Fokker DVII

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Fokker DVII

Inläggav Lennart Berns » 15 mar 2018, 19:59

När 1.VK var slut kom Hermann Göring till Sverige medförandes en Fokker DVII. Den övertogs (köptes?) av Flygkompaniet om jag förstått saken rätt. Men vem eller vilka flög flygplanet? Det var enligt uppgift med i luften i samband med ILUG 1923.
Användarvisningsbild
Lennart Berns
 
Inlägg: 533
Blev medlem: 23 feb 2008, 08:13
Ort: Stockholm

Re: Fokker DVII

Inläggav Lars Sundin » 16 mar 2018, 01:31

Fredric Lagerquist har på sin blogg skrivit en del om denna Fokker och Görings ofta otrevliga uppförande. Om jag minns rätt fick Göring ont om pengar och skänkte eller sålde planet, kanske direkt till Malmen. http://lae.blogg.se/2012/may/goring.html

Fredric nämnde bl a att Gustav von Segebaden satte höjdrekord med planet, se även http://www.belisa.se/anor/abemo/bemfalb ... kkern.html

På ILUG 2223 uppträdde en holländsk femgrupp med Fokker D VII: https://archive.org/details/arkivkopia. ... VMF.003046
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2902
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Re: Fokker DVII

Inläggav Mats Averkvist » 16 mar 2018, 10:08

Det var inte Görings Fokker som var på ILUG.
Förutom de holländska så menar jag det var Ballods F VII.
Användarvisningsbild
Mats Averkvist
 
Inlägg: 1251
Blev medlem: 23 feb 2008, 10:33
Ort: Strömsnäsbruk

Re: Fokker DVII

Inläggav Lennart A » 16 mar 2018, 13:38

1. Fokker D VII på ILUG 1923
Ballods Fokker D VII var anmäld, men kom, så vitt jag vet, inte, samt ett antal holländska flygplan, 260, 262, 265, 266 och 600 (tvåsitsig).

2. Flygkompaniet Fokker D VII
Inköpt från Svensk Lufttrafikaktiebolaget i februari 1920. Om de hade köpt flygplanet, som Göring tidigare hade demonstrerat och genomfört uppvisningar med i Danmark, från honom, eller om de bara agerade ombud för Göring är osäkert. Det hela är en krånglig historia där en del pusselbitar fortfarande saknas. Det skickades i all fall till Stockholm och inte till Malmslätt, trots att Flygkompaniet redan hade köpt det, där där visade Göring upp det i luften, innan han levererade det till Malmslätt den 19 april, vilket var hans näst sista flygning i Sverige.

Det fick nummer 937 och verkar (enl mina anteckningar) ha provflugits första gången den 29 juni av Segebaden. Sedan flögs det åtminstone fram till i november. I Flygkompaniets flygrapporter i Signalregementets arkiv finns uppgift om förare, start, landning, plats, höjd, uppgift och annat.

Lennart A
Användarvisningsbild
Lennart A
 
Inlägg: 497
Blev medlem: 25 feb 2008, 00:14

Re: Fokker DVII

Inläggav Lennart Berns » 16 mar 2018, 20:46

Tack för att ni hjälpt mig att sprida lite ljus över detta! Flyghistorien upphör aldrig att fascinera.
Användarvisningsbild
Lennart Berns
 
Inlägg: 533
Blev medlem: 23 feb 2008, 08:13
Ort: Stockholm


Återgå till Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst