Sida 1 av 1

Consolidated Catalina SE-BUB

InläggPostat: 26 mar 2018, 18:22
av Stig Jarlevik
Hej
Kan någon tala om varför von Bahr överhuvudtaget inköpte denna Catalina?
Jag har hört att Fiskeristyrelsen (eller vad man nu hette 1952) var intresserade av att leasa ett flygplan för utökad kustbevakning.
Stämmer detta? Någon som vet?
Enligt information från David Legg besökte maskinen Croydon åtminstone två gånger och tydligen har någon i besättningen låtit meddela att maskinen var tänkt att lånas ut till denna styrelse.

Hälsningar
Stig i Göteborg

Re: Consolidated Catalina SE-BUB

InläggPostat: 26 mar 2018, 19:28
av Stellan
Möjligtvis finns något matnyttigt i dessa blogginlägg...eller så kontaktar du bloggisten med en förfrågan om han nu inte läser ditt inlägg här.
http://lae.blogg.se/2013/march/catalina-belsebub.html
http://lae.blogg.se/2016/june/catalina-belsebub-2.html
http://lae.blogg.se/2017/october/catali ... bub-3.html

Re: Consolidated Catalina SE-BUB

InläggPostat: 26 mar 2018, 23:51
av Stig Jarlevik
Tack Stellan

Bloggarna gav inget nytt.
Är inte storförtjust i att kommunicera med någon jag inte vet vem det är. Personen verkar förövrigt kommunicera det mesta om Catalinan utom just den svenska biten.

Hälsningar
Stisse

Re: Consolidated Catalina SE-BUB

InläggPostat: 27 mar 2018, 09:13
av Lars Sundin
Här finns litet att läsa. Kanske inget nytt och mindre detaljerat än i den nämnda bloggen. Texten kommer från nr 100 av tidskriften "Kontakt", februari 1991.
http://www.svfplhist.com/index.htm?s=tp47/tp47.htm

Ett klipp: Under relativt kort tid i början av 1950-talet var en Consolidated Catalina (Mk III) civilregistrerad i Sverige. Flyplanet var registrerat SE-BUB. Ursprungligen bar flygplanet USAF-serial 44-34082 varefter det övergick i civil tjänst, först registrerad VR-HDS och senare VT-DEX.

Rolf von Bahr, med firma "Helikopter-Flyg", förvärvade 1952 denna Catalina vilken först fick registreringen SE-XAD (interimsregistrering) och slutligen SE-BUB. Flygplanet fick snart, syftande på registreringen, öknamnet "BELSEBUB" dvs f-n själv! Flygplanets tekniska status bidrog med all säkerhet härtill. SE-BUB försåldes dock ganska snart till East African Airlines som VP-KKJ. "Belsebub" blev på sitt sätt historisk. Dels är det den enda Catalina som varit civilregistrerad i Sverige, och dels kom den att spela roll i filmen MOCAMBO med Clark Gable i en av huvudrollerna. Flygplanet tog år 1954 vägen till USA och dess vidare öde är okänt.

Re: Consolidated Catalina SE-BUB

InläggPostat: 27 mar 2018, 18:20
av Stig Jarlevik
Tack Lars

Jag har alla nummer av Kontakt, så jag har redan läst detta.

Hälsningar
Stig

Re: Consolidated Catalina SE-BUB

InläggPostat: 02 apr 2018, 15:45
av Stig Jarlevik
Hej igen

Eftersom jag ganska sällan är på detta forum så stänger jag nu denna tråd.
Om till äventyrs någon senkommen läsare skulle ha något mer att säga, kan hen då återkomma till mig direkt på sjarlevik at gmail.com ?

En förfrågan hos Havs- och Vattenmyndigheten har i alla fall inte hittills gett något resultat.

Hälsningar
Stisse