Bildfråga.

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Bildfråga.

Inläggav Bengt Ekbladh » 27 jan 2019, 18:48

Bildfråga.
Kolla denna bild::
https://digitaltmuseum.se/011015057846/ ... ia?slide=0

Går att förstoras.
Enlig mig visas S 16A nr 3364 vid haveri 1941-07-31...senare koll med träd vid F3

Jämför bild i Caproni-boken av M.Forslund sid. 276
visar åven koll träd F3

Man kan även kolla:
viewtopic.php?f=63&t=11840

Vad säger ni, samma tillfälle eller?
Klockan stannade på kvart över 11
Visar bilden S 16A nr 3364 vid haveri 1941-07-31 på F3
Bengt Ekbladh
 

Re: Bildfråga.

Inläggav Mats Averkvist » 28 jan 2019, 20:57

Det är nog nog samma tillfälle ja.

Kollisionen med klockan finns kortfattat berättad i F 3-boken sidan 34.

Här är den målande beskriven vid en intervju jag gjorde med C G Ahremark 2009.

Den herrelösa Capronin

Jag jobbade då på Flygvapnets Centrallaboratorium på CVM. Det var så att från mitt rum där på laboratoriet kunde jag se fältet och följa flygningarna. Jag jobbade där från 1939 till 1946 så det var ganska många år. Under Caproni-tiden så såg man en hel del sådana här mer eller mindre okontrollerade landningar och tillbud av diverse slag, motorbortfall, brand och sådant där. Den ”herrelösa” upptäckte jag redan under inflygningen. Normalt så tog man ut sina baslinjer ordentligt och flög in försiktigt som man skulle. Den här kom dykande från hög höjd, brant sväng direkt in på baslinjen med en förfärlig fart så jag förstod att här måste det vara någonting. Så planade han ut och satte sig med ganska hög fart och rullade iväg. Det såg lite vanskligt ut det hela. Den kom ner i alla fall och rullade iväg och så såg jag plötsligt att besättningen lämnade flygplanet och kom ut en efter en och rullade runt på gräset och reste på sig. Kärran fortsatt rulla, men sedan ökad den farten. Man hade inte kuperat utan motorerna gick och antagligen hade man inte dragit till friktionen på gasreglaget utan det ökade av vibrationerna på gräsfältet. Den ökade farten och så svängde den, de landade från väster och så svängde den mot norr och tog riktning upp mot gamla hangar 81 med en stor hangarplatta där alla kärrorna hade ställt upp efter flygning. Jag tänkte att här kommer att bli en smäll. Jag tyckte att den höll för hög fart för att köra in och parkera. Så for den in i en lucka mellan ett par Caproni som stod där, studsade upp på hangarplattan som hade en liten brant kant och svängde sedan 90 grader och gick västerut längs trädridån vid lägerområdet. Tyvärr försvann den då ur mitt synfält. Jag minns inte vad det var som stod i vägen utanför CVM, men då såg jag den inte mer. Jag tänkte att det snart skulle komma en explosion, men det syntes faktiskt ingenting. Sedan kollade jag med min far som var på flottiljen här och som var ansvarig för all transportverksamhet och hade hand om utryckningsfordon och sådant. Jag frågade honom om vad som hade hänt. Han sa att den hade fortsatt helt enkelt längs trädridån där och sedan hade den fällt en klocka som stod på en stor betongpelare en aning utanför den här trädridån. Det var en stor fin klocka på uppställningsplatsen för personalen där innanför man hade alla stora sammandrabbningar med folk. Straffexercisen gick alltid där också. Sedan pratade jag också med en del av dom som var ögonvittne till det här och de sa att den hade klippt av den där pelaren med klockan och sedan fortsatte den upp mot tredje divisionens platta. Där studsade den också upp och svängde runt 180 grader, runt en B 3:a så gick den tilbaka ner och fastnade i ett träd. Det där tänkte jag väl inte så mycket på förrän jag kontrollerade de fotografier som min far tog. Han åkte upp direkt och fotograferade det där. Det var nog så att den förmodligen klippte av betongpelaren med högervingen och det tog emot så mycket så att den svängde runt 180 grader och fastnade i trädet med propellerbladen. Det där med rundningen av B 3:an är möjligen en skröna.
Jag talade sedan med Stig Jansson här på Flygets hus. Han hade haft kontakt med någon, jag tror det var på F 7 som ville veta lite om det här och dom påstod att det hade hänt nede hos dom! Det var jag ju tvungen att dementera, det var ju dokumenterat här. Vi undersökte det här igen och kollade upp med folk och en del höll faktiskt på att den hade varit uppe och vänt runt B 3:an, men jag betvivlar det. Fotografierna av det visar att den har fällt den där betongpelaren mot väster så den måste ju ha varit på väg mot väster längs raden när det hände. Att den skulle ha gått tillbaka till samma träd som stod intill verkar lite underligt. Det som var anmärkningsvärt var att den gick, och det såg jag ju, rakt upp mot uppställningsplattan genom en glugg bland de uppställda flygplanen. Den fortsatte inte långt in i lägerområdet som jag väntade mig utan studsade elegant upp och vände och gick längs ledet istället.
Jag har alla data på den, men det har jag i en kopia av haverijournalen för F 3 och den råkar jag nu ha utlånad till dom som skriver F 3:s historia. På fotografiet finns det i alla fall en fast punkt att ta tillvara. Klocka stannade, jag vill minnas det var på 11.32.
Användarvisningsbild
Mats Averkvist
 
Inlägg: 1251
Blev medlem: 23 feb 2008, 10:33
Ort: Strömsnäsbruk

Re: Bildfråga.

Inläggav Bengt Ekbladh » 28 jan 2019, 23:15

TOPPEN Mats Averkvist
Måste kolla F3 boken närmare
Antar vi är överens om S 16A nr 3364 vid haveri 1941-07-31
mvh Bengt
Bengt Ekbladh
 


Återgå till Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst