He 111

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

He 111

Inläggav Zimme » 27 jul 2017, 19:30

Nån som vet mer om det här projektet?
http://www.forcedlandingcollection.se/L ... -rest.html
Användarvisningsbild
Zimme
 
Inlägg: 42
Blev medlem: 30 maj 2011, 11:29

Re: He 111

Inläggav Mats Averkvist » 28 jul 2017, 12:34

Det finns mycket skrivet om detta, både i tidskrifter och på nätet. Sök på Sitasjaure + Heinkel

[ Post made via Android ] Bild
Användarvisningsbild
Mats Averkvist
 
Inlägg: 1251
Blev medlem: 23 feb 2008, 10:33
Ort: Strömsnäsbruk

Re: He 111

Inläggav Stellan » 28 jul 2017, 13:23

Lades in nytt bildmaterial så sent som i går http://www.forcedlandingcollection.se/L ... rest2.html
Stellan
 
Inlägg: 402
Blev medlem: 05 maj 2008, 15:14

Re: He 111

Inläggav Mikael Olrog » 29 jul 2017, 08:02

Kul att se uppdateringen! Vilket jobb ni gör!
Användarvisningsbild
Mikael Olrog
 
Inlägg: 123
Blev medlem: 23 feb 2008, 20:12

Re: He 111

Inläggav Zimme » 01 aug 2017, 13:10

Har kollat runt en hel del men man vill ju alltid ha mer, Ett sånt projekt förtjänar mer uppmärksamhet än det i nuläget har.

En fråga som uppkommit är ang den här bilden:
http://www.forcedlandingcollection.se/pLW/LW017-rest/1706-01.jpg

Bildtexten säger:
"1H+DN var utrustad med flera ovanliga tillbehör. Bl.a. var planet avsett för katapultstart.
Själva kroken hittade vi på stranden av Sitasjaure och först senare upptäcktes i handböcker var kroken skulle sitta.
Allt passade perfekt. Denna utrustning kom aldrig i användning då tyskarnas byggen av Hangarfartyg skrinlades. "


Hur bekräftat är det att det är en krok avsett för katapultstart från hangarfartyg? Går det att bekräfta att planet var utrustat för hangarfartygsbasering är det ju smått sensationellt, jag har letat men inte hittat nått som säger att Tyskarna avsåg att flyga med He 111 från hangarfartyg så går det att verifiera uppgifterna så visar det ju på ett tidigare i princip okänt användningsområde för He 111.
Användarvisningsbild
Zimme
 
Inlägg: 42
Blev medlem: 30 maj 2011, 11:29

Re: He 111

Inläggav Stellan » 01 aug 2017, 15:05

På Wikipedia...står att läsa "The P-3 was powered with the same DB601A-1 engines. The aircraft was also designed to take off with a land catapult (KL-12). A towing hook was added to the fuselage under the cockpit for the cable. Just eight examples were produced, all without bomb equipment.[41]" Land katapult???? Enligt FLC ska detta vara en H-3 dock....

Ed.
"Land catapults were tested; the German Luftwaffe had a prototype (FIST Landflugzeugschleuder Kl 12)* troops-tested in early 1941 already. A piston engine of 320 hp towed and accelerated an aircraft of 14,000 kg to 200 kph on 100 m runway length apparently. He 111 bombers were used for at least some of the tests. I always remember this when I read that the Americans are having trouble with their electromagnetic catapult and are spending money like crazy on it." http://defense-and-freedom.blogspot.se/ ... tests.html

Har aldrig läst något om att man skulle ha annat än Fi 167, Bf 109 och Ju 87 på Graf Zeppelin. Tveksamt om man skulle kunat landa säkert med He 111 även om Doolottle lyckades få UPP ett gäng B-25 från Hornet.
Stellan
 
Inlägg: 402
Blev medlem: 05 maj 2008, 15:14

Re: He 111

Inläggav Zimme » 01 aug 2017, 18:01

P-3 var ju som sagt utrustad med DB-motorer medan Sitasheinkeln uppenbart har Jumomotorer så det kan ju inte röra sig om en av de åtta.
Men man blir ju mer och mer nyfiken på vad användningsområdet var, landkatapult känns ju lite bakvänt, borde vara enklare att förlänga banan istället..
Användarvisningsbild
Zimme
 
Inlägg: 42
Blev medlem: 30 maj 2011, 11:29

Re: He 111

Inläggav Stellan » 01 aug 2017, 21:32

Zimme skrev:P-3 var ju som sagt utrustad med DB-motorer medan Sitasheinkeln uppenbart har Jumomotorer så det kan ju inte röra sig om en av de åtta.
Men man blir ju mer och mer nyfiken på vad användningsområdet var, landkatapult känns ju lite bakvänt, borde vara enklare att förlänga banan istället..

