Betraktelser över Gula divisionen

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Betraktelser över Gula divisionen

Inläggav Stellan » 24 jul 2018, 18:02

Ser att J 29:orna ej har kronmärken på vingarnas ovansidor. Tycker mig minnas att de levererades utan dessa kronmärken ur besparingssynpunkt för att påmålas på flottiljen istället. Men hur vanligt var det att man väntade med påmålandet? Se exempelvis på s 69 i Tunnan-antologin en bild på 29146 som har svarta övningsmärkningar men ej kronmärken på ovansidan. I Nordic airpower #8 syns många J 29:or utan märken in i mitten av 50-talet i alla fall, ibland i förbandsflygning med individer blandat med och utan kronmärken. Var det så att man inväntade någon speciell gångtidsservice? Något att beakta för en modellbyggare sålunda.

I filmen kraschar en J 29:a under landning. Då den kasar på marken syns tydligt att det är en atrapp uppbyggd av spryglar och spant med duk över. Det slår mig att jag sett detta förut. I nämnda Tunnan-antologi så finns det på s 185 en bild på en atrapp som uppenbarligen ställts ut/testats för att vilseleda fienden. Vid närmare påsyn så tycks det mig att attrappen i filmen och atrappen på bilden i boken är exakt lika uppbyggda intill detaljnivå. Så man kan anta att det var en dylik avledningsatrapp som anvndes i filmen. Finns det mer fakta om hur många av dessa atrapper som tillverkades, av vem och om de bara utprovades eller faktiskt placerades ut på förband? (Ej heller verkar det som att attrapperna hade påmålade kronmärken på vingarnas ovansidor...)
Stellan
 
Inlägg: 402
Blev medlem: 05 maj 2008, 15:14

Återgå till Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron