På Fb berättar Rolf Gustafsson "" Jag flög B 17 som flygsignalist 1949. Vi flög i fasta besättningar och jag hade nöjet att mest
flyga med Lennart Wikander. Vid en förbandsflygning nära flygfältet på Såtenäs bröt Lennart ifrån förbandet och stängde bränslekranarna
med motorstopp som följd. Ett hydraulrör som gick på insidan av kabinen hade brustit och hydraulvätskan sprutade rätt i ansiktet på honom.
Han trodde det var bensin. Vi ansatte landning mot fältet men nådde inte fram utan ansatte landningen mot åkern som gick vid sidan om Gyllene Vingen.
Eftersom det var hydraulbortfall låste inte stället i utfällt läge, vilket säkert var tur.
Vi for igenom en höhässja och kanade på buken fram mot vägen mellan Tun och flottiljvakten.
När vi nådde vägen var farten fortfarande rätt hög och när motorn slog i den cirka en meter höga vägbanken reste sig flygplanet
nästan lodrätt med stjärten i luften. Jag tycktes mig stå rätt upp i färdriktningen. Men då brast vägbanken och
flygplanet vred sig 90 grader åt vänster och hamnade på buken på andra sidan vägen. Flygplanet tog omedelbart eld.
Eftersom vi hamnat på rätt köl kunde vi öppna huvarna och kasta oss ut.
Där och då fattade jag beslutet att söka till flygskolan och lyckades komma in och börja min flygutbildning 1950.
Detta var mitt första allvarliga flygtillbud. Det skulle komma flera under mina 43 år i Flygvapnet,
varav 40 i flygtjänst, men jag kunde 1989 lämna tjänsten något sliten men vid gott liv!""
Tack Rolf Gustafsson.
Bild::
https://scontent.farn1-1.fna.fbcdn.net/ ... e=5B8DDDA4https://scontent.farn1-1.fna.fbcdn.net/ ... e=5B4EEE84Kolla även::
viewtopic.php?f=64&t=11298&p=49675&sid=36e854d7979152a52c45286d08897d3f#p49675