Sida 1 av 1

Bildfråga haveri

InläggPostat: 19 sep 2017, 13:48
av Sven-Erik Jönsson
Tacksam för all hjälp med identifiering av foto på detta haveri.
Min gissning är att det är en FFVS J 22, men jag kan ha fel.
På fotobaksida står noterat "Anderssons vrålåk efter avslutat haveri".
I övrigt finns tyvärr inga uppgifter.

002-1162162.jpg

Re: Bildfråga haveri

InläggPostat: 19 sep 2017, 15:32
av Bengt Ekbladh
Stjärtpartiet tycker nog jag mer liknar en Typ 17, J22 ser annorlunda ut.
I så fall finns ett par 17 ,med en Andersson medverkande.
eller finns andra kandidater?

Re: Bildfråga haveri

InläggPostat: 19 sep 2017, 16:30
av Sven-Erik Jönsson
Tack Bengt!
Då bör det vara 17344, haveri den 1949-06-13 på F 7, Såtenäs efter nödlandning pga hydrauloljeläckage i förarutrymme.
Stannade nära vaktbyggnaden efter buklandning, totalförstördes genom brand.
Besättningen erhöll endast mindre blessyrer. Planets kod var F 7 - gul L.

Se även http://forum.flyghistoria.org/viewtopic.php?f=64&t=11298&p=33763&hilit=17344&sid=0aaff33c4b18ed9889a85014541918d2&sid=0aaff33c4b18ed9889a85014541918d2#p33763

002-1026956.jpg
F 17A, nr 17344 efter haveriet. Foto: F 7 fotograf Signal.

Re: Bildfråga haveri

InläggPostat: 19 sep 2017, 16:48
av Bengt Ekbladh
Verkar nog vara detta haveri......men vad menas då med .."Anderssons vrålåk efter avslutat haveri" ?
Att planet är märkt L syns ju på båda fotonen.
Besättningen i 17344 var ..Besättningen ff furir Sven Erik L Wikander (GFSU:1). Skrubbsår i tinningen, fsig korpral Rolf Uno Gustafsson ( GFSU:1 fsig). Lindrig kontusion å bröstkorgens framsida.

Vem var Andersson ?, kanske "bara" hans fotoalbum ..med kanske något vitsigt eller ev. någon sammanblandning från skribentens sida?
Vem vet?

Re: Bildfråga haveri

InläggPostat: 19 sep 2017, 20:31
av eralehm
Andersson kan väl ha varit mekanikern: dom hade vanligen "egna" flygplan.

/Leif H

Re: Bildfråga haveri

InläggPostat: 13 maj 2018, 19:58
av Bengt Ekbladh
På Fb berättar Rolf Gustafsson "" Jag flög B 17 som flygsignalist 1949. Vi flög i fasta besättningar och jag hade nöjet att mest
flyga med Lennart Wikander. Vid en förbandsflygning nära flygfältet på Såtenäs bröt Lennart ifrån förbandet och stängde bränslekranarna
med motorstopp som följd. Ett hydraulrör som gick på insidan av kabinen hade brustit och hydraulvätskan sprutade rätt i ansiktet på honom.
Han trodde det var bensin. Vi ansatte landning mot fältet men nådde inte fram utan ansatte landningen mot åkern som gick vid sidan om Gyllene Vingen.
Eftersom det var hydraulbortfall låste inte stället i utfällt läge, vilket säkert var tur.
Vi for igenom en höhässja och kanade på buken fram mot vägen mellan Tun och flottiljvakten.
När vi nådde vägen var farten fortfarande rätt hög och när motorn slog i den cirka en meter höga vägbanken reste sig flygplanet
nästan lodrätt med stjärten i luften. Jag tycktes mig stå rätt upp i färdriktningen. Men då brast vägbanken och
flygplanet vred sig 90 grader åt vänster och hamnade på buken på andra sidan vägen. Flygplanet tog omedelbart eld.
Eftersom vi hamnat på rätt köl kunde vi öppna huvarna och kasta oss ut.

Där och då fattade jag beslutet att söka till flygskolan och lyckades komma in och börja min flygutbildning 1950.
Detta var mitt första allvarliga flygtillbud. Det skulle komma flera under mina 43 år i Flygvapnet,
varav 40 i flygtjänst, men jag kunde 1989 lämna tjänsten något sliten men vid gott liv!""
Tack Rolf Gustafsson.
Bild::

https://scontent.farn1-1.fna.fbcdn.net/ ... e=5B8DDDA4


https://scontent.farn1-1.fna.fbcdn.net/ ... e=5B4EEE84


Kolla även::
viewtopic.php?f=64&t=11298&p=49675&sid=36e854d7979152a52c45286d08897d3f#p49675