Hydraulaggregat

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Hydraulaggregat

Inläggav David Davidsson » 14 feb 2018, 10:28

Gotlands Försvarsmuseum i Tingstäde innehar ett oidentifierat föremål som jag tror är en typ av hydraulik provare/test för flygplan.
Är det någon som har kunskap och information om vagnen vad gäller beteckning, tidsperiod etc så är vi tacksamma.
Bilagor
Hydraulprovare.pdf
(634.98 KiB) Nerladdad 445 gånger
David Davidsson
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 03 maj 2015, 10:07

Re: Hydraulaggregat

Inläggav Eastanglia » 20 feb 2018, 00:05

Det ser ut att vara en: M2659-101011 KRAFTVAGN 101. Kraftvagnen infördes 1957 och användes vid service på fpl 32. Kraftvagnen ger hydraultryck samt 28 volt likström upp till 300 A. Ev finns även kompressor monterad i vagnen. Kraftvagnen är inte beroende av nätspänning utan en VW industrimotor 122 är energikälla, så den var användbar på bas. Vikt 680 kg. Jag använder Typkatalog FV som källa. Det avslöjas inte om kraftvagn 101 även användes mot fpl 32B.

Detta var den första Kraftvagnen i FV, som jag förstått. Den följdes av Kraftvagn 102 som användes till fpl 35. Därefter dröjde det ända till 70-talet innan serien (A till H)av kraftvagn 745 infördes (braggarna). I detta räknar jag inte in Startvagn.

Kraftvagn 101 är inte särskilt vanlig på museum, så här har ni något unikt att visa publiken! Det handlar bara om hur man framställer artefakten ifråga..
/Ragnar Dyrssen, Linköping
Eastanglia
 
Inlägg: 25
Blev medlem: 14 okt 2010, 23:12
Ort: Linköping

Re: Hydraulaggregat

Inläggav David Davidsson » 26 feb 2018, 15:43

Tack Ragnar för informationen.
Ser att den är tillverkad av Hudiksvall Hydrauliska Industri AB (HIAB) Typ 145. Serie 1 nr. 33.
Min okunskap av "kraftvagn" tillåter mej fråga om den användes i huvudsak för körning av hydraulsystem eller vad är huvuduppgiften?
Hälsningar David / Gotlands Försvarsmuseum
davidsson146@gmail.com
David Davidsson
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 03 maj 2015, 10:07


Återgå till Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst