Saab 18 bombgafflar.

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Saab 18 bombgafflar.

Inläggav blockhaj » 25 okt 2017, 20:57

Hej hag har hittat en beskrivning på Saab 18's bombgafflar men jag har inte den tekniska uppfattningen att förstå hur denna bombgaffel fungerade eller såg ut? kan någon som förstår beskrivningen kunstruera en basic bild i paint eller liknande som visar hur denna gombgaffel såg ut och fungerade?
Här är beskrivningen
https://i.imgur.com/J1xjyv0.jpg
https://i.imgur.com/4OzJdI6.jpg
Användarvisningsbild
blockhaj
 
Inlägg: 71
Blev medlem: 02 apr 2017, 11:12
Ort: Stöckhölm

Re: Saab 18 bombgafflar.

Inläggav Mats Averkvist » 25 okt 2017, 22:38

Jag har alltid trott att bombgaffel var den anordning som förde bomben utanför propellerfältet och som då hindrade att bomben träffade densamma... där ser man...
Användarvisningsbild
Mats Averkvist
 
Inlägg: 1251
Blev medlem: 23 feb 2008, 10:33
Ort: Strömsnäsbruk

Re: Saab 18 bombgafflar.

Inläggav Lars Sundin » 25 okt 2017, 22:50

Som jag uppfattat det var en bombgaffel en hållare typ "svängarm" som vid bombfällning från brant dykning förde bomben bort från flygplanskroppen så att bomben inte föll in i propellern.

Denna funktion/konstruktion kan måhända anas i denna bild: https://digitaltmuseum.se/011013054078/ ... bombgaffel

Med B 5 störtbombades. Kanske det även gjordes med B 17 men knappast med B 18. Man gick över till de måttligare dykvinklar som Wilkenson-siktet möjliggjorde. Se https://larsan13.files.wordpress.com/20 ... -tanke.jpg för skälen för flackare dykning, en text hämtad från "Saab-minnen".

I "Saab-Minnen" ( http://saabveteran.se/minnen/index.htm ) kan kanske mer hittas. Samt hos Arboga elektronikhistoriska förening: http://www.aef.se/Info_AEF/Info_AEF.htm

Se även min blogg: https://larsan13.wordpress.com/2012/05/ ... och-doden/

Störtbombning, det lät häftigt det när man var liten grabb!
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2898
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Re: Saab 18 bombgafflar.

Inläggav blockhaj » 25 okt 2017, 23:25

Jag vet hur en bombgaffel fungerar men jag menade mer specefikt hur den ser ut och fungerar på b 18 då det verkar va flera delar som rör sig.
Användarvisningsbild
blockhaj
 
Inlägg: 71
Blev medlem: 02 apr 2017, 11:12
Ort: Stöckhölm

Re: Saab 18 bombgafflar.

Inläggav Lars Sundin » 25 okt 2017, 23:45

Beskrivningen av bombgaffeln du ger är ju "väldigt abstrakt" men jag kan tyvärr inte visa den mer konkret. Men jag ville visa andra forumläsare vad en bombgaffel var för något.

Det är Wilkensons berättelse i Saab-Minnen del 1 jag citerat. I hans fortsatta text nämner han att bomblåsen (för B 17) inte var lätta att få att fungera. De skulle ju fungera under hög G-belastning. Men han ger ingen detaljerad beskrivning annat än att det var svårt att få dem att fungera.

"Vi hade konstruerat ett lås med en snabb magnet, vars rörelse fördes ut genom en gummimanschett till bombkroken, som var säkrad mekaniskt." skriver Wilkenson. Det visade sig vara föga tillförlitligt, gummimanschetten åldrades snabbt. Bomber trillade här och där. Wilkenson beskriver inte närmare hur problemen löstes annat än att "man forcerade fram en bättre lösning och bytte ut alla låsen ute på flottiljerna. En förskräcklig historia..."
Senast redigerad av Lars Sundin 26 okt 2017, 00:08, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2898
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Re: Saab 18 bombgafflar.

Inläggav blockhaj » 26 okt 2017, 00:07

Lars Sundin skrev:OK, Wilkenson utnyttjade ej bombgafflar överhuvudtaget. Kanske B 18 aldrig hade bombgafflar?

Det är Wilkensons berättelse i Saab-Minnen del 1 jag citerat. I hans fortsatta text nämner han att bomblåsen (för B 17) inte var lätta att få att fungera. De skulle ju fungera under hög G-belastning. Men han ger ingen detaljerad beskrivning annat än att det var svårt att få dem att fungera.

"Vi hade konstruerat ett lås med en snabb magnet, vars rörelse fördes ut genom en gummimanschett till bombkroken, som var säkrad mekaniskt." skriver Wilkenson. Det visade sig vara föga tillförlitligt, gummimanschetten åldrades snabbt. Bomber trillade här och där. Wilkenson beskriver inte närmare hur problemen löstes annat än att "man forcerade fram en bättre lösning och bytte ut alla låsen ute på flottiljerna. En förskräcklig historia..."

Beskrivningen är från den offeciella B 18B manualen men jag har även hört att B 18A hade premiär för dem då bombsikte m/42B inte var färdigutvecklad. Dock är mitt problem att jag inte vet vad delarna som beskrivs är. Vad te.x. är ett tvärrör? Eller snedstötta?
Användarvisningsbild
blockhaj
 
Inlägg: 71
Blev medlem: 02 apr 2017, 11:12
Ort: Stöckhölm

Re: Saab 18 bombgafflar.

Inläggav eralehm » 26 okt 2017, 03:00

Av beskrivningen att döma borde bombgaffeln ha sett ut ungefär som nedan. Proportionerna är naturligtvis svåra att säga något om.

/Leif H

Bombgaffel B 18.jpg
eralehm
 
Inlägg: 400
Blev medlem: 25 feb 2008, 01:22
Ort: Tullinge

Re: Saab 18 bombgafflar.

Inläggav blockhaj » 26 okt 2017, 03:24

eralehm skrev:Av beskrivningen att döma borde bombgaffeln ha sett ut ungefär som nedan. Proportionerna är naturligtvis svåra att säga något om.

/Leif H

Bombgaffel B 18.jpg

Tack som fan. Ser verkligen mer ut som en gaffel än den klassiska typen.
Användarvisningsbild
blockhaj
 
Inlägg: 71
Blev medlem: 02 apr 2017, 11:12
Ort: Stöckhölm


Återgå till Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst