Färgbilder på gamla FV-fordon

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Färgbilder på gamla FV-fordon

Inläggav eralehm » 12 sep 2017, 14:52

Till ett bokprojekt söker jag färgbilder på amerikanska surplusfordon från andra världskriget i svensk militär tjänst. Även sådana ombyggda till radarfordon, med mera. Det gäller främst GMC, Dodge och Brockway-fordon, men även mer udda typer som Autocar och snövessla.

Även färgbilder på fordon från Armén och Marinen är av intresse, och också bra svart-vita bilder. Inga museifordon, dock.

Svara här eller till leif@leifhellstrom.com

/Leif H
eralehm
 
Inlägg: 400
Blev medlem: 25 feb 2008, 01:22
Ort: Tullinge

Re: Färgbilder på gamla FV-fordon

Inläggav Stellan » 12 sep 2017, 19:41

Ser framemot resultatet. Har dock inget bildmaterial.
Stellan
 
Inlägg: 402
Blev medlem: 05 maj 2008, 15:14

Re: Färgbilder på gamla FV-fordon

Inläggav Alexander Thörn » 13 sep 2017, 18:36

Spännande bokprojekt, detta är ett tema det finns väldigt lite, om inget, skrivet om. Jag har en Lastterrängbil 915 (renoveringsobjekt) en Terrängbil 1-1/2t D (renoveringsobjekt) och en Bandvagn m/48 (under renovering) hemma i verkstaden så jag ser fram i mot resultatet.

Här är en sida med en del bilder på Bv m/48, några i färg: http://www.engabreen.se/tarfala-and-svalbard-gallery/svalbard/
Jag har fler bilder på Bv m/48 och m/48m i datorn som jag kan maila över om du är intresserad.
Alexander Thörn
 
Inlägg: 27
Blev medlem: 19 apr 2008, 20:36
Ort: Asker, Norge

Re: Färgbilder på gamla FV-fordon

Inläggav eralehm » 14 sep 2017, 00:26

Ha! Jag har just ägnat ett par timmar åt att titta på Vessle-bilder från Svalbard i en annan databas (Alvin). Tyvärr fanns dock inga färgbilder på de två svenska m/48 på Svalbard i gammalt fyrfärgskamouflage. Såg att din länk i alla fall hade några i färg som var olivgröna.

Har du några andra historiska bilder får du gärna mejla mig direkt.

Lastterrängbil 915 och Terrängbil 1 1/2t D är ju egentligen samma fordon och i många fall omöjliga att skilja åt. Så varför har du både ock?

/Leif H
eralehm
 
Inlägg: 400
Blev medlem: 25 feb 2008, 01:22
Ort: Tullinge

Re: Färgbilder på gamla FV-fordon

Inläggav Alexander Thörn » 14 sep 2017, 19:55

Jag har två bilder från Svalbard i färg.

Bild

Bild

Jag har några fler vesslabilder som jag skall maila över till dig i helgen.

Varför två Dodgar? Egentligen har jag tre :-| , dom två svenska och så en körbar med förflutet i Norska armén.
Så här ligger det till, jag köpte först 915'en vilket var ett påbörjat skogsbil bygge som inte färdigställts, så det saknas ganska mycket på den. Bland annat så saknas flaket och hytten som den skall ha då den varit i Kustartilleriet, enligt det militära reg. beviset.
Så under mitt sökande efter delar så dök den norska WC 52'an upp, snubben som sålde den ville inte sälja delarna jag var intresserad av utan att jag köpte bilen också. Sagt och gjort. Den tredje, tgb 1-1/2t D, var det en jag känner genom mitt jagande efter vessladelar som sålde. Den är i det närmaste i väldigt bra skick, saknar dock original motorn som är utbytt med en Volvo och så är kapellet borta. Annars den är helt rost fri och så finns alla svenska dataplåtarna där. Så den kunde jag bara inte säga nej tack till när jag fick chansen att köpa den. Så så enkelt är det att skaffa sig för många Dodgar på två år :-)
Alexander Thörn
 
Inlägg: 27
Blev medlem: 19 apr 2008, 20:36
Ort: Asker, Norge


Återgå till Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst