Jag håller på att bli galen, hjälp mig.

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Jag håller på att bli galen, hjälp mig.

Inläggav blockhaj » 25 jun 2018, 23:20

För länge sedan läste jag att man gjorde dykövningar med J 22 upp till 830 km/h. Nu har jag gått igenom hela mitt digitala och icke digitala bibliotek samt större delen av internet och jag lyckas inte hitta vart jag har läst det. Jag minns att det var skrivet av en pilot som hade flygit j 22, typ nått i formen "vi skulle göra dykövningar i 830 km/h". Har nån annan läst något liknande eller är jag spritt sprängande galen?
Användarvisningsbild
blockhaj
 
Inlägg: 71
Blev medlem: 02 apr 2017, 11:12
Ort: Stöckhölm

Re: Jag håller på att bli galen, hjälp mig.

Inläggav Lars Sundin » 26 jun 2018, 06:18

Provflygaren Assar Svensson har nämnt sådana dykprov i Flyghistorisk Revy nr 35 om J 22:an. En skanning av en sida av hans "Minnen från provflygning av J 22 under åren 1943-1945 bifogas.
https://larsan13.files.wordpress.com/2018/06/assar.jpg

(I sina memoarer nämner Ulf Dahlquist att vid leveransprov dyktes det med indikerad fart 750 km/h.)

Svensson var en s k "silvervinge" och texten just före den skannade sidan lyder: "Efter ca 3 månaders anställning vid Fc blev jag beordrad till Bromma för att ta över provflygningen av J 22. Min reaktion var var minst sagt blandad, då jag hade hört att löjtnant Salwén störtat och att en sergeant Bergman <känd av alla riktigt gamla segelflygare> hade nödlandat...". Nu satte man en värnpliktig furir på jobbet.

Assar gjorde även senare i livet väl ifrån sig: https://www.dn.se/arkiv/familj/assar-svensson/
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2898
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Re: Jag håller på att bli galen, hjälp mig.

Inläggav blockhaj » 26 jun 2018, 14:35

Tack! Jag har den boken och jag läste igenom den 3 ngr och lyckades ändå inte hitta detta igår? Skumt. Men du ska ha ett riktigt tack alltså, höll på att bli knäpp.
Användarvisningsbild
blockhaj
 
Inlägg: 71
Blev medlem: 02 apr 2017, 11:12
Ort: Stöckhölm


Återgå till Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst