Sida 1 av 1

Flughafen Tempelhof, Berlin - ett nytt lärande FBH-projekt?

InläggPostat: 30 mar 2008, 22:49
av Hans E Fredbäck
Flughafen Tempelhof, Berlin - ett nytt lärande FBH-projekt?

Träffpunkt Berlin kan bli ett tema för fortsatta flygbashistoriska metodstudier och dokumentationsprojekt.Spännande arkivforsning - eller hur Lennart Andersson? Vad kan vi lära av detta gigantiska exploateringsprojekt? Bromma, Malmen, Uppsala, Tullinge, Eskilstuna?

http://www.stadtentwicklung.berlin.de/p ... ndex.shtml

Planer finns på ett nytt nationellt FUD-projekt för att belysa problematiken kring avveckling och avyttring av svenska militärflygplatser i ett kulturhistoriskt bevarande och nyttogörande perspektiv.

Hans-Erik Fredbäck
/Forskningspolitisk rådgivare och kommunikatör/

InläggPostat: 02 apr 2008, 20:59
av Lennart A
Jodå, i Berlin finns spännande arkiv att forska i och bland annat Deutsche Technikmuseum med ett antal intressanta flygplanstyper att bese, flera med svenskt ursprung för övrigt. Dessutom ska man där bygga upp en Junkers F 13 med ett kanadensiskt vrak som utgångspunkt!

Tempelhof måste väl vara en av världens äldsta (i bruk varande) flygplatser? Jag tror att den började användas 1923. Den läggs ned senare i år.

Lennart A

Tempelhofs nedläggning

InläggPostat: 03 apr 2008, 00:54
av Lars Sundin
Tempelhofs nedläggande i höst är inte formellt definitivt beslutat, utan ett slag av folkomröstning kommer att äga rum i slutet av april enligt http://www.airliners.de/airports/nachrichten/artikelseite.php?articleid=14618.

http://www.bbaa.de/fileadmin/files/AmtlInfo_THF.pdf kan man se hur frågan formuleras på röstsedeln. Stridsropet för behållandet är "Tempelhof verbleibt Verkehrsflughafen!"

Jag skulle gissa det blir nedläggning, även om saken råkat bli ett slagträ i en partipolitisk debatt, läste jag för ett tag sedan.

Lars S

InläggPostat: 03 apr 2008, 07:45
av Lennart Berns
Utan att ha rotat särskilt djupt i litteraturen, tror jag att Tempelhof började användas betydligt tidigare än 1923 eftersom den flygplatsen ofta betraktas som den hittills äldsta flygplatsen i drift i världen. Som tvåa lär skånska Ljungbyhed komma med det första skuttet från fältet redan 1910. Vid Tempelhofs nedläggning skulle således Ljungbyhed överta rollen som världens äldsta flygplats, något för Klippans kommun marknadsförare att ta fasta på! Det finns dock de som hävdar att Farnborough i England var före, men även här har jag inte rotat tillräckligt djupt i mina böcker för att finna ett svar. Det finns säkert någon duktig kalenderbitare bland detta forums besökare som vet hur det ligger till.

InläggPostat: 03 apr 2008, 09:14
av Fredric Lagerquist
Farnborough - första skutten med en "motordriven flygfarkost" 1908. Pilot: Samuel Cody.

In 1908, however, Farnborough witnessed its first ever manned flight: Samuel Cody, a US citizen, built the British Army Aeroplane No. 1 in 1908 and flew it on three occasions at Farnborough in that year. He flew 304 feet on 29th September and 200 feet on the 14th October. On the third and final flight on 16th October he flew 1390 feet. The flight ended when the wing touched the ground as Cody attempted to turn, and the machine crashed. This has been taken to be the first sustained flight made in England.

Från http://www.farnborough.com/


Tempelhof - första skutten 1909. Pilot: Armand Zipfel.

Fin janvier 1909, Armand Zipfel se rend à Berlin avec son biplan. Il est le premier à y faire des démonstrations. Il réussit plusieurs vols devant un public enthousiaste sur le site du futur aéroport international Tempelhof, neuf mois avant Orville Wright.

Från http://fr.wikipedia.org/wiki/Armand_Zipfel

InläggPostat: 03 apr 2008, 09:41
av Lars Sundin
1904 flög bröderna Wright på Huffman Prairie utanför Dayton. Fältet ligger nu inom Wright-Patterson Air Force Base område så man kan ju med litet välvilja tala om en kontinuerlig flygverksamhet för jag antar man flyger där ännu. (Jag har inte varit där. )

Se bl a http://www.ascho.wpafb.af.mil/HUFFMAN.HTM och http://en.wikipedia.org/wiki/Wright-Patterson_Air_Force_Base

Googlar man ännu mer ser man att det finns väldigt många uppfattningar (samt att saken diskuterats förut förstås). Det beror ju också litet på vad man menar med med flygplats och kontinuitetskravet. Men "godkänner" man ballongflyg ligger Farnborough bra till (1905).

Lästips:
http://forum.keypublishing.co.uk/archive/index.php?t-38859.html
http://www.bbc.co.uk/dna/h2g2/pda/A16990662


Lars S