SE-SUN

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

SE-SUN

Inläggav Bengt Ekbladh » 25 feb 2019, 23:42

SE-SUN

Flygolycka med segelflygplan 24 augusti 1963.
https://jlm.kulturhotell.se/items/show/ ... =%2Fsearch

meruppgifter?
Bengt Ekbladh
 

Re: SE-SUN

Inläggav Lars Sundin » 26 feb 2019, 00:21

Så kan det gå om man flyger in i en kraftledning. Anade det av bilden att döma, man ser ledningen.

https://larsan13.files.wordpress.com/20 ... _tot-1.jpg

Plamets kropp finns nu utställd på segelflygmuseet på Ålleberg! Jag skulle påstå att åtminstone nospartiet är av typ Bergfalke III och det är nog bakänden också (sporrhjul och hög fena).

http://www.svs-se.org/museum/segel/SE-SUN.html
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2898
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Re: SE-SUN

Inläggav Sven Blomberg » 28 feb 2019, 12:38

Lars Sundin skrev:Så kan det gå om man flyger in i en kraftledning. Anade det av bilden att döma, man ser ledningen.

https://larsan13.files.wordpress.com/20 ... _tot-1.jpg

Plamets kropp finns nu utställd på segelflygmuseet på Ålleberg! Jag skulle påstå att åtminstone nospartiet är av typ Bergfalke III och det är nog bakänden också (sporrhjul och hög fena).

http://www.svs-se.org/museum/segel/SE-SUN.html


Lasse, jag vill påstå att det är något som inte stämmer här. Om du ser på bilden från haveriet så har SUN den kantiga originalhuven. Flygplanet byggdes ju aldrig upp, utan skrotades. Den bild du har från SVS, är ju en antingen sen BF II/55, eller en BF III, med glasfibernos och mer rundat profil bakom huven. Jag tror att SVS har fel beteckning på flygplanet i Segelflygmuseet.
Användarvisningsbild
Sven Blomberg
 
Inlägg: 92
Blev medlem: 24 aug 2016, 14:20

Re: SE-SUN

Inläggav Lars Sundin » 28 feb 2019, 13:55

Hej Sven!

Jo det som visas hos SVS och på Ållebergsmuseet ser inte ut som "äkta" Bergfalke II/55. Jag vet inte hur man byggt ihop det utställda objektet men man kanske ändå utgått från SE-SUN:s stålrörskropp och så kompletteterat den med delar som hör till B-falke III.

Det finns hybrider, d v s II/55:or som fått blåst huv, kanske den högre fenan och sporrhjul m m, så att de som ut som äkta III:or (eller nästan). Tittar man på civil-forumets bilder av Bergfalkar som där säga vara II/55:or så ser de oftast ut som III-or för mitt öga. Men Transportstyrelsen kallar dem också för II/55. Det är väl vid denna mindre ombyggnad administrativt enklare att inte byta beteckning; flygegenskapsmässigt är skillnaden liten. Vill jag minnas (men var inte max tillåyen fart olika eller hade bestämmelserna ändrats med tiden); mer avgörande var då att instrumenteringen i segelplan skiljde sig från individ till individ även om de är av samma typ.

Detta är en äkta Bergfalke II/55:
https://larsan13.files.wordpress.com/20 ... g_1966.jpg

Kantig nosöversida, kantig huv, låg fena, sporre.

Mer att läsa om Bergfalkes historia i Sverige finns bl a i SVS-nytt nr 4/2019 och på något annat ställe också.
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2898
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Re: SE-SUN

Inläggav Sven Blomberg » 28 feb 2019, 16:49

Hej Lasse.

Jo jag vet det du skriver. Vi har ju på Vängsö en privatägd BF II/55, SE-TAX. Den flög jag första gången i Ljungbyhed 1963. Då var den nästan helt ny med blåst huv, men med den lägre fenan och sporrskopa. Sedan dess har den kompletterats med högre fenan och sporrhjul. Du kan se bild på den här på forumet, jag har lagt upp den.
Användarvisningsbild
Sven Blomberg
 
Inlägg: 92
Blev medlem: 24 aug 2016, 14:20

Re: SE-SUN

Inläggav Bengt Ekbladh » 28 feb 2019, 18:09

Ursäkta lite..
SE-SUN data skall väl finnas i Luftfartsverkets analer?
Alltså vilken typ det var.vid tillbudet
Sen kan det ju vara vissa "tillägg/moddar som sen visar vad museet tror sig visa.
...
Vilken typ var SE-SUN ursprunkligen?

