Sida 1 av 1

SAAB Safir B/C/D skillnader?

InläggPostat: 21 nov 2017, 02:50
av Björn Bäcklund
Jag tänkte ge mig på Safiren i modellbygge men blir inte klok på skillnaderna mellan varianterna. B skall ju vara en tresitsig med en bränsletank i stället för en fjärde sittplats.
C blev fyrsitsig med tankarna i vingarna istället och en D är väl som en C fast med en annan motor så avgasrören sitter på annan plats.
Så långt tror jag att jag hänger med men vad skiljer utseendemässigt på B och C vingen? Jag misstänker att det borde finnas bränslepåfyllning på vingarna. På bilder verkar det finnas några "bulor" i framkant ganska nära kroppen på C och D plan. Är det påfyllningen och det som skiljer vingarna åt utseendemässigt?
Den norska 91B-2 sägs vara en Safir med B-kropp och C-vingar utan bränsletankar. Det borde ju innebära att den var tresitsig. Hur var det då med vingarna på den. Skiljer dom sig i utseende från en B-vinge?
Safirboken ger inte så mycket information. Safiren verkar överhuvudtaget vara ganska dåligt dokumenterad.

Re: SAAB Safir B/C/D skillnader?

InläggPostat: 21 nov 2017, 13:53
av Jonny
Det stämmer väl det mesta som du kommit fram till
-B, tresitsig
-B-2, tresitsig med C-vinge utan bränsletankar (ingen utseendemässig skillnad mot B-vinge)
-C, fyrsitsig, bränsletankar i vingarna
-D, som C men med fyrcylindrig motor, lite annat utförande på avgasrören
Både Heller och Tarangus har C-vinge i sina modeller. På både över och undersidan av vingen rätt nära kroppen finns ett liten bula
som har med tanken att göra så på en B eller B-2 ska man slipa bort dom.
Det har funnits tre olika propellrar på Safiren. Bruna blad, ser ut som trä men är bakelitblad, svarta blad är träblad och ljusgrå
är metallblad.

Jonny

Re: SAAB Safir B/C/D skillnader?

InläggPostat: 21 nov 2017, 21:28
av Björn Bäcklund
Tack för svaret. Dom flesta bilder på Safiren är tagna ur vinklar där man inte ser den delen av vingen så jag vågade inte chansa. Men då börjar jag väl slipa lite på vingen.