nedskjutning av flygpan av koppoms luftvärn

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

nedskjutning av flygpan av koppoms luftvärn

Inläggav mogge-mek » 04 jan 2019, 17:28

hej någon som kan komma med information om luftvärnet i koppom som ska ha skjutit ner ett flygplan i området...vittnen finns och de som sköt ner planet fick sitta i arresten ett par dagar... dels för att de var fulla vid tillfället och endast skulle skjuta varningsskott detta ska ha varit 1942...jag har jobbat med detta flygplan i 15 år men då det var ett känsligt läge i sverige just då är det tydligen mörklagt.... vi har en rapport om att det var en besättning på 2 man i planet
mogge-mek
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 02 dec 2018, 09:00

Re: nedskjutning av flygpan av koppoms luftvärn

Inläggav Stig Jarlevik » 28 jan 2019, 16:33

Hej

Om 1942 är korrekt så förekommer inte incidenten i någon av de s.k. nödlandarböckerna och är således hittills okänd av dessa författare (och tydligen även av SFF forumets läsare)
Vad som känns märkligt är att det tydligen saknas någon som helst skrivelse i ärendet. Känns osannolikt att ett militärt förband som pangar på i fyllan och villan inte skulle ha rapporterat incidenten i någon form till "högre ort". Att försöka mörka en nerskjutning med alla dess uppenbara risker känns helt overkligt.

Det troligaste är att flygplanet dock har varit tyskt och kommit från/havererat på norsk sida av gränsen.

Under hela 1942 finns i princip samtliga tyska förluster/skadade flygplan etc bevarade och att man skulle ha missat att ett flygplan skulle ha varit skadat av svenskt luftvärn att det antingen havererat eller skadskjutits så pass att det trots detta kunnat återvända till sin bas, känns inte troligt.

Således återstår enbart ett flygplan som helt enkelt försvann och aldrig återfunnits. Du bör nog kunna precisera ditt datum betydligt bättre om du skall ha en chans att hitta incidenten i tyska förlustrapporter.

Hälsningar
Stig
Stig Jarlevik
 
Inlägg: 230
Blev medlem: 29 apr 2009, 20:58

Re: nedskjutning av flygpan av koppoms luftvärn

Inläggav mogge-mek » 14 feb 2019, 19:48

ja vi har ju vittnen och andra släktingars rapporter så jag tror det stämmer.. det var ochså diplomatbilar vid en närstående plats till incidenten... vi tror det rör sig om en ju 87 stuka som användes för gränspatruller ganska ofta årtalet kan vara fel men att detta hänt är vi säkra på.. då det finns vittnen men vi har egentlige 3 olika sjöar o leta i i detta området... det finns ochså en flygare inom privata sektorn som påstår att han sett en sihuett av en flygmaskin vid en viss vinkel på solen han flög mellan sverige norge för en del år sedan med en 2 motorig propeller kärra... det är för mycket som talar för att detta stämmer för att jag ska släppa det... flygaren har jag inte lyckats få tag på men väl släktingar till de inblandade i koppoms luftvärn.... ja detta är en mycket mystisk historia som ekar ganska långt runt ikring när man gräver i den .. vi har försökt hitta nåt saknat plan men utan lycka med de flesta arkivena brändes ju i danmark.. de norska förstördes merparten av med... men vi har lyckats hitta en liten guldgruva i norge efter många år av sökande om vad som hände med gardermoen o vart den utrustningen tog vägen... vi vet nu var den är ... elller snarare tog vägen i krigsslutet......det är vi nog ganska ensamma om i dagsläget.... jag letade specifikt efter 3 st kettenkrad som försvann... flygplansdragarna.... nu vet jag var de är... men tack för att någon läser o tittar runt jag vet inte allt men är intresserad av att hitta o bärga så mycket jag kan
mogge-mek
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 02 dec 2018, 09:00


Återgå till Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 1 gäst

cron