Staggar till 29:an

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Staggar till 29:an

Inläggav hanfeh » 03 jan 2018, 11:57

Vad jag förstår så användes (minst) tre olika typer av staggar till 29:an. Se bilder 1, 2, och 3. Vad hade de för benämningar och under vilka tidsperioder användes respektive Stagg? Vilket/a arkiv kan tänkas ha ritningar på respektive Stagg?
(Jag har även lagt ut denna fråga på Föreningen Svensk Flygbasmaterial FB-sida.)
Bild
/Hasse
hanfeh
 
Inlägg: 15
Blev medlem: 16 apr 2017, 15:30
Ort: Enskede, Stockholm

Re: Staggar till 29:an

Inläggav hanfeh » 03 jan 2018, 13:20

Jag glömde att jag tror att även nedanstående Stagg har använts till 29:an. Och gäller ovanstående frågor även denna.
Bild
/Hasse
hanfeh
 
Inlägg: 15
Blev medlem: 16 apr 2017, 15:30
Ort: Enskede, Stockholm

Re: Staggar till 29:an

Inläggav Eastanglia » 04 jan 2018, 01:56

Hej Hasse och intresserade läsare, Föreningen svensk flygbasmateriels uppfattning är att startvagnen på den första bilden var den vanligast förekommande. Typen har förekommit sedan säkert 1952, eller ev från sent 40-tal. Helt säkert är att startvagnen fanns innan Startbil 953. Namnet var Startvagn 703. M2659-703011. Motorn som driver generatorn är en Volvo ED, en rak sexa med sidventiler. I regel var dessa motorer på 90 hk. Startvagn 703 köptes in i stort antal och användes i FV i vart fall till 70-talet. Det anskaffades minst 384 st. På slutet modifieras dessa med en större diod för att stoppa backström då flygplanets generator börjar ladda. Dioden satt i en låda frampå stratvagnen bredvid kontaktorns apparatlåda. Västerås flygmuseum har en Startvagn 703 om du vill studera den närmare. Startvagn 703 användes till alla fpl som krävde eller var betjänta av 28 volt likström, och klarade strömmar upp till 1600 A. I övrigt verkar batterivagnen har varit vanlig om man studerar fotografier från 40- och 50-tal. Den fanns i standardiserat utförande med en svart-gul trälåda på en vagn. Något av museerna visar en dylik vill jag minnas. Den fanns definitivt från 40-talet. Nästa Startvagn som introducerades var först på 1970-talet och det var Startvagn 704, med identisk generator som bogserbil 959 och med Volvo B30-motor. Anskaffades i litet antal.

/Ragnar Dyrssen
/Ragnar Dyrssen, Bromma
Eastanglia
 
Inlägg: 11
Blev medlem: 14 okt 2010, 23:12
Ort: Bromma

Re: Staggar till 29:an

Inläggav hanfeh » 04 jan 2018, 16:50

Tack för all bra information. Om jag försöker lista upp informationen per bild 1-4 är då följande riktigt?
Bild 1: Startvagn 703, användes 50-70 tal. Finns både på F1 och F15 museum. Min bild är från F15 museum.
Bild 2: Batterivagn beteckning ???, anv 40-60-tal. Har bilder från alla årtionden. Min bild är från F10 museum.
Bild 3: Start/Batterivagn, Inga uppgifter?
Bild 4 (separat): Startvagn beteckning ???, bilden är från Optand. Verkar lik Startvagn 703 men olika hjul, mm.

Startvagn 704. Är det någon av de två på bilderna nedan? (Överst bild från SMHS Delary och under Aeroseum.)
Har en notering att den överst heter Startvagn 740?

Jag har även bilder från FVM på en Kraftvagn 102A/B som det står användes till 32 och 35.

Jag har försökt att nå dig på det telefonnr du uppgav i tråd ang rulltankar men efter många försök svarade en dam och det visade sig vara fel nr.

Bild

Bild
/Hasse
hanfeh
 
Inlägg: 15
Blev medlem: 16 apr 2017, 15:30
Ort: Enskede, Stockholm

Re: Staggar till 29:an

Inläggav Björn Bäcklund » 05 jan 2018, 21:25

Bild
Är detta Startvagn 703?
Jag tänkte lägga upp en bildserie på IPMS Stockholms sida och tänkte att det kunde varit trevligt att namnge den rätt.
Användarvisningsbild
Björn Bäcklund
 
Inlägg: 9
Blev medlem: 21 jun 2018, 17:30

Re: Staggar till 29:an

Inläggav Per Björkqvist » 05 jan 2018, 23:42

Helt korrekt, Startvagn 703 :D
Användarvisningsbild
Per Björkqvist
 
Inlägg: 265
Blev medlem: 23 feb 2008, 10:09
Ort: Linköping

Re: Staggar till 29:an

Inläggav hanfeh » 06 jan 2018, 13:33

Jag har försökt att göra en sammanställning på de olika startaggregat jag hittat med de data jag har. Nederst har jag även tagit med tre st elverk som använts inom FV. Tacksam för alla typer av kommentarer avseende beteckning, tidsperiod, var de finns bevarade, fpl-typer, antal, mm. En del bilder är från FVM arkiv då jag inte sett dessa objekt ute på museer. Benämningarna jag sett verkar inte vara helt konsistenta då jag sett både kraft- och start- (Stagg). Antar att Beredskapsaggregat (Bragg) används när det finns AC-funktion.
På bilder jag har verkar det även finnas andra typer men vet ej om dessa bara är versioner med lite annan utformning av t ex ventgaller.

Bild 1; Batterivagn ???. Användes 40-60 tal. Finns på F10 museum.
Bild 2; Batterivagn ???. Användes till 29 Tunnan.
Bild 3; Startvagn ???. Finns på Optand.
Bild

Bild 4; Startvagn 703. Användes sent 40-tal? - 70-tal. Finns på F1 och F15 museum.
Bild 5; Kraftfvagn 102 (A och B ver.). Användes till 32 & 35.
Bild 6; Startvagn 704?. 70-talet. Användes till 35. Finns vid F11 museum, Aeroseum och F1 museum?.
Bild

Bild 7; Kraftvagn 745 A. Finns på SMHS Delary.
Bild 8; Kraftvagn 745 B.
Bild 9; Kraftvagn 745 C.
Bild

Bild 10; Kraftvagn 745 D.
Bild 11; Kraftvagn / Beredskapsaggregat 745 G. Användes till 37.
Bild 12; Kraftvagn 745 D och 745 G. Foto från Aeroseum.
Bild

Jag lägger även till FV elverk jag hittat.
Bild 13; Motorelverk 715.
Bild 14; Motorelverk 724 A.
Bild 15; Motorelverk 725. Finns vid F11 museum och användes vid baser, Rb68 (egen erfarenhet) samt Undplut 37.
Bild
/Hasse
hanfeh
 
Inlägg: 15
Blev medlem: 16 apr 2017, 15:30
Ort: Enskede, Stockholm


Återgå till Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 18 gäster

cron