Bildteknisk fråga till webbmästaren apropå tråden om Tp 79

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Bildteknisk fråga till webbmästaren apropå tråden om Tp 79

Inläggav Arne M » 15 jul 2017, 13:37

I tråden med rubriken Interiörbilder Tp 79 så finns det flera fina färgbilder av Flygvapnets DC-3:or. Men när jag ska se dem på min Windows 10 dator med senaste version av väbbläsaren Firefox så visas inte hela bilderna; de maskas av i sidled i högerkanten så att man inte ser allt.

Men om jag sedan istället klickar på bilderna visas de i full storlek i en ny sida. Alltså enbart bilden med en omgivande svart ram. Så varför är det så här? Måste man alltså klicka på varje bild för att försäkra sig om att man ser hela bilden?

När jag exempelvis vill se på en av de svartvita bilderna av fallskärmshopparna inne i DC-3:an som 'eralehm' visar här i tråden så står det under den nedersta bilden följande 'Notera observationsfönstret till höger!' vilket blir helt konstigt eftersom man inte kan se hela bilden.

Så 'voffår blir det på detta viset' (för att travestera Astrid Lindgrens rumpnissar)!? :-)
Arne M
 
Inlägg: 368
Blev medlem: 26 feb 2008, 15:27

Re: Bildteknisk fråga till webbmästaren apropå tråden om Tp

Inläggav Sven-Erik Jönsson » 15 jul 2017, 16:51

Hej Arne!
Jag är visserligen inte webbmaster för SFF hemsida längre, det var några år sedan jag lämnade över.
Men jag känner till Forumets funktioner ganska väl, men kan tyvärr inte förklara varför du inte ser dessa bilder helt utan att klicka på dem. Jag har också Windows 10, senaste version och kontrollerade i olika webbläsare, Edge, Firefox och Google Chrom och i alla ser jag dem helt utan att behöva klicka. Jag har en skärmupplösning på 1920x1080. Kontrollerade också på två andra datorer jag har, en med mindre bildskärm och skärmupplösning 1680x1050 samt på en laptop med skärmupplösning 1920x1080 och på båda fungerade det perfekt.

Men jag har själv märkt det problem som du beskriver när bilderna varit väldigt små, men i den aktuella tråden är de i mer normal storlek.
Hoppas någon kan förklara vad problemet beror på. Vore också intressant om fler har samma problem.
/Sven-Erik
Användarvisningsbild
Sven-Erik Jönsson
Site Admin
 
Inlägg: 9832
Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
Ort: Haverdal, Halmstad

Re: Bildteknisk fråga till webbmästaren apropå tråden om Tp

Inläggav Arne M » 15 jul 2017, 21:19

Sven-Erik Jönsson skrev:Hej Arne!
Jag är visserligen inte webbmaster för SFF hemsida längre, det var några år sedan jag lämnade över.
Men jag känner till Forumets funktioner ganska väl, men kan tyvärr inte förklara varför du inte ser dessa bilder helt utan att klicka på dem. Jag har också Windows 10, senaste version och kontrollerade i olika webbläsare, Edge, Firefox och Google Chrom och i alla ser jag dem helt utan att behöva klicka. Jag har en skärmupplösning på 1920x1080. Kontrollerade också på två andra datorer jag har, en med mindre bildskärm och skärmupplösning 1680x1050 samt på en laptop med skärmupplösning 1920x1080 och på båda fungerade det perfekt.

Men jag har själv märkt det problem som du beskriver när bilderna varit väldigt små, men i den aktuella tråden är de i mer normal storlek.
Hoppas någon kan förklara vad problemet beror på. Vore också intressant om fler har samma problem.
/Sven-Erik


Hej Sven-Erik och tack för ditt svar!

Efter lite sökande och provande av olika sidinställningar har jag hittat förklaringen till det som händer i mitt fall. Det tycks sammanhänga med zoomningsgraden för den aktuella Internetsidan. Eftersom jag gärna vill ha texten lite större och mer lättläst så blir också bilderna förstorade men dessvärre då beskurna i högerkanten. Ĵag har dock för mig att man åtminstone förr kunde ställa in webbläsaren så att man enbart zoomade texten och inte bilderna som förblev i den standardstorlek som visade den aktuella bilden utan beskärning.

Nu har jag inte hittat tillbaka till den här grafikinställningen i webbläsaren som kan lösa mitt problem med att både få textgraden större och mer lättläst och samtidigt lämna bilden ifred. Men kanske någon vänlig flygarsjäl här i forumet vet vad jag menar och kan hjälpa till. Det kanske är olika i Firefox, Chrome, Edge och Internet Explorer med de tekniska valmöjligheterna? Jag vet emellertid med mig att man på Windows XP-tiden kunde laborera med olika zoomningsgrad på text och bilder samtidigt!
Arne M
 
Inlägg: 368
Blev medlem: 26 feb 2008, 15:27

Re: Bildteknisk fråga till webbmästaren apropå tråden om Tp

Inläggav Mats Averkvist » 15 jul 2017, 23:20

Du använder ctrl + och ctrl - för att zooma.
Användarvisningsbild
Mats Averkvist
 
Inlägg: 1251
Blev medlem: 23 feb 2008, 10:33
Ort: Strömsnäsbruk

Re: Bildteknisk fråga till webbmästaren apropå tråden om Tp

Inläggav Arne M » 16 jul 2017, 00:10

Mats Averkvist skrev:Du använder ctrl + och ctrl - för att zooma.


Jo, jag vet det. Men min fråga rörde istället hur man kan ställa in datorn så att man zoomar texten men inte bilderna. Det ät ju det 'felet' som gör att zoomade bilder blir för stora i speciellt högerkanten.
Arne M
 
Inlägg: 368
Blev medlem: 26 feb 2008, 15:27

Re: Bildteknisk fråga till webbmästaren apropå tråden om Tp

Inläggav Mats Averkvist » 16 jul 2017, 01:40

När du använder ctrl + / - så lagras inställningen till nästa gång du går in på den sidan.
Bilder påverkas på samma sätt.
Jag tror inte att du kan få olika zoomning på text och bilder.
Användarvisningsbild
Mats Averkvist
 
Inlägg: 1251
Blev medlem: 23 feb 2008, 10:33
Ort: Strömsnäsbruk

Re: Bildteknisk fråga till webbmästaren apropå tråden om Tp

Inläggav Lars Sundin » 16 jul 2017, 16:27

Själv har jag inte upplevt sådana problem som Arne beskriver. Använder MS Edge för Windows 10.

Jag har aldrig använt forumets möjlighet att lägga in en bild, utan ger bara en länk till min bloggleverantör hos vilken jag är van att lägga in bilder. Är för lat att lära mig något nytt som kanske är bättre :-)

Vill jag granska en bild närmare, laddar jag ned den till ett bildbehandlingsprogram (vilket råkar vara IrfanView) där jag sedan kan förstora bilden eller delar av den, ändra kontrast, ljushet, gamma m fl storheter. Detta i de fall då originalbilden är svårtydbar. Sällan har det hjälpt vad jag minns.

Jag noterade att för "Bildgalleriet" rekommenderas en max bildstorlek av 750 pixel horisontellt ("annars syns inte hela bilden" sägs det), medan "Checklista för forum" anger att 1200 pixel är max. En motsägelse tycks det mig.
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2898
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen


Återgå till Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst