Sida 1 av 1

Utrullningshinder

InläggPostat: 05 mar 2019, 22:14
av Bengt Ekbladh
Utrullningshinder, inte så många gånger man ser det uppfält
Finns/fanns olika utformningar genom tiden?
Bilden sägs visa F4 Oktober 1974
https://jlm.kulturhotell.se/items/show/ ... _page%3D72

Re: Utrullningshinder

InläggPostat: 05 mar 2019, 23:20
av Per Björkqvist
Det som jag med säkerhet vet har förändrats genom åren är själva nätet, det har med tiden utvecklats och anpassats till de flygplantyper som varit i tjänst.
Själva grundkonstruktionen har säkert följt utvecklingen med tanke på flygplanens ökade vikter osv....det finns en bromsfunktion som ska ta upp kraften från "infångningen", och bromsa upp nätets rörelse.
När utrullningshindren kom vet jag inte men bedömt under senare delen av 1950-talet.
Det har säkert funnits olika versioner av hindren, pga olika vikt på tänkta flygplan som ska fångas upp.

Re: Utrullningshinder

InläggPostat: 06 mar 2019, 22:20
av Per Björkqvist
Jag kollade nyfiket runt lite, om det fanns nåt på nätet om detta.
Och vips så dök ett antikt nummer av tidningen TIFF upp, som delvis avhandlar just detta ämne.
https://www.aef.se/TIFF/TIFF_1970-2.pdf

Re: Utrullningshinder

InläggPostat: 06 mar 2019, 22:44
av Lars Sundin
Ytterligare historia om utrullningshinder: viewtopic.php?f=1&t=1118#p6677 . Se iinlägget av "DB 605"

Re: Utrullningshinder

InläggPostat: 06 mar 2019, 22:59
av Lennart Bergqvist
Tack Per för den TIFF artikeln !

Borgs FabriksAB låg i Norrköping "TextilStaden" och var föregångare med nylontråd.
Det var själva nätet som var tillverkat av nylontrådar av olika sorter.

1961-1962 körde man provningar av näten på Kungsängens flygplats i Norrköping.
Man använde en J 35 med en "störtbåge " över kabinen.
Jag jobbade som traktormekaniker intill flygfältet och vi hörde när det var dags för provning.
Då gick vi ut och kollade på skådespelet !
Man axxade med EBK och slog sedan av pådraget och in i ryssjan.
Det rök och dammade mycket!
Man höll på ett månader, dock inte varje dag.


Jag kolade för ett par år sedan och hittade dom som fortfarande håller på med näten
Dom finns på Östgötaslätten, var exakt kommer jag inte ihåg.

Hälsningar
Lennart
:-)

Re: Utrullningshinder

InläggPostat: 07 mar 2019, 05:36
av Lars Sundin
Lennart Bergqvist skrev:Tack Per för den TIFF artikeln !

Borgs FabriksAB låg i Norrköping "TextilStaden" och var föregångare med nylontråd.
Det var själva nätet som var tillverkat av nylontrådar av olika sorter.

------

-----ä


Jag kolade för ett par år sedan och hittade dom som fortfarande håller på med näten
Dom finns på Östgötaslätten, var exakt kommer jag inte ihåg.

Hälsningar
Lennart
:-)


Företaget du avser är nog SCAMA (se deras sajt på webben) och finns i Väderstad. Här nedan citerar jag några rader ur det foruminlägg Thomas Adamsson, då konstruktionschef vid SCAMA, skrev 2009 (se signatur "DB 605" på gamla tråden http://forum3.sff.n.se/viewtopic.php?f=1&t=1118#p6677) som jag refererar till i mitt senaste inlägg i denna tråd.

Det var jag som skrev om utrullningshinder i gamla forumet. Jag arbetar på SCAMA AB som utvecklar och tillverkar utrullningshinder. Vi är den enda firman i Europa som gör det och vi har en stor amerikansk konkurrent.

Safeland var BEFAB:S (Borgs Fabrik AB) försäljningsnamn på utrullningshinder i almänhet. Ett hinder består av 1) bromsar, 2) Nät eller vajer över banan och 3) Förankring mm. Beroende på vilken prestanda hindret skall ha har man olika typer av bromsar. Mao betyder ordet Safeland ingenting annat än att det är ett utrullningshinder från BEFAB.

Börje Fonden tillsammans med Wålander konstruerade det första hindret, som installerades på F1. Det var egentligen bara en prototyp men behovet var så stort att det installerades och användes skarpt. Bromsarna bestod av nylonrep kopplade till nätet. Repen var monterade så att ett rep i taget gick av under utrullningen och på så sätt bromsades flygplanet. Det finns en mycket bra artikel skriven av Börje Fonden själv i senaste numret av SAAB-minnen som beskriver utvecklingen av hinder i Sverige där han själv hade en mycket stor del. Den kan beställas från SAAB i Linköping antar jag. SAAB-minnen är artiklar skrivna av SAAB-pensionärer och kommer ut årligen.


Fondéns artikel finns i Saab-minnen nr 19 och jag ser på min CD med minnena att den bl a är illustrerad med bilder av den första fångsten 2 februari 1955 av en Venom, prov med en Draken på Kungsängen och mycket mer. Här berättas hur utrullningshindret, som initierats av Flygförvaltningen, realiserats av FC, sedan på fritid utvecklats av de där anställda Fondén och Wåhlander och sedan tillsammans med svensk industri som sedan fick en exportprodukt som artikelförfattaren demonstrerade på många ställen i hela världen. För åtkomst till Saab-minnena, se http://saabveteran.se/minnen/index.htm