Banmarkeringar på äldre gräsfält

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Banmarkeringar på äldre gräsfält

Inläggav Lennart Bergqvist » 03 jan 2019, 10:50

Hej Alla forumvänner och GOD Fortsättning på den nya året!

Jag undrar hur banmarkeringar såg ut på äldre gräsfält t.ex Brattforheden. Olofsfors,Visby under 50-talet?

Fanns det banbelysning på Visby?

Hur gjorde man på vintern? Plogade man eller vältade man.

Finns det bilder?

Hälsningar
Lennart
:D
LBQ
Lennart Bergqvist

Re: Banmarkeringar på äldre gräsfält

Inläggav Per Björkqvist » 04 jan 2019, 00:34

God Fortsättning på ett spännande år!
Vad gäller banmarkeringar på de äldre krigsflygfälten, så var det förmodligen rätt enkla sådana.
Det fanns ju ingen regelbunden banbelysning, med dagens mått mätt, längs stråken så förmodligen såg man rent visuellt i dagsljus vart stråket var beläget.
Möjligen att man sommartid ruskade stråken, de var ju oftast maskerade så de inte skulle synas från luften, med olika grödor som "maskerade"själva flygfältet, så det skulle se ut som åkermark.
Permanentade banor försågs oftast med någon form av banbelysning så man enklare skulle ha koll på orienteringen och kvarvarande banlängd vid landning, och man införde så småningom de blå/oranga 600-metersskärmarna, som talade om hur mycket bana man hade kvar i samband med start och landning.
Vad gäller vinterdelen, så håll utkik efter nästa SFT, där kommer från mig en liten redogörelse vad gäller vinterfälthållning i Flygvapnet genom årtiondena.... hur det började en gång i tiden med enkla medel, och hur det går/gick till i "modern tid"....
Användarvisningsbild
Per Björkqvist

Re: Banmarkeringar på äldre gräsfält

Inläggav Lennart Bergqvist » 04 jan 2019, 08:42

Tack Per för snabbt svar !

Det var nog enklare förr.

"Det var bättre förr när det var sämre !! ""

Jag skall hålla utkik efter artikel i nästa nummer.

Hälsningar
Lennart
:D
LBQ
Lennart Bergqvist

Återgå till Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del