Sida 1 av 1

NY Albartoss fråga...

InläggPostat: 22 feb 2019, 22:52
av Bengt Ekbladh
NY Albartoss fråga...
https://digitaltmuseum.se/011013013907/ ... ia?slide=0

Söker meruppgifter...har du dem?

Re: NY Albartoss fråga...

InläggPostat: 23 feb 2019, 00:36
av Lars Sundin
Aha, Vänersborg på sena 10-talet tänkte jag när jag såg bilden. Genom att ladda ned bilden oxh därefter klicka på bildinformation eller vad det kan heta läste jag: "Motiv: Två Albatrossar som havererat. Gösta D:son Carlsson landar med sin Albatros B.IIA på en annan Albatross, i Vänersborg. Tidsperiod 1914-1932. Ur: Gamla Malmen-samlingen, från repronegativ. GM 639."

Mer kan läsas i Gunnar Asklins "Vingad Vakt i Väst 1916-18", varur jag skannat:

https://larsan13.files.wordpress.com/20 ... asklin.jpg

Re: NY Albartoss fråga...

InläggPostat: 23 feb 2019, 09:05
av Sven-Erik Jönsson
Haveriet inträffade den 1917-06-09 i Vänersborg när Gösta Carlsson med sin SW 12 (Albatros B II) nr 18 landade på Lennart Högbergs nr 20, ingen personskada. Planen reparerades och var flygbara redan den 12 juni. Båda ingick i Vänerborgsavdelningen som bildades april 1916. Nr 18 levererades i okt 1915, blev 1918 nr 618, kasserades efter haveri 5 febr 1920. Nr 20 levererat jan 1916, kasserades efter ett senare haveri. (Se även FR 26 sida 42). I SFF bildarkiv finns ett antal foton från händelsen.

Re: NY Albartoss fråga...

InläggPostat: 21 sep 2019, 18:54
av Bengt Ekbladh
NY Albartoss fråga...

Läs mer om händelsen mellan SW 12 (Albatros B II)nr.18 och 20
samt om 2 st. till tillbud vid Vänersborg (inga personförluster)
med bilder.,,,sid 13--28

https://www.yumpu.com/sv/document/read/ ... ners-gille

Re: NY Albartoss fråga...

InläggPostat: 21 sep 2019, 20:29
av Lars Sundin
Jag ser att artiklen i Vänersborgs Bröders Gilles årsskrift 2003 är skriven av Folke P. Sandahl, från Vänersborg och f d flygofficer och känd av många årskurser på Ljungbyhed som "Palle" Johansson. Han var därtill skrivbegåvad och gillade marschmusik; blev sedan organisationskonsult på basis av det han lärt om "mänskligt beteende". Han har bidragit till det från ca 1970-talets början minskade antalet dödshaverier i FV genom att stödja införandet i FV av en modern syn på utbildning och mänskliga brister. Tidigare straffades flygförare om de havererat. Litet tillspetsat.

Palle kunde alltså skriva och jag läste vad jag fann av honom på webben (något litet finns kvar för googlaren). Försökte få in något om detta och "driftstörningsanmälan" i SFF Kronologi, det så markant minskade antalet olyckor tycker jag rent flyghistoriskt var viktigt, men ser nu att jag aldrig kom fram till något. Det står fortfarande bara "tips" för dagens kronologiansvarig i röd text (två ställen). Kanske det står något mer som jag inte nu såg.

Här några korta minnesord i 2012 års berättelse från Gillet i Vänersborg:
https://larsan13.files.wordpress.com/20 ... krolog.jpg

Här kan vi läsa hur Alf Ingesson Thoor ser på de gångna decennierna och på Palles insats:
https://www.forsvarsmakten.se/sv/inform ... -meditera/

Här mer om vad gamla flygare tyckte om Palle:
http://borneosloopar.blogspot.com/2012/ ... r-dod.html . Alf påpekade att Palle förändrades litet överraskande under tiden på Ljungbyhed och detta skymtar också i dessa kommentarer.

Här en film Palle var med om att göra: https://www.youtube.com/watch?v=DkdSOSKrfC8