Sen kan ni ju ha olika bedömningar av vad Ållebergsmuseet visar
...
Frågan var::
Flygolycka med segelflygplan 24 augusti 1963. TYP?...
Bengt Ekbladh
 

Re: SE-SUN

Inläggav Lars Sundin » 28 feb 2019, 19:25

Hej Bengt och Sven!

SE-SUN var av registreringen att döma en Bergfalke II/55. Av artikeln i SVS-nytt 2010 får jag intrycket att endast tre st Bergfalke II kom till Sverige, -SUA, -SUB och -SUD, när det begav sig i mitten på 50-talet. 2010 kom också den luftvärdiga SE-SYO till SVS på Ålleberg, enligt SVS en Bergfalke II! Köpt ny 1959 av Karlskoga Segelflygklubb som kallat den Bergfalke II/55 i sina annaler. Också Transportstyrelsen kallar den Bergfalke II/55! Kansker SVS slirat; man bygger nog inte tillbaka till en äldre version!

De första Bergfalke II/55 kom enligt artikeln till Sverige "på löpande band" och den första var SE-SUC som kom till Malmö i maj 1955. Bergfalke III flögs i Tyskland f f g 1962 (ändring: faktiskt före, och ej efter som jag först skrev, efter olyckan vid Optand alltså. Registreringen ligger i ett block av II/55-registreringar, Av den bild du la in, ser man det inte är en B-falke III.

Jag ser att Transportstyrelsen listar SE-TAX som en Bergfalke II/55, trots att den har alla kännetecken för en Bergfalke III !

Här litet Bergfalke-historia. https://arlandaflygsamlingar.se/1-1-se- ... gfalke-ii/ Bilden visar inte SE-SUA utan "en typisk Bergfalke III".

Kanske det i något nummer av SVS-nytt står något om hur den avklädda flygplankroppen på museet kom till. Eller kanske någon forumläsare vet.

Här kan man se hur en Bergfalke II ser ut, bl a då SE-SUA. https://abpic.co.uk/pictures/model/Sche ... falke%20II Man kan hos Air Britain också be att få se Bergfalke II/55 men jag undrar om någon kan se någon skillnad. Men 55:an är alltså förbättrad enligt svenska önskemål (se Arlandasamlingar-sajten ovan).
Senast redigerad av Lars Sundin 28 feb 2019, 21:28, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2898
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Re: SE-SUN

Inläggav Bengt Ekbladh » 28 feb 2019, 21:01

SE-SUN,,,?
Uppdatering...frågan var ::
SE-SUN
Flygolycka med segelflygplan 24 augusti 1963.
Flera svar! har setts, men ser Inget mycket om SE-SUN?
...Frågan handlar om SE-SUN

Lars Sundin skrev,
SE-SUN var av registreringen att döma en Bergfalke II/55
Vad menas med det?,,att döma....har du inte läst den?

Utan att ha större vetskap om segelflygplan ,verkar det "rörigt?

ge mig adressen till SVS-nytt!
Bengt Ekbladh
 

Re: SE-SUN

Inläggav Lars Sundin » 28 feb 2019, 21:43

Här hittar du säkert någon kunnig att kontakta!

http://www.svs-se.org/museum/

Observera att jag rättat litet i ett tidigare inlägg, kraschen i fråga skedde faktiskt efter första provflygningen med Bergfalke III men å andra sidan framgår det av din bild att det inte är en sådan det handlar om. Om det är en B-falke II eller II/55 kan man inte avgöra med blotta ögat men II:an var mycket ovanlig i Sverige.
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2898
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Re: SE-SUN

Inläggav Bengt Ekbladh » 28 feb 2019, 22:38

Tack Lars

Ja vad säger man/jag?
...
Avvaktar era vidare undersökningar!
Bengt Ekbladh
 

Re: SE-SUN

Inläggav Bengt Ekbladh » 28 feb 2019, 23:09

SE-SUN...?

som den envetne frågaren....frågar jag igen..
Det måste väl finnas reg. när SE-SUN blev reg. och då med vilken beteckning.
...
Flygolyckan med segelflygplanet 24 augusti 1963...
Borde så småning om resulterat i avregistrering....(vem/bolag? stod som ägare?)
.
Bengt Ekbladh
 

Re: SE-SUN

Inläggav Lars Sundin » 28 feb 2019, 23:58

Den sökmöjlighetemöjlighet som Transportstyrelsen har på webben kan ibland ge träff på avregistreringar som skedde för ända upp till för ca 30 år sedan. Men om det finns en bestämd gräns vet jag ej.

Testa t ex på SE-TFN eller SE-TES. Eller på SE-SUN:s "nära grannar" -SUM och -SUR.

https://sle-p.transportstyrelsen.se/ext ... luftfartyg


https://larsan13.files.wordpress.com/20 ... 3_ca08.jpg
https://larsan13.files.wordpress.com/20 ... skuren.jpg
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2898
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Re: SE-SUN

Inläggav Sven Blomberg » 01 mar 2019, 00:52

Hej Lars och Bengt.
Jag ber om ursäkt om jag "rört" till det. Jag ifrågasätter inte att den bild Bengt lagt in är SE-SUN, och att det är en Bergfalke II/55. Det jag tyckte var konstigt var den bild på SUN i uppskuret skick som finns hos SVS. De första Bergfalkarna i Sverige var SUA och SUB och hade beteckningen 104a Bergfalke II och flög första gången i Sverige 1955. Sedan, efter Lennart Ståhlfors besök hos Scheibe, kom de första Bergfalke II/55, med SUC som första flygplan. Den flög i maj 1956 i Malmö. SUN levererades till Östersunds Flygklubb 56-08-06, och är en Bergfalke II/55. De ägde den även vid haveritillfället.

Sedan Lars. SE-TAX är en Bergfalke II/55. Som jag skrev så flög jag den första gången 1963, närmare bestämt 63-06-08 i Ljungbyhed. Då hade den alla attiraljer som du anser en II/55 bör ha, utom den kantiga huven. (Låg fena och sporrskopa) Att den hade den blåsta huven kan bero på att den är tillverkad 1962. Alltså samma år som du skrev att Bergfalke III flög första gången i Tyskland. Men det kom Bergfalke II/55 med båda typerna av huv under några år. Sista Bergfalke II/55 som KSAK importerade var SE-TBN som kom till Sverige 1963. Sedan 1964 kom första Bergfalke III till Sverige, SE-TBO, som hamnade på Stockholms Segelflygklubb.
Användarvisningsbild
Sven Blomberg
 
Inlägg: 92
Blev medlem: 24 aug 2016, 14:20

Re: SE-SUN

Inläggav Jonny » 01 mar 2019, 05:43

SE-SUN Scheibe Bergfalke II/55 220 1956
R 56-08-06 Östersunds Flygklubb, Östersund
H 63-08-23 1km O Optand, utelandning, flygkropp vriden H 63-08-23 600m V Optand, utelandning, kollision kraftledning, fpl brann upp
Ar 64-01-16 Totalhaveri, kroppen bevarad vid Segelflygmuséet, Ålleberg i uppskuret skick
Jonny
 
Inlägg: 25
Blev medlem: 05 feb 2009, 09:45
Ort: Norrköping

Re: SE-SUN

Inläggav Sven-Erik Jönsson » 01 mar 2019, 08:54

Första haveridatumet, 63-08-23 då kroppen blev vriden måste ha inträffat tidigare. Haveriet kan omöjligen ha inträffat samma dag som det senare, när det förstördes i brand. Det finns foton på SE-SUN, dels helt vitmålad, som de brukade vara vid leverans från Scheibe, dels med en violett flygkropp. Kan den ha målats om i samband med reparation efter första haveriet? Se foton i tråd http://forum.flyghistoria.org/viewtopic.php?f=24&t=19471&sid=e505e2ee064db63978fc6df899867049
Användarvisningsbild
Sven-Erik Jönsson
Site Admin
 
Inlägg: 9841
Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
Ort: Haverdal, Halmstad

Re: SE-SUN

Inläggav Lars Sundin » 01 mar 2019, 11:45

Litet mer Bergfalke-historia:

Jag bläddrade igenom alla mina SVS-nytt för att se om något mer fanns skrivit; jag minns en text där ordet "hybrid" används för beskriva uppgraderingar av "gamla Bergfalkar" med kantig huv, låg fena, sporre och vad mer det var. (Gissar att luftbromsarna behölls som de var.) Men fann den ej.

Men såg att i artikeln i nr 4/2010 jag tidigare funnit, måste jag ha varit mer än lovligt fixerad vid min irritation över hur dessa individer registreras/benämns. Därför läste jag en ingress slarvigt, läste bara första delen av meningen "Nu finns det två Bergfalke II, SE-SUA, utlånad från Arlandasamlingarna, landets första Bergfalke, och SVS´nyförvärv, en luftvärdig II/55, SE-SYO."

SVS-nytt påstår alltså INTE att -SYO är en Bergfalke II.

Kanske jag är alltför akademisk. Men jag tror att om man illustrerar en text om J 28B med en bild av en J 28A, skulle uppmärksamma läsare reagera. Men jag förstår om uppdaterade II/55-or får behålla den benämningen även om de ser ut precis som III:or. För mitt öga i alla fall.

I nummer 1/2015 av SVS-nytt fann jag en notis om den första Bergfalken i Sverige, SE-SUA, som numera finns på Ållebergsmuseet: https://larsan13.files.wordpress.com/20 ... gfalke.jpg

I denna skanning har jag också lagt in en presentation av Ulf Abrahamsson från SVS-nytt 4/2010. Han är ju med på de bilder Sven-Erik J lagt in av SE-SUN.
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2898
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Re: SE-SUN

Inläggav Sven Blomberg » 01 mar 2019, 13:10

Lars Sundin skrev:
Jag bläddrade igenom alla mina SVS-nytt för att se om något mer fanns skrivit; jag minns en text där ordet "hybrid" används för beskriva uppgraderingar av "gamla Bergfalkar" med kantig huv, låg fena, sporre och vad mer det var. (Gissar att luftbromsarna behölls som de var.)

Har lite svårt att inte kommentera det du skriver Lasse. För att ta det sista. Luftbromsarna som finns på BF II/55 (DFS) hängde med in på BF III också. Du flög väl TES BF III på Vängsö?, som hade DFS-bromsar? Den första BF III i Sverige som hade Schemmp- Hirth-bromsar tror jag var TEY som fanns på Ålleberg, när jag gick min instrumentlärarkurs.. Sedan dina kommentarer om "uppgradering" av BF II/55. Ingen, vad jag vet, har byggts om från kantig till blåst huv. Däremot har flertal, till exempel TAX, moderniserats med högre fena/sidroder á la BF III och sporrhjul. Varför de inte klassats om till BF III kan bero på att denna modernisering gjordes på Ålleberg, ofta i samband med reparation. Jag tror inte att man måste klassa om ett flygplan för att man byter fena/sidroder för att få bättre flygegenskaper. Men visst kan man kalla dom för "hybrider" om man vill, eftersom de har delar som konstruerats till senare version av ett flygplan. Men det gör man ju inom andra områden också. Bilar t.ex.
Användarvisningsbild
Sven Blomberg
 
Inlägg: 92
Blev medlem: 24 aug 2016, 14:20

Re: SE-SUN

Inläggav Lars Sundin » 05 mar 2019, 14:45

Denna tråd ledde till en bloggning. Orkade inte reda ut det hela men min text kan vara av intresse.

https://larsan13.wordpress.com/2019/03/ ... jag-minns/
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2898
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Re: SE-SUN

Inläggav Christer Engdahl » 06 mar 2019, 11:54

Sven Blomberg skrev:Ingen, vad jag vet, har byggts om från kantig till blåst huv. Däremot har flertal, till exempel TAX, moderniserats med högre fena/sidroder á la BF III och sporrhjul.

Under min tid har vi i Landskrona haft två BF II/55, SYX som hade kantig huv och TAY som hade blåst huv. Båda hade hög fena/sidoroder beroende på att dessa detaljer hade lämnats kvar i något staket eller dylikt. SYX hade sporrhjul men TAY hade släpsporre. Anledningen till mitt inlägg är att du nämner TAX vilket som jag har förstått det hade kantig huv, eller? I så fall var kanske övergången mellan kantig och blåst huv precis här, mellan TAX och TAY?

(Jag har ett foto av TAY i nämnd konfiguration men lokalt på datorn. Vet inte hur man får upp det på forumet?)
Christer Engdahl
 
Inlägg: 98
Blev medlem: 23 feb 2008, 12:23

Re: SE-SUN

Inläggav bem » 07 mar 2019, 10:02

Christer,
Så här gör du för att lägga till en eller flera bilder i ett nytt inlägg, redigera ett befintligt inlägg eller i ett svar på ett inlägg.
I redigera läget så finns en bit ner i fönstret två flikar, välj den som heter "Ladda upp en bilaga".
Då kan du använda på raden Filnamn en "Bläddra" knapp och bläddra fram till en bild t ex i JPG format på din egen dator. Du kan även skriva in en kommentar till bilden där. När du sen trycker på knappen "Bifoga filen" kommer du att kunna välja om bilden skall visas som en bilaga eller visas inne i inläggets text (där du sätter in musmarkören).
/Bo

Steg 1:
Ladda upp en bilaga.
Bläddra fram till bildfilen. Tryck sen på knappen Bifoga filen.
Steg1.jpg


Steg 2:
Bestäm om du vill att bilden skall visas som "Bilaga" eller vara "Placerad inom inlägget". Gör du inget aktivt val blir den placerad som Bilaga.

a) Bild som "Bilaga":
Steg2-1.jpg


Jag "Förhandsgranskar" hur det ser ut som Bilaga, ser ut så här i mitt exempel:
Steg2-2.jpg


b) Som "Placerad inom inlägget" blir det istället att se ut så här:
Jag väljer alternativet "Placerad inom inlägget" och dessförinnan placerar jag markören där jag vill bilden skall visas i texten. Text kan följa efter bilden om jag så önskar.
Steg2-3.jpg


Steg2-4.jpg
Steg2-4.jpg (30.05 KiB) Visad 14709 gånger


Jag "Förhandsgranskar" hur det ser ut att ha bilden som "Placerad inom inlägget":
Steg2-5.jpg



Steg 3:
Om jag är nöjd med text och bild så kan jag nu "Skicka" inlägget.
bem
 
Inlägg: 38
Blev medlem: 22 okt 2014, 18:04

Re: SE-SUN

Inläggav Christer Engdahl » 07 mar 2019, 12:04

Bo, tack för instruktionen, jag noterade inte fliken "ladda upp en bilaga". Jag gör ett försök:

LFKs historia 0080.JPG
SE-TAY någonstans i trakten av Landskrona, okänt datum. Foto via Gunnar Nordin.
LFKs historia 0080.JPG (59.39 KiB) Visad 14681 gånger

Konfigurationen är "konstig" med blåst huv, hög fena/sidoroder men släpsporre. Om de BF II/55 som modifierades till hög fena/sidoroder samtidigt fick sporrhjul så är detta kanske originalutförande för denna individ? Ett "mellanläge" i utvecklingen?

0062.jpg
En BF II/55 från före min tid, SE-SXP med kantig huv, låg fena/sidoroder och släpsporre, i Eslöv skulle jag tro. Foto via Gunnar Nordin.
0062.jpg (67.82 KiB) Visad 14681 gånger

Bifogade detta foto på SXP för att jämföra låg-hög fena/sidoroder. Jag hittar inget foto på SYX men det såg nog ut så här när det var nytt men efter kontakt med ett staket blev det modifierat.
Christer Engdahl
 
Inlägg: 98
Blev medlem: 23 feb 2008, 12:23

Re: SE-SUN

Inläggav bem » 07 mar 2019, 12:58

Hej,
Det gick ju kanonbra för dig att lägga in bilder här.

Ang SE-SYX
I SFF's "Digitalt bild- och mediearkiv" finns en bild på SE-SYX stabbe och fena. Ser väl inte riktigt ut att vara en standard fena och sidoroder? Logga in där och kika på bilden.
Bilden är reggad för tidsperiod 1965-1970 ca.
Bildbeskrivningen: Närbild stjärten på en Bergfalke II, där man tydligt ser höjdroder och trimroder. Foto ur Yngve Norrvi's samling

/Bo
bem
 
Inlägg: 38
Blev medlem: 22 okt 2014, 18:04

Re: SE-SUN

Inläggav Lars Sundin » 07 mar 2019, 13:23

Christer Engdahl skrev:Bo, tack för instruktionen, jag noterade inte fliken "ladda upp en bilaga". Jag gör ett försök:
--
--
0062.jpg

Bifogade detta foto på SXP för att jämföra låg-hög fena/sidoroder. Jag hittar inget foto på SYX men det såg nog ut så här när det var nytt men efter kontakt med ett staket blev det modifierat.


Kul att SE-SXP. Minns ej hur den såg ut i mars 1972 men den hade nog kantig huv och röd kropp. Flög den då två gånger i Ottsjö. Tyder flygdagbokens anteckning som att jag chansade på en relativt tidig urkoppling och lyckades också hålla mig kvar på något hang en stund, vilket inte var roligt/möjligt mer än i en dryg halvtimme. Däremot var PIK-5 -STZ en upplevelse medan Spatzen -TDO kom jag inte alls överens med!

https://larsan13.files.wordpress.com/20 ... k_1972.jpg
https://larsan13.files.wordpress.com/20 ... 6_1972.jpg

Jag var i Ottsjö på egen hand, utan att ingå i något klubbgäng med eget plan. Men Rolf Algotson lånade alltid in något åt oss flygplanlösa, och jag tror -SXP då tillhörde Ånge flygklubb som ju fanns "i närheten". SE-SXP är registrerad och tillverkad 1959 enligt Transportstyrelsen.

Planet har nu återvänt till den nypåfödda klubben, se http://www.angeflygklubb.se/page.php?4 . (År inte säker på att klubben överlevt pånyttfödelsen, informationen har några år på nacken verkar det som.) Man kan klicka sig fram till en bild av den i sin nya tillvaro med blåst huv men är fenan inte låg ännu? I tråden om SE-SUN sas det att inga svenska Bergfalke II/55:or modifierades till blåst huv (om jag fattade rätt) men är det verkligen så?

Ser förresten i flygdagboken att i augusti flög jag in mig på Bergfalke IV, med Sven Blomberg som instruerade, inte minst den mycket branta finalen.
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2898
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Re: SE-SUN

Inläggav Robert Danewid » 07 mar 2019, 20:48

Begrfalke II var en utveckling av Mü-13 E med mindre spännvidd, mer negativ pilform på vingen (så man kunde använda "traditionell" balk-balk koppling). Bergfalke II/55 är "svensk-versionen" av Bergfalke II och grundar sig på de specifikationer Ståhlfors lämnade til Scheibe och som var en förutsättning för att Bergfalken skulle bli enhetsflygplan för skolning i Sverige. Enligt Ståhlfors innehöll hans lista över 100 punkter som infördes på II/55. (allt enligt Stålis själv i en intervju på ett sunket hotellrum 1989)

I mitt arbete med SFF årsbok 2019 har jag använt Lars E Lundins registerutdrag (som jag fått via Björn Svensson).

Enligt denna är
SE-SUA en Bergfalke II som inregistrerades 55-06-18 av Linköping
SE-SUB en Bergfalke II som inregistrerades 55-06-22 av Jönköping
SE-SUC en Begrfalke II/55 som inregistrerades 56-05-15 av Aeroklubben i Malmö (SUC är den första II/55 i Sverige)
SE-SUD en Bergfalke II/55 som inregistrerades 56-08-09 av KSAK och N Ångermanlands FK (den totalhavererade redan 56-09-08)
SE-SUE en Bergfalke II/55 som inregistrerades 56-08-24 (SUE är KSAKs första Bergfalke och första på Ålleberg)

Enligt Lundins register (som är en guldgruva) finns det bara två Bergfalke II i Sverige, inte tre som ofta sägs.

Enligt samma register är TAY en Bergfalke II/55 (inregistrerad 62-04-18). Första Bergfalke III inregistrerades i maj 1963. Bergfalke III flög första gången under 1962. Det är fullt möjligt att de senare II/55 var "för"-Bergfalke III.

Men alla Bergfalkar är unika - "one-of-a-kind". Scheibe använde inte jiggar. Så man kan inte para ihop vingar och kropp från olika individer, de passar inte. Bergfalkar förekommer med olika vingprofiler, olika luftbromsar (både DFS och SH), sporrhjul eller släpsporre och de har samma typbeteckning.
Robert Danewid
 
Inlägg: 182
Blev medlem: 07 mar 2019, 13:43

Re: SE-SUN

Inläggav bem » 08 mar 2019, 10:38

Hej,
Nån som vet varför det blev just Bergfalke som blev "enhetsflygplan" i Sverige?
Kanske inte fanns så många andra tvåsitsiga skolflygplan att välja på vi den här tiden?
Och priset kanske var fördelaktigt, eller ansågs en Scheibe Bergfalke som ett "dyrt" skolflygplan på sin tid?
Lite lustigt att planen inte var byggda enhetligt på exakt samma sätt så man kunde byta delar mellan planen, det måste ha varit en rätt stor nackdel.

SFF årsbok (som går under namnet Flyghistorisk Revy) 2019 - kommer den att handla om Bergfalke?

/Bo
bem
 
Inlägg: 38
Blev medlem: 22 okt 2014, 18:04

Nästa

Återgå till Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 1 gäst