...om inte delar av denna tidigare ingick i någon P-3:a...

Nyfiken på varifrån uppgiften om att He 111 var planerad att starta från hangarfartyg kommer ifrån. Går det att få se en bild på sidan i den omnämnda instruktionsboken? Har funderat på om krokarna kan ha haft någon annan funktion men inte komit fram till något självklart.

Det verkar ju inte varit någon hit med landkatapulten så det var väl därför det inte blev någon fortsättning.
Stellan
 
Inlägg: 402
Blev medlem: 05 maj 2008, 15:14

Re: He 111

Inläggav Lars Sundin » 01 aug 2017, 21:56

Jag föreställer mig att KL-12 var en vinsch helt enkelt, med en fritt löpande lina mellan själva vinschen och planet som rullade på marken. Som en segelflygvinsch. Har förgäves googlat men har fått intrycket att det inte finns någon speciell räls, några tiotal meter lång, som på katapultförsedda fartyg. Det finns filmer som jag gissar visar åtminstone själva idén visar min googling.

Tillägg:

Har nu funderat, googlat och skannat en bild. Luftwaffe testade en mängd olika sätt att bogsera "flygande föremål", t ex ett annat flygplan. Några metoder visas på http://www.luftarchiv.de/index.htm?/bor ... chlepp.htm

Här ser man en bit ned på sidan två bilder, där den övre visar hur överlastade He 111 får starthjälp med en vinsch. Den undre bilden visar i förgrunden själva vinschen. Ungefär som jag tänkte mig det hela. En krok en bit framför planets tyngdpunkt kommer till användning. Grejorna ser stadigare ut det som vi sett tidigare i tråden. Kanske det handlar om olika krokar? Av bildtexten får man intrycket att denna möjlighet var "standard" men enligt tidigare uppgift skulle det vara bara några få individer som blev så utrustade.

Bland de olika bogsermetoderna förkommer "bärsläp" där det bogserade föremålet hänger under Heinkeln (samma krokposition tror jag) men även kan "flyga" med hjälp av sina vingar. Här nedan en bild från utprovningen av raketplanet Bachem Natter där man utprovar allmänna egenskaper. Nattern har ingen motor igång. Snart ska dess pilot Erich Klöckner, som hade en del problem med att få planet att flyga på vingarna och inte bara hänga under, lämna planet med fallskärm och Heinkel-föraren lämpa av Nattern. Båda momenten klarades av, även om Natter-piloten Klöckner upplevde fallskärmslandningen mitt på en hård betongbana ganska omtumlande. Nattern sattes däremot av på gräset och fick obetydliga skador.

https://larsan13.files.wordpress.com/20 ... chlepp.jpg

Bilden hämtad från sid 166 i i Wolfgang Spätes antologi "Test Pilots". Originalet gavs ut på tyska av Aviatic Verlag. Förordet är daterat hösten 1995, Späte avled våren 1997. Jag köpte boken på Duxford 2007.
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2898
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Re: He 111

Inläggav Mats Averkvist » 02 aug 2017, 09:16

Tyskarna hade en typ av bogsergaffel som var fäst i eller i närheten av sporrhjulsaxeln.

[ Post made via Android ] Bild
Användarvisningsbild
Mats Averkvist
 
Inlägg: 1251
Blev medlem: 23 feb 2008, 10:33
Ort: Strömsnäsbruk

Re: He 111

Inläggav Zimme » 02 aug 2017, 12:53

Lars Sundin skrev:Jag föreställer mig att KL-12 var en vinsch helt enkelt, med en fritt löpande lina mellan själva vinschen och planet som rullade på marken. Som en segelflygvinsch. Har förgäves googlat men har fått intrycket att det inte finns någon speciell räls, några tiotal meter lång, som på katapultförsedda fartyg. Det finns filmer som jag gissar visar åtminstone själva idén visar min googling.

Tillägg:

Har nu funderat, googlat och skannat en bild. Luftwaffe testade en mängd olika sätt att bogsera "flygande föremål", t ex ett annat flygplan. Några metoder visas på http://www.luftarchiv.de/index.htm?/bor ... chlepp.htm

Här ser man en bit ned på sidan två bilder, där den övre visar hur överlastade He 111 får starthjälp med en vinsch. Den undre bilden visar i förgrunden själva vinschen. Ungefär som jag tänkte mig det hela. En krok en bit framför planets tyngdpunkt kommer till användning. Grejorna ser stadigare ut det som vi sett tidigare i tråden. Kanske det handlar om olika krokar? Av bildtexten får man intrycket att denna möjlighet var "standard" men enligt tidigare uppgift skulle det vara bara några få individer som blev så utrustade.

Bland de olika bogsermetoderna förkommer "bärsläp" där det bogserade föremålet hänger under Heinkeln (samma krokposition tror jag) men även kan "flyga" med hjälp av sina vingar. Här nedan en bild från utprovningen av raketplanet Bachem Natter där man utprovar allmänna egenskaper. Nattern har ingen motor igång. Snart ska dess pilot Erich Klöckner, som hade en del problem med att få planet att flyga på vingarna och inte bara hänga under, lämna planet med fallskärm och Heinkel-föraren lämpa av Nattern. Båda momenten klarades av, även om Natter-piloten Klöckner upplevde fallskärmslandningen mitt på en hård betongbana ganska omtumlande. Nattern sattes däremot av på gräset och fick obetydliga skador.

https://larsan13.files.wordpress.com/20 ... chlepp.jpg

Bilden hämtad från sid 166 i i Wolfgang Spätes antologi "Test Pilots". Originalet gavs ut på tyska av Aviatic Verlag. Förordet är daterat hösten 1995, Späte avled våren 1997. Jag köpte boken på Duxford 2007.


Riktigt intressant och det är nog svaret på gåtan, En vinschanordning är ju ändå relativt lätt att få på plats och kan ju hjälpa till en del att få upp kärran med en last som eg inte tillåts från fältet i fråga. Att de skulle utrusta produktionsmodeller för att operera från ett icke-existerande hangarfartyg känns långsökt.
Användarvisningsbild
Zimme
 
Inlägg: 42
Blev medlem: 30 maj 2011, 11:29

Re: He 111

Inläggav Zimme » 02 aug 2017, 13:07

Mats Averkvist skrev:Tyskarna hade en typ av bogsergaffel som var fäst i eller i närheten av sporrhjulsaxeln.

[ Post made via Android ] Bild


Att 111:an användes för bogsering av glidflygplan är ju känt, tror dock inte det är en sån krok i det här fallet eftersom den sitter så långt fram.
Användarvisningsbild
Zimme
 
Inlägg: 42
Blev medlem: 30 maj 2011, 11:29

Re: He 111

Inläggav Mikael Olrog » 02 aug 2017, 21:08

Lars har rätt, det rör sig om krok för KL-12 vinsch som var en katapult start för överlastade landflygplan. Förutom He 111 så finns det exempel på att även några exemplar av Ju 86 utrustades med krok för sådan vinsch - bl.a. inför försök att utföra transatlantiska flygningar. Så det rör sig alltså inte om en hangarfartygsbaserad version av He 111 även om det hade varit skoj!
Användarvisningsbild
Mikael Olrog
 
Inlägg: 123
Blev medlem: 23 feb 2008, 20:12

Re: He 111

Inläggav Lars Sundin » 04 aug 2017, 08:16

Jo, detta att kroken var till för användning på hangarfartyg är inte rätt. Katapulter ("slungor") fanns till lands också. Även om tyskarna sysslat med katapulter på fartyg för transatlantiska postflygplan.

Jag har sista dagarna snöat in på He 111, ett slags standardbombplan även om det potentare Ju 88 tillverkades i dubbelt så många exemplar. Nästan 15000 (plus Ju 188) mot He 111:s ca 7600 exemplar. Om Heinkel He 111 kan den nyfikne och tyskkunnige läsa på:

http://www.bredow-web.de/Sinsheim-Speye ... _h-16.html

http://www.germanluftwaffe.com/archiv/D ... 20H-20.pdf

Ett citat från den första sajten om eftermonteringsbar specialutrustning, visserligen i en senare version av typen än den hos FLC (Swedish Forced Landing Collection):

Die K a t a p u l t i e r v o r r i c h t u n g besteht aus einem unter der Kanzel eingebauten Katapulthaken und einer im Rumpfende angebauten Festhaltevorrichtung.

Die S c h I e p p v o r r i c h t u n g besteht aus einer normalen 10-t-Messerschmitt-Schleppkupplung, die im Rumpfende eingebaut ist, und dem zur Betätigung in der Kanzel erforderlichen Hebel mit Seilzug.


Inga konstiga saker alltså. En krok under kabinen och en anordning längst bak (för att hålla katapultlinan spänd). Och släpkopplingen är väl avsedd för en stålvajer (stum!) även om det i Luftwaffe också prövades (förekom i tjänst?) andra typer av ihopkoppling; en kort stång exempelvis.

Slutligen får jag instämma i Mikael Olrogs beröm över vad man i FLC i Falkenberg-trakten åstadkommit. Inte bara en fin webbsajt utan också ett omfattande restaureringsarbetande. Stor entusiasm, det minns jag från ett föredrag i SFF-Stockholm om "Grövelsjö-Heinkeln" för många år sedan.
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2898
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen


Återgå till Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst