Banmarkeringar på äldre gräsfält

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Banmarkeringar på äldre gräsfält

Inläggav Lennart Bergqvist » 03 jan 2019, 10:50

Hej Alla forumvänner och GOD Fortsättning på den nya året!

Jag undrar hur banmarkeringar såg ut på äldre gräsfält t.ex Brattforheden. Olofsfors,Visby under 50-talet?

Fanns det banbelysning på Visby?

Hur gjorde man på vintern? Plogade man eller vältade man.

Finns det bilder?

Hälsningar
Lennart
:D
LBQ
Lennart Bergqvist
 
Inlägg: 85
Blev medlem: 24 feb 2008, 15:59
Ort: Kungsbacka

Re: Banmarkeringar på äldre gräsfält

Inläggav Per Björkqvist » 04 jan 2019, 00:34

God Fortsättning på ett spännande år!
Vad gäller banmarkeringar på de äldre krigsflygfälten, så var det förmodligen rätt enkla sådana.
Det fanns ju ingen regelbunden banbelysning, med dagens mått mätt, längs stråken så förmodligen såg man rent visuellt i dagsljus vart stråket var beläget.
Möjligen att man sommartid ruskade stråken, de var ju oftast maskerade så de inte skulle synas från luften, med olika grödor som "maskerade"själva flygfältet, så det skulle se ut som åkermark.
Permanentade banor försågs oftast med någon form av banbelysning så man enklare skulle ha koll på orienteringen och kvarvarande banlängd vid landning, och man införde så småningom de blå/oranga 600-metersskärmarna, som talade om hur mycket bana man hade kvar i samband med start och landning.
Vad gäller vinterdelen, så håll utkik efter nästa SFT, där kommer från mig en liten redogörelse vad gäller vinterfälthållning i Flygvapnet genom årtiondena.... hur det började en gång i tiden med enkla medel, och hur det går/gick till i "modern tid"....
Användarvisningsbild
Per Björkqvist
 
Inlägg: 376
Blev medlem: 23 feb 2008, 10:09
Ort: Linköping

Re: Banmarkeringar på äldre gräsfält

Inläggav Lennart Bergqvist » 04 jan 2019, 08:42

Tack Per för snabbt svar !

Det var nog enklare förr.

"Det var bättre förr när det var sämre !! ""

Jag skall hålla utkik efter artikel i nästa nummer.

Hälsningar
Lennart
:D
LBQ
Lennart Bergqvist
 
Inlägg: 85
Blev medlem: 24 feb 2008, 15:59
Ort: Kungsbacka

Re: Banmarkeringar på äldre gräsfält

Inläggav bem » 03 mar 2019, 19:20

Hej,
Jag flyger mycket modellflyg på ett av krigsflygfälten du nämnde, Krigsflygfält 16 på Brattforsheden, som är ett gräsfält.
Har flugit modellflyg där sen ca 1973.
Krigsflygfält 16 ser ut så här idag från luften (Goggle maps):
https://www.google.se/maps/@59.6090685,13.9156118,1442m/data=!3m1!1e3

Fältet har återställts som det såg ut under krigsåren och det ser idag ut som på google maps bilden ovan.
Som synes är fältet mer eller mindre rektangulärt med vissa uthuggningar och man kunde nog landa i alla riktningar beroende på vindriktningen, när fältet användes av flygvapnet som krigsflygfält. Åtminstone två huvudstråk (kanske 3) under krigsåren kan man väl se när man ser på flygfältet, ett i N-S och ett i Ö-V riktning. Man kan se uthuggningar i skogen i dessa riktningar för att få lite bättre hinderfrihet. Jag kommer ihåg när ännu den s k "tvärbanan" med stråket N-S riktning var i bruk (idag är det inte i bruk) när vi modellflög en sommar på fältet ca 1973-74 och en Piper CUB landade på tvärbanan ganska nära där vi hade modellflygfältet på den tiden, en bit ifrån och parallellt med tvärbanan. Inga landningskoner fanns på tvärbanan.

Detta krigsflygfält 16 anlades 1939-1940 och var aktivt i bruk under 2:a världskriget. Efter krigsåren användes det vad jag läst mer sporadiskt av flygvapnet under fortsättningen av propellerepoken, och när "rea"-flygplanen tog över hade flygvapnet av naturliga skäl mindre användning av sina gräsfält.
Vad jag läst var väl en av de sista större flygvapenaktiviteterna på Krigsflygfält 16 när flygkadettskolan F20 från Uppsala var där och hade sommarövning (1948) med SK16 och P51 Mustang.
Jag gissar att flygvapnet hade planer på att lägga fast beläggning på en del krigsflygfält som var gräsflygfält, när "rea"-flygplanen kom i flygvapnet, men Krigsflygfält 16 förblev ett gräsfält.
Här finns en bild nedan på sida 2 i dokumentet hur detta Krigsflygfält såg ut från luften under krigsåren. På bilden blickar man ut över fältet i SO riktning.
http://www.fht.nu/bilder/Flygvapnet/tiff_artiklar/tiff_2014_2_krigsflygfalt.pdf
Se även bild över fältet här:
https://www.lansstyrelsen.se/varmland/besok-och-upptack/kulturreservat-i-varmland-lan/brattforshedens-krigsflygfalt.html
Här finns även en bild hur Krigsflygfält 16 såg ut från luften 1943:
http://tidsspegeln.blogspot.com/2018/09/krigsflygfalt-16-brattforsheden.html

Krigsflygfält 16 på Brattforsheden skulle se ut som åkermark, med skenvägar och skendiken, från luften för att på så vis vilseleda en fiende. Några fasta banmarkeringar fanns nog inte på detta fält så länge flygvapnet ansvarade för fältet. Temporära banmarkeringar (t ex facklor eller granruskor) som man kunde sätta ut vid behov borde väl ha använts om man skulle landa i mörker eller på vintern på såna här krigsflygfält under krigsåren.
På alla gamla bilder av detta Krigsflygfält 16 jag sett från förr så kan man inte se några fasta banmarkeringar. Fältet skulle ju inte synas från luften. Och man skulle ju kunna landa från nästan alla riktningar om det behövdes på detta fält.
Jag har sett en militärgrön snöslunga på Brattforshedens flygfält på 1970-talet men om den fanns och användes under 1950-talet vet jag inte. Kanske man plogade fältet i första hand om man behövde få fram stråk för start och landning under vintern på ett sådant här gräsfält? Gissar att snösloga användes först om man behövde flytta undan snövallar som plogbilar inte klarade av.
Förr när flygvapnet hade en del flygplan med skidor låter det mer rimligt att man vältade stråk för start och landning på vintern.

På krigsflygfält 16 har många gamla flygplan startat och landat, som flygvapnet hade förr. Saab B-17 är väl det flygplan som mest förknippas med detta krigsflygfält då flera divisioner med såna plan låg stationerade och hade övningar vid fältet under krigsåren. Andra flygplan från flygvapnet som landat och startat på fältet var t ex S16 (Caproni Ca 313), J11 (Fiat C.R.42), B3 (Junkers Ju-86), B4 (Hawker Hart), TP5 (Junkers Ju 52), J9 (Seversky Republic EP-106), J26 (P-51 Mustang), SK16 (North American T-6 Texan). Jag har även sett en gammal bild på en P1 Sparmanjagare stående parkerad på fältet.

Vilken aktivitet som flygvapnet hade på detta krigsflygfält under 1950-talet vet jag inte, men man kan ju gissa att det var ganska sparsam aktivitet eftersom ju hela flygvapnet gick över till rea-flygplan med början från 1946-47 med J28 Vampire och SAAB J21R 1949 och tidigt 1950-tal med J29 Tunnan osv. En av grundarna av Filipstads flygklubb (se mer nedan) skrev så här om fältet (som tidigare fanns publicerat på Brattforshedens flygklubbs hemsida):
"De sista större aktiviteterna i militär flygregi hade genomförts 1948 i samband med att kadettskolan på F16 i Uppsala nyttjade fältet för att flyga med SK16 Harward och J26 Mustang. Efter detta klipptes fältet inte längre regelbundet och började därmed att växa igen. Tall och ljung bredde ut sig över större delen av den öppna ytan. Endast ett smalt stråk utnyttjades av Karlstad segelflygklubb under några säsonger i slutet på femtiotalet."
Efter att klubben fått tillstånd av flygförvaltningen att börja flyga på fältet började man "rensa ytan från småtallar och klippa det höga gräset. För klippningen använde de sig av den militära cylinderklippare som fanns på plats. Tallarna däremot rycktes upp för hand eller med hjälp av slinga bakom en bil."

Lite övrig information om fältet:

I början av 1960-talet startades en flygklubb på Brattforshedens flygfält, Filipstads flygklubb, och man fick tillåtelse av flygförvaltningen att börja använda fältet. Det var väl först i samband med att det nu blev en civil flygklubb på fältet som landningskoner som markerade huvudbanan i öst-västlig riktning (bana 08/26) borde ha tillkommit. Klubben hade 1963 en Grunau Baby ll, sen en Kockums Flygindustri LH 22 Baby Falk, och sen en Scheibe Bergfalke II/55, 1966 blev det motorflyg i klubben med en Cessna F172G, 1969 en Stinson 108-1 Voyager 150 och därefter en en Piper L4J CUB (J3C-65 Cub), 1972 en Piper PA-28 140 Cherokee. Senare blev flygklubben Brattforshedens flygklubb (som klubben heter än idag) och sen 2006 flyger klubben en annan Piper PA-28 140 Cherokee.
https://www.brattforsheden.se

Gamla luggslitna i aluminium röd-vita (3 röda, 3 vita fält) koner (1,2 x 0,5 m) finns än idag utplacerade längs huvudbanan som markerar bana 08/26.
Dessa koner är för övrigt något som idag är föremål för Länsstyrelsens ogillande då Krigsflygfält 16 är ett kulturreservat och Länsstyrelsen har som mål att krigsflygfältet skall i huvudsak se ut som det gjorde under krigsåren, då fanns ju inga koner på landningsbanan. Länsstyrelsen har offentligt i intervju sagt att om det blir nödvändigt med prioriteringar mellan det kulturhistoriska och dagens krav för flygverksamhet med flygklubben kommer det kulturhistoriska att få företräde.

1965-66 började Wasabröd AB i Filipstad flyga med affärsflyg på Brattforshedens flygfält och i samband med att de byggde en hangar (Wasahangaren) tillkom även banljus för huvudbanan och även en VOR fyr mitt på fältet. Varken banljusen eller VOR fyren finns kvar längre. Wasabröd hade först en helt ny 1965 år modell IFR utrustad Piper PA-28 235, sen strax därefter 1966 en Piper PA-23-250 Aztec C, 1969 skaffade men istället en Beech Baron C55, 1972 blev det en Cessna 414, 1973 blev det en Mitsubishi MU-2K turboprop. Ca 1974 lämnade man Brattforshedens flygfält och började använda Karlskoga flygplats där man sen fortsatte att flyga tillsammans med Bofors, först med MU-2:an, därefter 1977 med en Cessna 500 Citation I jet, 1981 med en nyare Cessna 500 Citation I jet som man flög med några år.

På Brattforshedens flygfält finns också en Viggen simulator som man kan boka med instruktör, man kan läsa mer om detta här:
https://www.krigsflygfalt16.com

Ja det blev en liten utläggning om det lilla jag vet om detta gamla fält, Krigsflygfält 16. Frågan om banmarkeringar under 1950-talet blev väl kanske inte besvarat men mot bakgrunden att sådana här krigsflygfält inte skulle synas från luften så de röjdes så är det svårt att se att några fasta banmarkeringar användes på sådana här gamla krigsflygfält som var gräsfält.

/Bo
Senast redigerad av bem 05 mar 2019, 17:42, redigerad totalt 16 gånger.
bem
 
Inlägg: 38
Blev medlem: 22 okt 2014, 18:04

Re: Banmarkeringar på äldre gräsfält

Inläggav Lennart Bergqvist » 03 mar 2019, 19:35

Hej bem !

Tack för den utförliga redogörelsen !

Den gav fler svar på en del undringar jag haft.

Nu har jag en bättre uppfattning om banmarkeringarna.

Tusen TACK !

Hälsningar
Lennart
:-)
LBQ
Lennart Bergqvist
 
Inlägg: 85
Blev medlem: 24 feb 2008, 15:59
Ort: Kungsbacka

Re: Banmarkeringar på äldre gräsfält

Inläggav Lars Sundin » 03 mar 2019, 20:14

Inget om banmarkeringar, men om man är intresserad om annat om fältet som jag av olika skäl "fastnade för" när jag en gång gav webbtips i Svensk Flyghistorisk Tidskrift (salig Nätkassen)), så mycket att jag gjorde en lång resa dit, så finns en del att läsa på min blogg, https://larsan13.wordpress.com/2011/01/ ... utflykter/

Där har en del länkar brutis men några håller. Jag har också tidigare hittat rätt mycket bildmateriel på webben som jag nu ej kan återfinna. Men en del finns i de länkar som ges i signaturen "bems inlägg",

Se även http://perrasmotornostalgi.blogspot.com ... heden.html

Brattforsheden är "en intressant biotop" såg jag någonstans vilket förklarar andras än de enbart flygintresserades intressen för området
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2898
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Re: Banmarkeringar på äldre gräsfält

Inläggav bem » 04 mar 2019, 13:23

Lars,
På din bloggsida om Brattforsheden m.m. så funkar inte länken till bilder som fanns tidigare på Brattforshedens flygklubbs hemsida p.g. av att de gjorde om sin hemsida för några år sen (aug. 2017) och då "försvann" bilderna från "förr", i alla fall på webben. De finns nog kvar men är inte publicerad på webben längre.
Det kan även vara Copyright som hindrar att vissa foton ej finns på webben längre heller.

På hemsidan för Krigsflygfält 16 fanns även där förr mer bilder från bl.a. flygvapenövningen 1942 i september, det var då mycket aktivitet på Krigsflygfält 16 med SAAB B17 (flera divisioner). Höga militärer besökte fältet, bl.a. överbefälhavaren Olof Thörnell som anlände i en TP5 (Junkers Ju 52). Flygvapenchefen Bengt Nordenskiöld (nyutnämnd flygvapenchef 1 juli 1942) besökte också fältet under flygvapenövningen 1942, men jag tror han flög dit i eget plan, i en J9 nr 19 (Seversky Republic EP-106) och var klädd i vit flygoverall (har för mig jag sett ett foto på honom stående att göra sig redo för avfärd eller om det var just efter ankomsten). Även prins Gustav Adolf besökte fältet då. Det filmades också på fältet under besöket av de höga herrarna har jag läst, så någonstans i krigsarkivet gissar jag den filmen kan gå att hitta.

Såg även att du in din blogg om Brattforsheden, när du gjorde sin resa, letade efter ett ladvärn i Ölme. Är det detta du letade efter?:
http://forum.flyghistoria.org/viewtopic.php?f=1&t=12314&hilit=%C3%B6lme&sid=7660868a0d490067cb7bb211a0a2271e

Den här filmen nedan om SAAB B17 visar mellan 11 sek - 44 sek intressanta vyer, som jag nästan kunde tro var inspelade på Krigsflygfält 16, Brattforshedens flygfält, då jag tycker trädridåerna med tallskog (finns bara tallar runt fältet, då som nu), höjderna man kan skönja i bakgrunden samt flygfältet liknar detta fält. Det är ruggigt likt i alla fall om man jämför hur det ser ut än idag (fältet är ju återställt i samma skick som det såg ut under krigsåren).

https://www.youtube.com/watch?v=hJInxaaSPzM

För övrigt finns det en del fina foton från Krigsflygfält 16 i Svensk Flyghistorisk Förenings "Digitalt bild- och mediearkiv". Jag sökte t ex på platsen "Brattforsheden" och "fält 16" och fick en massa träffar. Bl a kan man se bilder på ÖB Thörnell bredvid en TP5 (Junkers Ju 52) och flygvapenchefen Nordenskiöld stående med fallskärmen på sig bakom en J9 (Seversky Republic EP-106). Det finns även en bild på när de filmar för fullt utanför en av barackerna vid fältet, troligen expeditionsbaracken, med en grupp flygare som ser ut att ha ordergivning före eller genomgång efter flygning.

/Bo
Senast redigerad av bem 08 mar 2019, 10:54, redigerad totalt 7 gånger.
bem
 
Inlägg: 38
Blev medlem: 22 okt 2014, 18:04

Re: Banmarkeringar på äldre gräsfält

Inläggav Lars Sundin » 04 mar 2019, 17:49

Tack bem för din respons!

Jo det var just denna plats/ladvärn vid Ölme jag var ute efter, men jag hade rekat dåligt och var trött efter besöket på Brattforsheden, Filipsstad och Deglundsbäcken. Ville inte smyga omkring och väcka uppseende heller.

B 17 är jag svag för, min salig farbror Bengt flög en sådan på F 6. Jag minns från barndomen hur min far snidade en modell som han gav sin bror och hur jag tyckte om den långa huven, den gråblå färgen på undersidan m fl detaljer. Nyligen fick jag se ett litet foto av modellen som finns kvar om än kantstött efter 75 år!

https://larsan13.files.wordpress.com/20 ... s_b_17.jpg

Jag har tidigare samlat de bilder jag tog med min primitiva digatalkamera vid utflykten den 15 maj 2002 och några andra bilder kring Brattforsheden. De finns på https://www.dropbox.com/sh/uj9o66rog61v ... _7e5a?dl=0

Jo jag minns att jag på webben sett de bilder från FV-övningar du beskriver.
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2898
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Re: Banmarkeringar på äldre gräsfält

Inläggav bem » 04 mar 2019, 18:30

Lars,
Du som verkar ha bra koll på det historiska, vet du vad detta är för flygplan, taget på Krigsflygfält 16 i samband med Flygvapenövningen sept 1942?
Jag "lånar" bilden från SFS arkiv bara för att få planet identifierat här, hoppas det går bra.

/Bo

okant_flygplan_1942.jpg
Vilket flygplan är detta?
okant_flygplan_1942.jpg (30.51 KiB) Visad 9693 gånger
bem
 
Inlägg: 38
Blev medlem: 22 okt 2014, 18:04

Re: Banmarkeringar på äldre gräsfält

Inläggav Lars Sundin » 04 mar 2019, 21:19

Det är en B 4, en engelsk typ kallad Hawkwr Hart, och som tillverkades på licens i Sverige. Det var på den tiden då störtbombning var modernt.

https://larsan13.files.wordpress.com/20 ... b6rtis.jpg
http://pennanochsvardet.se/militarhisto ... -1934-1947
http://www.avrosys.nu/aircraft/Bomb/153-b4/153B4.htm
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2898
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Re: Banmarkeringar på äldre gräsfält

Inläggav bem » 05 mar 2019, 10:38

Tack Lars!
Intressant läsning om B4. Den var tydligen tänkt ursprungligen att användas främst som spaningsflygplan S7, men den blev sen istället ett lätt "dyk" bomplan B4. Står i en av länkarna att den togs ur drift som lätt bombplan 1940 och ersattes av B5.
Det står att de B4 som fanns kvar spreds på olika flottiljer och användes för bl.a. målbogsering, väderspaning, samband och spaning.
Då borde den B4 som är på bilden ovan från Krigsflygfält 16, från Flygvapenövningen september 1942, ha varit där i sådant syfte och inte som lätt bombplan (fast på bilden verkar den ha bombfästen på undersidan av nedre vingen).

Står också att B4:an tillverkades på licens, 18 st av ASJA, 21 st av CVM, 3 st Götaverken. 3 st tillverkades av Hawker.
Stod också att läsa att av de 45 B4 maskiner som flygvapnet hade var 3 maskiner (de av Hawker tillverkade flygplanen) utrustade med Bristol Mercury VII motor, 2 av de licensbyggda maskinerna fick Bristol Perseus XI motor och resterade fick NOHAB Mercury VIIA motor.
Svårt att se vilken motor den B4 på bilden ovan har, men det är väl en NOHAB Mercury VIIA.

/Bo
bem
 
Inlägg: 38
Blev medlem: 22 okt 2014, 18:04


Återgå till Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst