittat en bild tagit i Finland (Tammerfors, Härmälä flygfält) troligen efter flyget. Men man har också skrivit enligt många gamla källor, att båda Koolhovens hade OH-märkningar under flyget till Finland. Maskinerna målades snart senare med camouffärg och de fick nya militärkoder KO-129 och KO-130 i stället KO-1 och KO-2. Den här bild (KO-1) är från Jyrki Laukkanens bok Koelentäminen (Provflygningen) och en sida av Seeves logbok från flightforum.fi via Mika Laakso. Men en bra bild tagit i Sverige januari 1940 skulle berätta mycket...

Bilder av KO-1 och Seeves logbok hittas här:

https://www.flightforum.fi/topic/31980- ... ikuu-1940/
Jukka Nisula
 
Inlägg: 77
Blev medlem: 06 mar 2008, 09:40
Ort: Tampere (Tammerfors) Finland

Re: Finsk Koolhoven F.K.52 i Sverige 1940

Inläggav Mikael Stenhöjd » 02 apr 2019, 00:18

Hej!
Knappt några, om inga bilder finns, togs i Sverige, på de olika flygplanen som levererades till Finland, via Sverige. Flygplanen gömdes väl och de som fick fotografera förbjöds strängt att fotografera dessa. Detta då det var utrikespolitiskt känsligt för Sverige. Har letat igenom flertalet arkiv i Sverige på bilder av de flygplan som levererades genom Sverige under vinterkriget, men knappt funnit någonting... Men hoppet är det sista som överger en!!! Lycka till!
Mikael Stenhöjd
 
Inlägg: 35
Blev medlem: 31 aug 2010, 11:59
Ort: Västerås

Re: Finsk Koolhoven F.K.52 i Sverige 1940

Inläggav Jukka Nisula » 02 apr 2019, 06:54

Hej, och tack för svaret. Fast fotografering var förbjudet, der finns nog bilderna, som är tagit i Sverige under vinterkriget 1940. Till exempel Brewster B-239-, Morane-Saulnier M.S.406- och Fiat G.50-bilder finns ganska många. Sådana hittar man till exempel i finska krigs-och flyghistoriska böcker. Det har varit också några bra bilder i Svensk Flyghistorisk Tidning, kanske några andra typer som Hawker Hurricane Mk.1 och Bristol Blenheim Mk.IV (som flögs via Norge) om jag minns rätt. Måste börja kolla genom alla gamla SFT-tidningar. Men Koolhoven bilder är sällsynta.

[ Post made via iPhone ] Bild
Jukka Nisula
 
Inlägg: 77
Blev medlem: 06 mar 2008, 09:40
Ort: Tampere (Tammerfors) Finland

Re: Finsk Koolhoven F.K.52 i Sverige 1940

Inläggav Sven-Erik Jönsson » 02 apr 2019, 07:35

I SFF Mediearkiv finns två foton, nr 001-1000881, 002-1169055. Det första är en avfotografering av sämre kvalitet. Den andra med kod KO-129. Har du tagit del av dem?
/Sven-Erik
Användarvisningsbild
Sven-Erik Jönsson
Site Admin
 
Inlägg: 9856
Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
Ort: Haverdal, Halmstad

Re: Finsk Koolhoven F.K.52 i Sverige 1940

Inläggav Lennart A » 02 apr 2019, 08:33

Hej!

I Utrikesdepartementets arkiv finns tillstånd för utländska flygplan att flyga över svenskt territorium och där anges flygplanens märkning alternativt anropssignaler (radio). De finska tillstånd som finns för januari 1940 är
Fiat G.50 SA-1 till SA-25, 26.12.39-31.1.40 (ändrades 18.1 till FA-3 till FA-25)
Belnheim OH-IPA till OH-IPL/BL-122 till BL-133, 10.1-15.2
FK 52 OH-MVG och OH-MVS*, 11.1-20.1
DC-2 SE-AKE, 11.1-20.1

* Enligt mina anteckningar, kan möjligen vara felskrivet.

Tidigare hade t ex Anson AN-101 till AN-103 levererats med radiostationssignalen OH-IAA (alla samma). FK 49 som OH-MVE.

Lennart A
Användarvisningsbild
Lennart A
 
Inlägg: 497
Blev medlem: 25 feb 2008, 00:14

Re: Finsk Koolhoven F.K.52 i Sverige 1940

Inläggav Jukka Nisula » 02 apr 2019, 09:18

Tack för Sven-Erik och Lennart. Jag kollade nog SFF fotoarkiv och hittade KO-129 bild, som är tagit i Helsingfors Malmi. Men nu är det frågan bara om äldre (möjliga OH- ) och KO-1 -foton tagit i Sverige.

De här ovannämnda radiokoder är kända för mig, OH-koder var målade till exempel till Blenheim-bombaren. Samt Fiat hade SA-kod i Sverige osv. Men vi märkte också att KO-1 fonten är inte finsk stil, utan svensk, alltså målat troligen i Sverige. Men var OH-märkningar (OH-MVH och -MVG) i Koolhoven maskiner bara radiokoder eller var de målade i Rotterdam redan och bortmålat i Sverige före flygning till Finland? Det är oklart.

Mvh Jukka
Jukka Nisula
 
Inlägg: 77
Blev medlem: 06 mar 2008, 09:40
Ort: Tampere (Tammerfors) Finland

Re: Finsk Koolhoven F.K.52 i Sverige 1940

Inläggav Mats Averkvist » 05 apr 2019, 20:05

Här är utdrag ur landningsjournalen på Bromma 1940.
Vi ser bl a en Kålhuvud-maskin... :-)

http://www.flygloster.com/extra/Finnish%20aircraft%20at%20Bromma.xls
Användarvisningsbild
Mats Averkvist
 
Inlägg: 1251
Blev medlem: 23 feb 2008, 10:33
Ort: Strömsnäsbruk

Re: Finsk Koolhoven F.K.52 i Sverige 1940

Inläggav Jukka Nisula » 08 apr 2019, 18:43

Tack Mats! Intressant lista. OH-MVE i listan är Koolhoven F.K.49, som var en annan typ och större flygplan än 52-modeller. Den var i dålig skick
och flög endast 18 timmar i Finland. OH-MVE var i tjänst av Sjöbevaktningen, inte flygvapnets.

Raimo Heikkinen har hittat en finsk dokument from arkiv (National archive), att KO-1 och KO-2 koder övermålades till OH-MVF och -MVG redan i Sverige.

https://www.flightforum.fi/topic/31980- ... ikuu-1940/

Mvh Jukka
Jukka Nisula
 
Inlägg: 77
Blev medlem: 06 mar 2008, 09:40
Ort: Tampere (Tammerfors) Finland


Återgå till Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst