Sida 1 av 1

Lilldraken på utställning

InläggPostat: 12 jul 2017, 21:32
av eralehm
Lilldraken var vid något tillfälle på 1950-talet med på en större utställning kallad "Vårt Försvar". Vet någon var och när detta var? Omgivningen ser något lantlig ut.

Ast-Bild 6-285-13.jpg

Ast-Bild 6-285-11 [Vårt Försvar].jpg

/Leif H

Re: Lilldraken på utställning

InläggPostat: 12 jul 2017, 21:41
av Lars Sundin
Kan det vara Storängsbotten i Stockholm 1960. Enligt en tidiga tråd http://forum3.sff.n.se/viewtopic.php?f=1&t=2454

Jag kan ha läst slarvigt. Och enligt den tidigare tråden stod planet där på ett torn. Vandringsutställning?

Kan ha varit i Göteborg i september 1957 enligt gluttande i SvD arkiv. Såg ingen bild där.

Re: Lilldraken på utställning

InläggPostat: 13 jul 2017, 18:34
av Stellan
Onekligen intressant. Har blivit väldigt känslig för horisontlinjer på sistone och för mitt öga ser det väldigt bergigt ut i bakgrunden. Knappast Stockholm sålunda. Sen ser jag något som jag inte riktigt kan identifiera, strax ovanför Lilldraken. Ser ut som antingen en pipeline på ställning eller så är det sidan på en byggnad?

Re: Lilldraken på utställning

InläggPostat: 14 jul 2017, 15:28
av Mats Averkvist
...och vad står det på banderollen?

Re: Lilldraken på utställning

InläggPostat: 14 jul 2017, 16:33
av Stellan
Funderar på om det är master eller kranar man ser sticka upp i bakgrunden till höger..ser jämnhöga ut. Och så sticker det upp en rejäl mast strax ovanför cockpit.

Re: Lilldraken på utställning

InläggPostat: 28 jul 2017, 08:38
av Lennart Berns
På skylten står Saab 210 vilket är flygplanets beteckning, benämningen var Draken (se t ex Ett År i Luften, årgång 1952). Den senare benämningen Lill-Draken, ibland Lilldraken, tillkom när den fullskaliga J 35 gjorde debut 1955. Då hade 210:an i huvudsak flugit färdigt. Intressant med bilden är att den visar 210:an i sitt sista och korrekta utförande. Vid en av de försvarsutställningar (denna?) när flygplanet visades för allmänheten, tappades det vid lastningen inför återtransporten och nosen slogs sönder. En ny nos tillverkades, men som skilde sig från den ursprungliga nosen genom att få ett lite mera kantigt utförande. Detta syns när flygplanet nu står utställt på Flygvapenmuseum. I samband med reparationen målades nosen röd, kanske tyckte plåtslagaren att det såg snyggare ut. Den röda färg som det på Flygvapenmuseum utställda flygplanet har, hade det således aldrig. Det fanns en förklaring till den svarta färgen, nämligen att flygplanet under sina testflygningar lättare skulle kunna följas av teodoliterna i Kolmården. Detta fick jag berättat för mig av 210:ans provflygare, Olle Klinker. I SFF arkiv finns både filmsekvenser och färgbilder som visar 210:ans korrekta målning och märkning.