Bildfråga: Boeing 727-200 med startraketer?

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Bildfråga: Boeing 727-200 med startraketer?

Inläggav Sven-Erik Jönsson » 29 mar 2008, 17:01

På nedanstående foton kan man se en Boeing 727-200 starta med någon slags startraketer tända unde flygplanets buk.
Sedan har jag funnit några andra detaljfoton på Boeing 727 som visar något som skulle kunna vara startraketer.
Finns det någon som har fakta om vad det kan vara, när osv?
Foton ur Johannes Thinesens samling.
Tack på förhand
Sven-Erik Jönsson


Bild
En Boeing 727-200 startar, där man kan se startraketer tända under buken.

Bild

Bild
Närbild något som skulle kunna vara startraketer under buken på en Boeing 727.
Användarvisningsbild
Sven-Erik Jönsson
Site Admin
 
Inlägg: 9856
Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
Ort: Haverdal, Halmstad

Inläggav Lars Sundin » 29 mar 2008, 19:39

Hej Sven-Erik!

Jo du har helt rätt, det handlar om startraketer (JATO eller RATO; d v s jet/rocket assisted take-off).

Tyvärr har jag inte datum, men Mexico City ligger rätt högt över havet har jag för mig. Är inte säker på att andra bolag använt sådana. Möjligen var rakethjälpen för 727 tänkt för de fall då man fick ett motorbortfall i starten; hjälpen kan kanske räcka i ett tremotorigt plan. Tillägg: Detta bekräftas av ett inlägg på http://www.airliners.net/discussions/tech_ops/read.main/19967/: As I remember, they were used in the event of the need for high gross weights out of Mexico City. Mexico is a high altitude airport. I used to work weight and balance on them in Miami. I believe they gave a credit for second segment climb weight which is based on the aircraft's ability to climb to 400 feet with an engine out. So they should normally have been used only in the event of an engine failure, but they allowed a higher gross weight because they were available in the event of an engine failure. At least that is how I remember it.

Man kan känna igen dessa plan på en långsträckt puckel på kroppens översida, framför luftintaget. Man fick dra om en del "ledningar och luftrör" o d.

Saken har diskuterats på många ställen, se t ex

http://www.airliners.net/discussions/general_aviation/read.main/2070962
http://www.airliners.net/discussions/tech_ops/read.main/201550

(Det går att få fram bilder som verkar borta med klick-konst. Man kan också ta sig till ytterligare diskussioner. )

Tyvärr kan jag inte se något om datum eller plats. På PPRuNe kunde någon erinra sig ha sett en video från Boeing om slika prov. (Tråden spårade ur, till skrönan om han som satte en sådan raket på sin bil. Händer i de bästa familjer. Urspårningar alltså.)

Den senare adressen ger möjligheter att se skoj bilder, inte bara av en Mexicana Boeing 727 (klicka på inlägg nr 9, FLY2HMO) på väg upp med raketerna igång utan även av andra plan, såsom en Ercoupe! Klicka på inlägg nr 13, "Here are som goodies".

Lars S, som inte vet något i saken men som googlat
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2902
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Bredvidläsningstips - JATO

Inläggav Lars Sundin » 30 mar 2008, 09:45

Vad avser dateringen av Thinesens bilder handlar det väl om sent 1960-tal eller senare. Plats; jag kan inte avgöra om vegetationen i bakgrunden är mexikansk eller mer hör hemma i Seattle-trakten.

Googling visar att det finns en spridd bild av en raketstartande Mexicana 727:a från 1970. Jag undrar om raketerna kom till användning särskilt ofta - hela idén kan man ju ställa sig frågande till. En "fint" för att klara några certifieringsbestämmelser? Eller hade man tillgång till billiga raketer?

Dokumentet på http://www.boeing-727.com/Data/type%20cert/typecert200ser.html tyder på att raketerna långt senare var godkända; det ges vissa data om dem också.

Allmänbildande om JATO finns på http://en.wikipedia.org/wiki/JATO (En flygintresserad valp som jag lärde sig betydelsen av JATO sig långt före NATO som hette Atlantpakten en gång. I dag undrar väl de nyfikna vad Estland m fl östeuropeiska länder har med Atlanten att göra...)

Bilden på http://grin.hq.nasa.gov/ABSTRACTS/GPN-2000-001538.html har av NASA klassats som "Great Image". Mer om denna första JATO-start 1941 kan läsas på http://www.bassace.com/ercoupe/ercoupe_history.htm. Ett citat:

At the end of the tests, Boushey recalls, "von Karman said, 'Just for history, let's unscrew the propeller and be the first to fly an airplane with rocket power alone.' "

The first American manned flight of an aircraft propelled by rocket thrust alone was made by Boushey on August 23, 1941. The propeller of the Ercoupe was removed, and to be sure of getting off the ground, they doubled the number of rockets and started the airplane rolling by towing it with a rope attached to a truck. Boushey left the cockpit canopy open and held the end of the rope in one hand. Thus was born the little-known and short-lived concept of Rocket-'n'-Rope-Assist.

"I guess I must have gotten 30 or 40 miles an hour before the tension got too great for me to hold onto," Boushey said. "Then we lit the rockets - we put 12 on instead of six - and it took off in a hurry."

The airplane left the ground and reached an altitude of about 20 ft.


Naturligtvis visste Theodore von Karman som bildad europé att tyskarna (Fritz von Opel) hade raketflugit långt tidigare men man får väl ta till en vit lögn ibland. Kanske han då också kände till vad Lippisch hittat på och som blev Me 163...

Lars S
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2902
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Inläggav Rolf Larsson » 30 mar 2008, 10:13

Några utdrag från gammalt underlag som jag har: "To give the 727-200 added range an increase in gross weight was necessary. This in turn demanded an increase in engine thrust. The 15000 lb JT8D-11 offered 500 lb more thrust than the JT8D-9 but the increased fuel consumption literally used up most of the fuel which could be added. Only Mexicana, operating out of Mexico City (7000 ft elevation) found the increased thrust useful. Mexicana´s problem was such that use of JATO on the 727-200 with the JT8D-11 and later engines was certified for it." Vidare: "Three JATO equipped 727-200s were ordered in 1970..." Som alla vet så är Mexicana´s kundnummer hos Boeing 64 och de tre aktuella maskinerna var 727-264 c/n 20432/20433/20434 line numbers 827, 838 och 842, reg. XA-TAA, XA-TAB och XA-TAC där XA-TAA var den första 727 som utrustades med JT8D-11 motorer och "Mexicana´s 727-264s have JATO for use in event of engine failure on high altitude, high temperature take-off".
Rolf Larsson
 
Inlägg: 1532
Blev medlem: 23 feb 2008, 14:33
Ort: Solna

Dessa kunder med sina speciella krav...

Inläggav Lars Sundin » 30 mar 2008, 12:32

Det blev tydligen bara Mexicana som tyckte denna specialare var något.

Erinrar mig en föreläsning av Ulf Edlund hur man försökte optimera efterföljaren till SF 340 till "marknadens krav". Alla möjliga och omöjliga parametrar bollade man med. Som bekant hade man ändå inte framgång med Saab 2000.

Ur Edlunds artikel i SFT 5/07 om arbetet fram emot det som blev Saab 2000 citerar jag, sedan han berättat om Shorts och Dorniers planer som senare visade sig slå fel: Canadairs RJ projekt för 50 passagerare var det enda som kunde betraktas som reellt men kanadensarna var inte intresserade av någon europeisk partner. Flygplanet kunde betraktas om en förlängd version av affärsflygplanet Challenger 601 och långt ifrån optimerat för regionalflyganvändning. Det skulle bli både tungt och dyrt ansåg vi och andra. Driftskostnaderna borde bli avskräckande höga. Canadair köptes senare av Bombardier och flygplanet blev en stor framgång.

Nu är typen på väg in i SAS...

Ingenjörerna gör sitt bästa men andra makter avgör. Världen är orättvis.

Lars S
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2902
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen


Återgå till Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst