Viggen insats, eskortera SR-71

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Viggen insats, eskortera SR-71

Inläggav Bengt Ekbladh » 28 nov 2018, 20:53

Viggenpiloter hedrade för kalla kriget-insats med SR-71

Måndagen 29 juni 1987. Halvklart och 19 grader i Visby vid tretiden på eftermiddagen,

På väg norrut över Östersjön, i höjd med Gotlands norra spets, totalhavererade plötsligt höger motor.PÅ det amerikanskt flygplanet SR-71
Planet, som förlitade sig på sin enorma fart och höga höjd för att undgå fientligt luftvärn och stridsflyg,
tappade snabbt både höjd och fart. Mycket höjd och fart. Inom loppet av minuter sjönk det från cirka 22 000 meter
till cirka 6 000 meter och från cirka 3 000 till cirka 700 kilometer i timmen.

De två svenska stridsflygplanen, av typen JA 37 Viggen från flottiljen F13 i Norrköping, började eskortera Blackbird-planet.
De svenska piloterna var Roger Möller och hans kollega Krister Sjöberg.

De svenska planen, som hade övat i området, måste återvända till F13 på grund av bränslebrist.
Men direkt, klockan 15.23, tog två ditskickade Viggen från F6 i Karlsborg, med piloterna Lars-Eric Blad och Bo Ignell,
över efter att ha skickats upp från Ängelholm.
– Jag såg genast att det var fel på SR-71:an, att den gick på en motor,

De följde Blackbird-planet till danskt luftrum där danska stridsflygplan tog över,
och till slut kunde Duane Noll och Tom Veltri nödlanda på en bas i Västtyskland.

Ovan är lösryckta ur::
https://www.aftonbladet.se/a/gP9laA?fbc ... 3R36gqL3BE

Finns mer att delge?
Bengt Ekbladh
 

Re: Viggen insats, eskortera SR-71

Inläggav Bengt Ekbladh » 28 nov 2018, 22:30


Ramjet
Roger Möller
(Ledsen Ramjet, ta med din kamera nästa gång).
läs vidare::
https://www.svd.se/viggenpilot-fick-fal ... r-incident
Bengt Ekbladh
 

Re: Viggen insats, eskortera SR-71

Inläggav Bengt Ekbladh » 28 nov 2018, 23:25

Vidare...
Noll och Veltri insåg att de måste tillbaka till basen, om de ens skulle klara det innan de kraschade.
De lade planet i en brant vänstersväng västerut och sedan tvärt åt sydväst, och strax före klockan tre
på eftermiddagen gick planet in svenskt luftrum nordost om Gotland.
Det fortsatte sedan åt sydväst över de ovetande människorna på ön och drygt tio minuter efter inträdet
lämnade planet svenskt luftrum igen på sin haltande färd.

och sydost om Ölands södra udde mötte, ungefär klockan kvart över tre, tittar Veltri ut genom fönstret och ser två små prickar
som hastigt närmar sig.
Vi trodde genast att det var sovjetiska plan. Men när de kom närmare såg vi att det var två svenska Viggen.
Då började vi andas mer normalt igen.

https://www.unt.se/nyheter/omvarld/vigg ... 49955.aspx

Fler uppgifter kommer kanske?
Bengt Ekbladh
 



Återgå till Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst