Användandet av 12,7 cm Målraket Mk 26?

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Användandet av 12,7 cm Målraket Mk 26?

Inläggav Stellan » 19 jul 2017, 12:00

Termen 12,7 cm Målraket Mk 26 dyker upp då man letar info om det tidiga användandet av RB 24 Sidewinder i Sverige. Som jag förstår det så sköts målraketen av från det övande flygplanet och kort därefter sköt man av Sidewindern. Om jag inte missföstått det hela rör det sig om i grunden en amerikansk HVAR 12,7 cm attackraket (så ser det ut för mitt öga i alla fall) som avsaknar stridsladdning men har bloss monterat på bakkroppen för att utgöra ett tydligare mål för IR-sökaren på Sidewindern. Utgår från att målraketen var en del av utrustningen som ingick från USA då man införde RB 24 Sidewinder i Flygvapnet.

En modelltillverkare har tydligen ett set och förklaring för amerikanska förhållanden http://www.freightdogmodels.co.uk/produ ... 37940baee5

HIttade detta om J 32B http://docplayer.se/25187046-Ur-vart-di ... arkiv.html:

"Ett första prov med rb 24 skulle ske söder Ölancl på 10000 m höjd, med skjutriktning sydo~ t ut över havet. Förutsättningar i öv­rigt var att under vänster vinge på skjutan­de fpl fanns en mål raket och under den högrE den stridsladdade roboten. Först skullE:, således målraketen avfyras och därefer roboten , som med sin värmesö­kandu enhet skulle "låsa" på mål raketen och ~ edan förhoppn ingsvis träffa densam­ma. I höger flank låg dessutom tre J 328 som intresserade åskådare. På radion medeelades: "Avfyrar målraketen nu!" Ing­entin;] hände. Nytt försök gjordes med resuilat att roboten nu for iväg utan mål i en gans ,a brant sväng åt höger -där följe­flygplanen befann sig. Att dessa försvann i en b ådskande halvroll till säkrare luftrum behö~erväl knappast nämnas."

Så till själva frågan: finns det några bilder (eller någon som själv minns denna målraket?) på hur själva upphängningen av raketen såg ut? Förstår det som att det var normal balk för RB 24. Under höger eller vänster vinge på J 29, 32 och 34? Färgsättning?
Stellan
 
Inlägg: 402
Blev medlem: 05 maj 2008, 15:14

Re: Användandet av 12,7 cm Målraket Mk 26?

Inläggav Stellan » 19 jul 2017, 12:48

Raketen kallades tydligen för TDU-11/B och sköts från en AERO 3B i sekvensordning vänster först (målraket) och sedan höger (robot) vilket stämmer med berättelsen om den misslyckade avfyrningen i mitt första inlägg. Frågan om bilder och färgsättning kvarstår dock.
Stellan
 
Inlägg: 402
Blev medlem: 05 maj 2008, 15:14

Re: Användandet av 12,7 cm Målraket Mk 26?

Inläggav Stellan » 21 jul 2017, 08:08

Nu har jag hittat en modelltillverkare som producerar nämnda Mk 26-raket. Man uppger att de få foton som finns visar på antingen en grå/vit raket eller en blå/orange variant. Ingen som sitter på egenupplevd kunskap eller bild på denna målraket i svenska sammanhang?
Stellan
 
Inlägg: 402
Blev medlem: 05 maj 2008, 15:14


Återgå till Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst