av Lars Sundin » 25 okt 2017, 23:45
Beskrivningen av bombgaffeln du ger är ju "väldigt abstrakt" men jag kan tyvärr inte visa den mer konkret. Men jag ville visa andra forumläsare vad en bombgaffel var för något.
Det är Wilkensons berättelse i Saab-Minnen del 1 jag citerat. I hans fortsatta text nämner han att bomblåsen (för B 17) inte var lätta att få att fungera. De skulle ju fungera under hög G-belastning. Men han ger ingen detaljerad beskrivning annat än att det var svårt att få dem att fungera.
"Vi hade konstruerat ett lås med en snabb magnet, vars rörelse fördes ut genom en gummimanschett till bombkroken, som var säkrad mekaniskt." skriver Wilkenson. Det visade sig vara föga tillförlitligt, gummimanschetten åldrades snabbt. Bomber trillade här och där. Wilkenson beskriver inte närmare hur problemen löstes annat än att "man forcerade fram en bättre lösning och bytte ut alla låsen ute på flottiljerna. En förskräcklig historia..."
Senast redigerad av
Lars Sundin 26 okt 2017, 00:08, redigerad totalt 1 gång.