Tummelisa 3660

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Tummelisa 3660

Inläggav Lars Larsson » 10 jan 2018, 17:04

Har för mig att jag har ställt den här frågan förut, men jag tror att det var på det gamla forumet, och det kan ju aldrig skada att kolla om det kommit fram något nytt :D

I ÖFS meddelande nummer 2 , maj 1972 finns en bild på Ö 1 nummer 3660 parkerad under vingen på en Avro Lancaster.
Det är med största sannolikhet på den utställning med mycket utländskt flyg som hölls på en flygdag på F3 1945.
Någon som vet vad som hände med 3660 efter det ?

3660 och 3656, som är den som är bevarad på Flygvapenmuseum, var dom två Ö 1 som kasserades sist, 1935-02-12. (3659 kasserades samma datum men hade havererat en månad tidigare)

En fräck fråga:
Det är inte så att 3660 av någon anledning "råkade" bli 3656 när man gjorde iordning den till flygande skick 1952 ?

Finns det foton på 3656 från åren 1935-1950 ? Eller andra foton på 3660 från samma tidsperiod ?

/Lars Larsson
Lars Larsson
 
Inlägg: 3376
Blev medlem: 23 feb 2008, 08:50

Re: Tummelisa 3660

Inläggav Bengt Ekbladh » 10 jan 2018, 22:16

Ö 1
.....3660 och 3656
Kontakt säger väl::
"" Åtminstone två plan (3656 och 3660) kom att vara kvar vid F 3.
Huruvida planen flögs efter kassationsdatum är inte känt, men att man vid denna tid "sparade"
på flygplan var ytterst ovanligt. Man brukade istället vara snabb att elda upp dem
så snart de kasserats, utan tanke på något framtida museum.
3656 kom dock genom förutseende att sparas för detta ändamål och finns nu på Flygvapenmuseum.
3660’s öde är inte känt, men ännu så sent som 1945 fanns planet kvar på F 3 i mycket gott skick.
Förmodligen slutade även 3660 som vårbrasa, men tidpunkten är okänd.
EPILOG
Tummelisa 3656 bibehölls ¡ ett mycket gott skick och har vid flera tillfällen flugits
¡ samband med flygdagar och liknande. Till en flygdag 1951 på F 9 i Göteborg,
flögs Tummelisan av dåvarande majoren Åke Sundén från Malmslätt till Säve med mellanlandning
i Jönköping, på 2 timmar och 10 minuter. Samma år flögs planet även vid firandet av
Flygvapnets 25-årsjubileum. Senaste gången (1) som planet var i luften var 1962 vid
firandet av det svenska militärflygets 50-årsjubileum.""

http://www.svfplhist.com/index.htm?s=div/uppdat.htm
2017-11-23, Ö 1

MEN frågan är ju :.

""Är det inte så att 3660 av någon anledning "råkade" bli 3656 när man gjorde iordning den till flygande skick 1952 ?

Finns det foton på 3656 från åren 1935-1950 ? Eller andra foton på 3660 från samma tidsperiod ?""
Bengt Ekbladh
 

Re: Tummelisa 3660

Inläggav Mikael Stenhöjd » 11 jan 2018, 11:29

Hmm...
Intressant frågeställning, men vad grundar den sig på ?
Varför skulle så ha skett ?
Vad finns det för belägg att så har skett ?
Varför laga något som inte är sönder ? Det vill säga om inte ni har någon ytterligare information om varför, bör vi utgå från att det gått till som Bengt skrivit.
Sen förstår jag nyfikenheten och behovet att skapa mysterier när inte det finns faktiska bevis. Men återigen finns det några bevis som säger att det inte är som det alltid beskrivits. Utan dessa bevis kan vi dikta ihop en ny tes om att historien faktiskt beskrivits rätt, trots avsaknaden av bevis.
Ett dilemma i all historiskforskning...
Mikael Stenhöjd
 
Inlägg: 35
Blev medlem: 31 aug 2010, 11:59
Ort: Västerås

Re: Tummelisa 3660

Inläggav Sven-Erik Jönsson » 11 jan 2018, 13:45

I SFF fotoarkiv finns några foton på 3656 från 1930-talet, men tyvärr inga på 3660.

002-1062690.jpg
3656 på Malmslätt omkring 1933-1934. Foto ur album som tillhört Ture Wage.
Användarvisningsbild
Sven-Erik Jönsson
Site Admin
 
Inlägg: 9839
Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
Ort: Haverdal, Halmstad


Återgå till Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst