He 111
Postat: 27 jul 2017, 19:30
Nån som vet mer om det här projektet?
http://www.forcedlandingcollection.se/L ... -rest.html
http://www.forcedlandingcollection.se/L ... -rest.html
Svensk Flyghistorisk Förening - www.flyghistoria.org
http://forum.flyghistoria.org/
"1H+DN var utrustad med flera ovanliga tillbehör. Bl.a. var planet avsett för katapultstart.
Själva kroken hittade vi på stranden av Sitasjaure och först senare upptäcktes i handböcker var kroken skulle sitta.
Allt passade perfekt. Denna utrustning kom aldrig i användning då tyskarnas byggen av Hangarfartyg skrinlades. "
Zimme skrev:P-3 var ju som sagt utrustad med DB-motorer medan Sitasheinkeln uppenbart har Jumomotorer så det kan ju inte röra sig om en av de åtta.
Men man blir ju mer och mer nyfiken på vad användningsområdet var, landkatapult känns ju lite bakvänt, borde vara enklare att förlänga banan istället..
Lars Sundin skrev:Jag föreställer mig att KL-12 var en vinsch helt enkelt, med en fritt löpande lina mellan själva vinschen och planet som rullade på marken. Som en segelflygvinsch. Har förgäves googlat men har fått intrycket att det inte finns någon speciell räls, några tiotal meter lång, som på katapultförsedda fartyg. Det finns filmer som jag gissar visar åtminstone själva idén visar min googling.
Tillägg:
Har nu funderat, googlat och skannat en bild. Luftwaffe testade en mängd olika sätt att bogsera "flygande föremål", t ex ett annat flygplan. Några metoder visas på http://www.luftarchiv.de/index.htm?/bor ... chlepp.htm
Här ser man en bit ned på sidan två bilder, där den övre visar hur överlastade He 111 får starthjälp med en vinsch. Den undre bilden visar i förgrunden själva vinschen. Ungefär som jag tänkte mig det hela. En krok en bit framför planets tyngdpunkt kommer till användning. Grejorna ser stadigare ut det som vi sett tidigare i tråden. Kanske det handlar om olika krokar? Av bildtexten får man intrycket att denna möjlighet var "standard" men enligt tidigare uppgift skulle det vara bara några få individer som blev så utrustade.
Bland de olika bogsermetoderna förkommer "bärsläp" där det bogserade föremålet hänger under Heinkeln (samma krokposition tror jag) men även kan "flyga" med hjälp av sina vingar. Här nedan en bild från utprovningen av raketplanet Bachem Natter där man utprovar allmänna egenskaper. Nattern har ingen motor igång. Snart ska dess pilot Erich Klöckner, som hade en del problem med att få planet att flyga på vingarna och inte bara hänga under, lämna planet med fallskärm och Heinkel-föraren lämpa av Nattern. Båda momenten klarades av, även om Natter-piloten Klöckner upplevde fallskärmslandningen mitt på en hård betongbana ganska omtumlande. Nattern sattes däremot av på gräset och fick obetydliga skador.
https://larsan13.files.wordpress.com/20 ... chlepp.jpg
Bilden hämtad från sid 166 i i Wolfgang Spätes antologi "Test Pilots". Originalet gavs ut på tyska av Aviatic Verlag. Förordet är daterat hösten 1995, Späte avled våren 1997. Jag köpte boken på Duxford 2007.
Mats Averkvist skrev:Tyskarna hade en typ av bogsergaffel som var fäst i eller i närheten av sporrhjulsaxeln.
[ Post made via Android ]