Frågor ang min farfars Aristo Aviat Nr.617

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Frågor ang min farfars Aristo Aviat Nr.617

Inläggav Pajps » 30 jul 2018, 19:59

Hej

Vid genomgång av min avlidne farfars tillhörigheter hittade jag en Aristo Aviat Nr.617
Och eftersom jag själv är total novis inom detta område vändare jag mig till er, jag söker nämligen all möjlig info ang denna. (gärna en manual el dylikt om det finns?)
Men helst av allt vill jag veta när dessa började tillverkas och hur länge de har använts?
Gärna även hur om någon kunnig skulle mäkta med att förklara för en novis.

Eftersom min farfar aldrig haft något med flygplan att göra förutom en händelse 1949 så undrar jag om den kan vara så pass gammal?
Ser ju ut att vara i plast, (eller såklart bakelit då) eller är jag ute och cyklar?



För den kuriosa intresserade så följer här lite info kring denna händelse.
Den 8 septemper 1949 såg min farfar från farstukvisten hur en pilot kastat sig ut ur ett flygplan med fallskärm någon kilometer rakt väst om honom.
Han skyndade allt han hade mot platsen och fann också piloten hängades högt i en stor gran varpå han hjälpe honom ned.
Piloten var S G Einar Hellström och planet som kraschade var en J 26 Mustang (F 16 nr svart13, #26077)

Som tack fick min farfar bland annat hans pilotdräkt som tydligen användes flitigt som motorcykeldräkt och finns tyvärr ej kvar, samt ett erbjudande om att följa med och flyga någon gång. Något som min farfar dock aldrig tog fasta på. Så där av min fundering, kan denna Aristo Aviat komma från S G Einar Hellström och denna J 26 Mustang?


Tacksam för svar

MvH Peter
Pajps
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 05 okt 2008, 21:43

Återgå till Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst