Automatic Direction Finder på svenska?

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Automatic Direction Finder på svenska?

Inläggav Carl-Fredrik Geust » 08 jul 2017, 20:13

Hej, kan någon upplysa mig vad den korrekta översättningen till svenska av Automatic Direction Finder (Zielfluggerät) är (eller snarare var...)?

[ Post made via iPad ] Bild
Carl-Fredrik Geust
 
Inlägg: 76
Blev medlem: 23 feb 2008, 16:31
Ort: Helsingfors

Re: Automatic Direction Finder på svenska?

Inläggav Mats Averkvist » 08 jul 2017, 20:39

Man säger väl ADF helt enkelt.
Menar att det inte finns något svenskt namn, man använder den engelska förkortningen, i varje fall inom något sånär modern luftfart.
Användarvisningsbild
Mats Averkvist
 
Inlägg: 1251
Blev medlem: 23 feb 2008, 10:33
Ort: Strömsnäsbruk

Re: Automatic Direction Finder på svenska?

Inläggav Carl-Fredrik Geust » 08 jul 2017, 20:57

Ja, tack för det, men jag har närmast VK 2 i tankarna, och då hade man väl (också i Sverige) en hel del tysk teknik i användning - och då måste det väl funnits något annat uttryck än ADF?

[ Post made via iPad ] Bild
Carl-Fredrik Geust
 
Inlägg: 76
Blev medlem: 23 feb 2008, 16:31
Ort: Helsingfors

Re: Automatic Direction Finder på svenska?

Inläggav Lars Sundin » 08 jul 2017, 21:08

Ordet "radiokompass" har använts, även efter VK2 visar en snabb googling. För åtminstone mig syftar ADF (liksom ILS) på specifiika civila/internationellt standardiserade system vad avser frekvensområde, teknik m m.

Ett exempel: https://blogg.forsvarsmakten.se/flygvap ... -arsminne/

Här finns andra benämningar som kanske var "FV-officiella": http://www.fht.nu/bilder/Flygvapnet/ufl ... ompass.pdf
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2898
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Re: Automatic Direction Finder på svenska?

Inläggav Carl-Fredrik Geust » 08 jul 2017, 21:38

Tack, nu börjar det arta sig! På finska heter grejen "kohtilentolaite" vilket är ordagrant just "anflygningsinstrument"! Har då detta begrepp varit den "korrekta" svenska termen, eller något i stil med "målsökningsinstrument" el.dylikt so kanske också kan tänkas... Min fråga härrör från en översättning av en krigstida artikel, där jag helst inte skulle vilja använda en modern term, som inte sitter rätt...

[ Post made via iPad ] Bild
Carl-Fredrik Geust
 
Inlägg: 76
Blev medlem: 23 feb 2008, 16:31
Ort: Helsingfors

Re: Automatic Direction Finder på svenska?

Inläggav Hans Krensler » 08 jul 2017, 21:39

I Sven Christensens "Engelskt Svenskt Flyglexikon" från 1965 hittar vi två varianter: Automatpejl och Radiokompass.

Mvh Hans
Hans Krensler
 
Inlägg: 347
Blev medlem: 24 feb 2008, 18:50
Ort: Schweiz

Re: Automatic Direction Finder på svenska?

Inläggav Lars Sundin » 08 jul 2017, 22:10

Carl-Fredrik Geust skrev:Tack, nu börjar det arta sig! På finska heter grejen "kohtilentolaite" vilket är ordagrant just "anflygningsinstrument"! Har då detta begrepp varit den "korrekta" svenska termen, eller något i stil med "målsökningsinstrument" el.dylikt so kanske också kan tänkas... Min fråga härrör från en översättning av en krigstida artikel, där jag helst inte skulle vilja använda en modern term, som inte sitter rätt...

[ Post made via iPad ] Bild



Observera att i ett av de dokumnet jag hänvisade till står talat om "anflygningsinstrument" som "beter sig" annorlunda än en "radiokompass". Har inte försökt förstå skillnaden. (Klart är dock att en radiokompass inte ger samma information som en VOR som anger på vilken radial från fyren man är, medan radiokompassen bara pekar på fyren.)
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2898
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen


Återgå till Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst