Om platsangivelser och andra data i arkiv

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Om platsangivelser och andra data i arkiv

Inläggav Lars Sundin » 01 jun 2018, 09:08

Kåserivarning, känsliga varnas!

Jag har stor glädje av underforumen om civila och militära plan. Men det är svårt att hinna fånga alla inlägg; man förstår att tidvis har en väldig massa droppat in (t ex tidigare från Leif Fredin) som man missat. Jag har också förståelse för att mycket bildmaterial går förlorat genom upphovsrättsproblemet, där jag ju tycker att det borde väl ändå finnas en lösning. SFF är ju inte ensamt om problemet. För text och vid vetenskapliga sammanhang gäller ju mindre stränga upphovsskydd än för bilder som alltid verkar betraktas som "unik konst".

Säkert har SFF en ambitiös plan hur dessa fpl-individarkiv ska redigeras och göras tillgängliga.

Jag är ingen kalenderbitare, mina försök att i jobbet och privat ordna "förteckningar" har skändligen misslyckats. Men det är irriterande när en felaktig uppgift hamnat "på pränt". Ibland vill man föreslå en rättelse, t ex att "det är säkert inte Amelia Earhart i hangaren på Hägerstalund på 20-talet men jag vet inte vem". Men det är för jobbigt och man förstår att den arkivansvarige vill nedteckna det han från början fått veta om än osäkert. Själv vill jag inte mötas av frågan "Kan du bevisa att det inte är Amelia E?".

I tråden om vissa sjöflygpamn som var baserade på södra Lovön (vid fastigheten "Tillflykten", eller dit vägskylten "Stockholms Flyghamn" pekade, kanske man också talade om "Lindöbro", nära dagens vägtunnel) har platsen olyckligt kommits att ges namnet "Kungshatt". Se tråden viewtopic.php?f=14&t=13532&hilit=kungshatt

Kungshatt var namnet på denna sjöflygbas som var utmärkt på flygkartan med "flygplatsstora" bokstäver. För nostalgiska VFR-flygare kan https://larsan13.files.wordpress.com/20 ... a_1975.jpg vara av intresse. Men basen låg inte på själva ön Kungshatt, den plats folk i allmänhet tänker på när de hör namnet. Eller tittar på en vanlig karta.

Trafik vid "Stockholms Flyghamn" utnyttjade vattnet mellan Lovön och den bro-lösa ön "Kungshatt" som har en del permanentbebyggelse. Men själva basen/bryggan låg alltså på Lovön. Man baserar knappast sjöflygplan på en ö utan landförbindelse. Skall flyghistoriker en gång leta efter basen bör de inte bege sig till ön Kungshatt.

Det har berättats för mig hur Dan Andersson billigt kom över virke till bryggan och mycket mer kring sjöflyget kring honom. Jag har en gles kontakt med en av hans flygvänner som per telefon har berättat mycket. Bland annat om en omtalad påstådd flygning under Västerbron typ "min MFI var lättare än Dans så kanske jag var lätt redan under bron men annars är det mest Expressen-bildfejk". Han har liksom Lars Gibson en mer positiv bild av Dan än många andra. Luftis konsulterade sålunda Dan när der gällde forrmuleringar i reglementen så att kryphålen, som sådana Dan kunde utnyttja enligt sägnerna, försvann. Tja...

Sjöflygbasen vid Lindöbro (eller hur platsen nu skall omnämnas) låg i Brommas kontrollzon men Dan hade fixat detta problem på ett smidigt sätt enligt min sagesman. Här ett mail från honom nyligen:

Kul att du hör av dig . Här är allt som vanligt dvs. det går utför...
Du har rätt förstås ... Kungshatt var vår anropsignal till tornet..
Sthlms flyghamn låg längs vägen . Vi flyttade dit på 60talet med
END o EUH från Mälarhöjden . Sen kom FKY o ELG o EPF och
Sea-Bee på 70 talet..
Skolning sjö Lill CUB förekom vid Vårby och Lullehovsbron....


Det var andra än Dan och hans sällskap som använde Lullehovsbron och Vårby (Degramo t ex). Dan med sällskap hade från början hållit till i Mälarhöjden men det var för mycket störningar från nöjesbåtar och skvalp och kringboende kände sig störda.

Mer att läsa: http://gustavsviksflygfalt.se/text/flyg ... ersson.htm Man får tacka Claes Hagenfeldt och Rolf Broberg för denna fina sajt som inte bara handlar om Örebro!

Jag hoppas någon kan bestämma ett bättre namn på platsen än Kungshatt. Men jag vet inte vilket!

P.S: När detta var skrivet googlade för att se att "flyghamnen vid Kungshatt" fortfarande fanns. Och fann detta: https://www.flygkartan.se/0148283/Kungshatt_sjöflyg Själva bryggan finns nu tydligen vid "gamla Hägernäs"! Som formellt ligger i Täby!
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2898
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Re: Om platsangivelser och andra data i arkiv

Inläggav Bengt Ekbladh » 01 jun 2018, 17:29

Tack Lars.
Platsangivelser är ofta lite vanskliga..omgivningen och bebyggelse ändras ju med tiden och ibland även namnen.
Se tex. gamla tidningsklipp då man ibland utgick från ex. kyrkan i orten och sen angav en riktning.
Det är ju väldigt viktigt och svårt men med olika "avsändare" kan man ibland komma fram.
Framför allt Måste "fel plats eller annan info" snarast dementeras så de inte får "fotfäste"
Fint Lars att du tar upp detta.
Bengt Ekbladh
 


Återgå till Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst