SALAIR SAAB 340A QC

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

SALAIR SAAB 340A QC

Inläggav Hans O. Sandström » 26 jun 2017, 18:05

Hej från Småland,

Letade fram en gammal "goding" från SALAIR som jag har sparat.
SAAB 340A QC (Quick Change) i Salair´s färger. Flög åren 1986-1991 som SALAIR som sedan blev AVIA.
QC används till pax på dagarna och frakt/post på nätterna.
Svensk civilflyg historia anno 2017.

Happy landings,

Hans SFF-Småland
Modellen är i skala 1/50 tillverkad av Space Models London och lika fin som för 30 år sedan.
IMG_2441.jpeg

IMG_2443.jpeg
Användarvisningsbild
Hans O. Sandström
 
Inlägg: 578
Blev medlem: 25 feb 2008, 11:44
Ort: Habo

Re: SALAIR SAAB 340A QC – en snurrig modelltanke

Inläggav Arne M » 26 jun 2017, 18:57

Hans O. Sandström skrev:Hej från Småland,

Letade fram en gammal "goding" från SALAIR som jag har sparat.
SAAB 340A QC (Quick Change) i Salair´s färger. Flög åren 1986-1991 som SALAIR som sedan blev AVIA.
QC används till pax på dagarna och frakt/post på nätterna.
Svensk civilflyg historia anno 2017.

Happy landings,

Hans SFF-Småland
Modellen är i skala 1/50 tillverkad av Space Models London och lika fin som för 30 år sedan.
IMG_2441.jpeg

IMG_2443.jpeg


Alltid kul med dina flygplansmodeller, Hans! En liten fråga dock om modellerna av propellerplan. De senaste bilderna du har visat i ett par inlägg här i forumet på Saab 340 har ju inga propellrar. Varför är det så? Är det normalt så att man inte förser dessa modeller med propellrar? Jag vill minnas att mina plastmodeller (byggsatser alltså) från min ungdom hade propellrar.

I sammanhanget kan jag också erinra mig att PR-modeller av propellerplan som DC-6B och liknande kärror kunde ha genomskinliga plastskivor som skulle föreställa snabbt snurrande propellrar under en flygning. Man ville väl simulera att flygplanet i resebyråfönstret var på väg på marschhöjd över Atlanten.

Så har du några synpunkter på det här med propellrarna på flygplansmodellerna i din samling?! Man har ju motorgondoler och andra detaljer på modellerna, så varför då inte propellrar (även om de är stillastående) också. För övrigt skulle man väl kunna bygga in små elektriska motorer i modellerna för att kunna få propellrarna att snurra? En snurrig tanke kanske‽
Arne M
 
Inlägg: 368
Blev medlem: 26 feb 2008, 15:27

Re: SALAIR SAAB 340A QC

Inläggav Hans O. Sandström » 26 jun 2017, 19:52

Ang propellrar,

Hej Arne , frågan kanske ska ställas till SAAB som beställt dom så här. Jag har flera SAAB 340 men ingen har propeller. Som du säger finns olika versioner med bland annat en plast/glasskiva som ska symbolisera en snabbt roterande propeller.
Mina modeller av ATR 42/72, Dornier Do-228/328 , Fokker F50, Bombardier Q300/400 har däremot propellrar.

Medsänder en bild på DHL Convair CV580 som också den gjorts utan nämnda propellrar.Denna modell har en helt strålande finish tillverkad av Executive Display Models Heathrow.
Även SAAB modellerna är fantastiskt välgjorda och bevarar färger och dekaler perfekt genom åren.

Hans SFF-Småland

Modellen i skala 1/72
IMG_6148.jpeg
Användarvisningsbild
Hans O. Sandström
 
Inlägg: 578
Blev medlem: 25 feb 2008, 11:44
Ort: Habo


Återgå till Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron