Man kan ju även läsa::
https://nosig.net/forum/index.php?topic=2484.0...
Pelle Björk, legendarisk 29-pilot på F10 hade som bekant en mycket lång rygg och döptes därför till "Per Kortben" i drapan på F10. Pelle måste ha en
specialpackad flygbåt för att få in sin långa rygg och få huvudet under utskjutningshandtaget till katapultstolen. Detta gjorde att tuben med komprimerad luft för båtens uppblåsning kom att ligga nära höljet i packningen.
Pelle startade en dag som roteetta för ett höhöjdsuppdrag, som bland annat innebar molngenomgång till cirka 5000 meter och sedan vidare stigning till cirka 9000 meter. Undet stigningen i moln märkte Pelle hur han liksom växte i sitsen och vid molngenombrottet kunde han knappt se ut eftersom huvudet pressades mot huvens insida.
Genom sina rörelser i sitsen hade
Pelle kommit åt utlösningen av flaskan som nu sakta började fylla båten som hastigt svällde och fick tendenser att fylla hela förarplatsen. Pelle försökte få tag i sin kniv -djäklar den hade han glömt - och en transportör och fettpenna visade sig helt omöjliga att använda.
Pelle hade inte varit den legend han är om han inte funnit på råd: gasen till tomgång, ställ ut och full klaff! Den stackars tvåan - som var ganska van vid Pelles tokerier - hängde snällt med i de lite ovanliga manöverna på 700m höjd! Han anade inte vad som komma skulle!
När Pelle fått ner farten, spände han loss sig, vevade upp huven, reste sig upp i sätet - på 7000 m höjd - och
kopplade loss båten och slängde ut hela rasket, mot samma sida som han hade sin tvåa! Tvåan såg bara något stort som virvlade förbi - tryckte in sändarknappen och sa: "Hoppa' du Pelle?" - en något retorisk fråga om han verkligen hoppat!
Pelle satte sig igen, vevade igen huven och fortsatte som om ingenting hade hänt.
Båten då? Jo den föll ned i ett päronträd i Skånes Fagerhult och Pelle höll på att få buren för att han glömt kniven, men klarade sig genom att det - på den tiden - stod i OSF att "kniv skulle bäras vid flygning norr om latituden genom Orsa"!