Boden-Stockholm på 8 dagar 1916
Postat: 15 mar 2018, 08:43
En kamrat till mig visade en notering som hans morfar skrivit in i familjebibeln söndag den 26 mars 1916. Hans morfar bodde och arbetade på Mo & Domsjös såg ute på Norrbyskär. Den här uppgiften väckte min nyfikenhet. Varför landar ett flygplan på ön Norrbyskär?
Jag försöker här göra en beskrivning av resan med hjälp av tidningsklipp från Örnsköldsviks Posten, Västerbottens Kuriren, Dagens Nyheter och Svenska Dagbladet med reservation för rätt datum och tidangivelser.
Två armeflygare startar från Boden lördag den 25 mars med var sin Albatross kl 05.00 i minus 25 graders kyla.
Örnsköldsviks Posten ( ÖP) skriver 1916-03-30 att piloterna seglade in över Umeå i var sin Albatross kl 06:15 för att landa på Umeälvens is nedanför Stora Hotellet. Här blir det övernattning på grund av det dåliga vädret.Björnberg startar ensam på söndagmorgon den 26 mars, men tvingas ner i Norrbyskär på grund av det dåliga vädret. Han blir kvar på Norrbyskär i tre nätter. Löjtnant Hygerth avaktar i Umeå på bättre väder.
ÖP har en notis den 28 mars och VK har en notis den 30 mars om flygarna.
Björnberg fortsätter resan onsdag den 29 mars men stoppas åter av oväder söder om Kramfors där han landar på Kyrkviken i Gudmundrå. Under resan till Kramfors hade Björnberg med spanare setts över Ö-vik kl 07:07 och i Bjästa på så låg höjd att man såg pilot och spanare.Samma dag fortsätter de kl 12:12 från Kyrkviken med kurs mot Sundsvall- Heffners där landar de kl 13:10 ( tidnings klipp från Svenska Dagbladet 31 mars). Min slutsats är att de övernattade i Sundsvall för att fortsätta mot Hudiksvall nästa dag. Enligt tidnings notis landar de i Hudiksvall kl 17:00, för övernattning.
Nästa morgon startar de kl 08:00 för vidare färd. Jag tolkar tidnings klippen att Björnberg först skulle spana efter de försvunna Finska båtarna över havet. På grund av den hårda vinden återvänder de först efter sex timmar ( tidningsklipp DN 2 april). De upptäckte inga fartyg. Det dåliga vädret förföljde flygarna hela tiden därför blev det stopp i Ljusne också. Sista etappen mot Stockholm startade kl 06:00 från Ljusne med kurs mot Gävle för att tanka. Åter tvingas man landa i Rotebro, men till slut kom de fram till Ulfsundasjön kl 10:00.
Mvh / Alf
Jag försöker här göra en beskrivning av resan med hjälp av tidningsklipp från Örnsköldsviks Posten, Västerbottens Kuriren, Dagens Nyheter och Svenska Dagbladet med reservation för rätt datum och tidangivelser.
Två armeflygare startar från Boden lördag den 25 mars med var sin Albatross kl 05.00 i minus 25 graders kyla.
Örnsköldsviks Posten ( ÖP) skriver 1916-03-30 att piloterna seglade in över Umeå i var sin Albatross kl 06:15 för att landa på Umeälvens is nedanför Stora Hotellet. Här blir det övernattning på grund av det dåliga vädret.Björnberg startar ensam på söndagmorgon den 26 mars, men tvingas ner i Norrbyskär på grund av det dåliga vädret. Han blir kvar på Norrbyskär i tre nätter. Löjtnant Hygerth avaktar i Umeå på bättre väder.
ÖP har en notis den 28 mars och VK har en notis den 30 mars om flygarna.
Björnberg fortsätter resan onsdag den 29 mars men stoppas åter av oväder söder om Kramfors där han landar på Kyrkviken i Gudmundrå. Under resan till Kramfors hade Björnberg med spanare setts över Ö-vik kl 07:07 och i Bjästa på så låg höjd att man såg pilot och spanare.Samma dag fortsätter de kl 12:12 från Kyrkviken med kurs mot Sundsvall- Heffners där landar de kl 13:10 ( tidnings klipp från Svenska Dagbladet 31 mars). Min slutsats är att de övernattade i Sundsvall för att fortsätta mot Hudiksvall nästa dag. Enligt tidnings notis landar de i Hudiksvall kl 17:00, för övernattning.
Nästa morgon startar de kl 08:00 för vidare färd. Jag tolkar tidnings klippen att Björnberg först skulle spana efter de försvunna Finska båtarna över havet. På grund av den hårda vinden återvänder de först efter sex timmar ( tidningsklipp DN 2 april). De upptäckte inga fartyg. Det dåliga vädret förföljde flygarna hela tiden därför blev det stopp i Ljusne också. Sista etappen mot Stockholm startade kl 06:00 från Ljusne med kurs mot Gävle för att tanka. Åter tvingas man landa i Rotebro, men till slut kom de fram till Ulfsundasjön kl 10:00.
Mvh / Alf