Gula Ö68-rutor J 32B?

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Gula Ö68-rutor J 32B?

Inläggav Bergwall » 03 mar 2018, 12:37

Hej,
Det är kanske allmänn kännedom att A32A och S 32C Lansen fick gula dayglo-rutor under övningen 68, "Ö68", medan J 32B Lansen från F4 och F12 fick röda rutor (med samma placering). Jag har några gånger stött på påståenden att det fanns J 32B med gula rutor åtminstone från F4. Är det någon som kan styrka det här?

Jag har förresten inte sett J 32B från F1 eller F21 med rutor, bara rester av rutor (F21) och de kan komma från tidigare flottiljer.

Jag vill även passa på att nämna att gula och röda rutor ser till förväxling lika ljusa ut i svartvita bilder, det går alltså inte säga att ljusa rutor är gula eller tvärtom (behöver inte stå oemotsagt men det är min uppfattning).

(RFN-Lansar kan lämnas därhän.)

Hälsningar
Robert.
Bergwall
 
Inlägg: 45
Blev medlem: 15 okt 2008, 16:31

Re: Gula Ö68-rutor J 32B?

Inläggav Bengt Ekbladh » 03 mar 2018, 22:00

Hej.
om man säger övningsförutsättningar: inför Ö68
GULT mot RÖTT gällde inför övningen.
Övningsområdet omfattade ett område från Uppsala i norr till Ronneby i söder, och begränsades i
väster av en linje mellan Arboga och Ystad. Österut sträckte sig området långt ut i Östersjön,
en bra bit utanför Gotlands östra strandlinnje
Ofta kan man kolla "förutsättningar" för vissa övningar....har inte hittat mer tyvärr.
==vilka flottiljer var "fiender" och vem försvarade oss?
....Jäklar nu försvann mitt tänkta svar...=(du vet datorn....???)
Kanske hittar jag mina svar?
tills dess..mvh Beengt
Bengt Ekbladh
 

Re: Gula Ö68-rutor J 32B?

Inläggav Bengt Ekbladh » 03 mar 2018, 23:54

Sorry men du kan ju kolla här..
http://forum3.sff.n.se/viewtopic.php?f=1&t=7706
Bengt Ekbladh
 


Återgå till Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst